Hej!

Vi har en önskan att få upp väggskåp i vårt badrum. Jag har lånat en kompis metall/rör scanner och skannade av väggen utan att bli klok på vart rören sitter ändå. Öppnade luckan till centralen och det går både plast och metallrör där inne. Huset är byggt 2011.

Slog en signal till mitt försäkringsbolag och de klargjorde att försäkringen inte gäller ifall jag skulle råka borra hål i en vattenledning. Så nu är man ganska avskräckt från att göra något överhuvudet.

Jag utgår från att det går rör inom området jag har markerat. Överväger att ta in en firma att göra jobbet istället, är det VVS killar man ringer då eller snickare?

Någon som har lite tips o råd?(y)

Badrum med markerat område på vägg för väggskåp, tvättmaskin och diverse föremål synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person pekar på en väggcentral med synliga vatten- och metallrör, under övervägande av skåpsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Gör infästningarna i de stående reglarna innanför väggskivorna. Då går det även att täta skruvhålen enligt konstens alla regler.
 
Är det lägenhet eller radhus/villa?
Nånstans bör det ju finnas ritningar/dokumentation på hur det är draget.

Vad för vikt kommer det vara på skåpet/innehåll?

Tesa har lim/brickor för infästning som klarar fem kilo per bricka. Annars finns ju fd Glabete, https://design4bath.se/produkt-kategori/borrfritt/
 
E Emil_K skrev:
Gör infästningarna i de stående reglarna innanför väggskivorna. Då går det även att täta skruvhålen enligt konstens alla regler.

så ska man ju hitta dessa också :thinking:

J J-O skrev:
Är det lägenhet eller radhus/villa?
Nånstans bör det ju finnas ritningar/dokumentation på hur det är draget.

Vad för vikt kommer det vara på skåpet/innehåll?

Tesa har lim/brickor för infästning som klarar fem kilo per bricka. Annars finns ju fd Glabete, [länk]
Bostadsrätt. efterfrågat föreningen efter ritningar men inget än så länge.

standard väggskåp från Ikea metod, á vikt 14kg styck. Ska väl förvara standard badrumsartiklar så säg 5kg i varje är väl ok tilltaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.