Vi bygger ut köket och den nya bänkskivan kommer hamna lite nära kaminen. Det är en Contura 500 och minsta avstånd bakom är 10cm och åt sidan 50cm. Det här blir lite snett bakåt kan man väl säga.

Funderar på att runda av bänkskivan lite, men 50cm blir nog svårt att få till. Det blir ju inte särskilt varmt snett bakåt utan egentligen mest ut från glaset. Finns det nån reell brandfara här eller handlar det om att tillfredsställa sotaren så är det lugnt?

Köksskåpet som syns i bild är ju 38cm från sidan - i värsta fall tänker jag att vi kan sätta en täckskiva som ger förstärkt brandskydd. Vad ska man använda för material eller behandling isåfall? Eller kan man tänka att 38cm funkar eftersom det är snett bakåt?
 
  • Måttband visar avståndet mellan en Contura kamin och en ny bänkskiva i ett köksrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I utrymmet mellan väggen och köksskåpet har vi för övrigt tänkt förvara ved, men det blir ju helt bakom kaminen i alla fall.
 
S straffarbete skrev:
I utrymmet mellan väggen och köksskåpet har vi för övrigt tänkt förvara ved, men det blir ju helt bakom kaminen i alla fall.
S straffarbete skrev:
I utrymmet mellan väggen och köksskåpet har vi för övrigt tänkt förvara ved, men det blir ju helt bakom kaminen i alla fall.

Det bästa är om du eldar och mäter med en ir termometer och ser vad du kommer upp i för temperatur på byggnadsdelarna. Max 80 grader får det bli. Behöver du ett värmeskydd så är minerit ett bra material och då ska den va monterad med distanser på ca 20mm för att luften ska kunna röra på sig.
 
Sätt en 2mm plåt mellan bänkskiva och vägg som går ut och livar med bänkskåpen.
Plåten kan med fördel dras upp en bit på väggen på något estetiskt tilltalande sätt.
Förläng även skåpens sockel så inte veden ligger på golvet då det blir skräpigt och svårsopat, fråga gärna hur jag vet det........
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M Mr Marqs skrev:
Det bästa är om du eldar och mäter med en ir termometer och ser vad du kommer upp i för temperatur på byggnadsdelarna. Max 80 grader får det bli.
Att mäta med IR-termometer kan vara lurigt, lätt att man mäter fel temperatur fastän man mäter på rätt objekt.

Som jag förstår det hela så har inte TS haft sotaren på plats än för besiktning, alltså har inte TS fått slutbevis än, alltså får TS elda i kaminen än, om TS eldar i kaminen innan slutbeviset är TS tillhanda så kan kommunen utfärda sanktionsavgift.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Sätt en 2mm plåt mellan bänkskiva och vägg som går ut och livar med bänkskåpen.
Plåten kan med fördel dras upp en bit på väggen på något estetiskt tilltalande sätt.
Förläng även skåpens sockel så inte veden ligger på golvet då det blir skräpigt och svårsopat, fråga gärna hur jag vet det........
Plåt på väggen är inget bra allternativ då den leder värme, måste va luftning emellan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Att mäta med IR-termometer kan vara lurigt, lätt att man mäter fel temperatur fastän man mäter på rätt objekt.

Som jag förstår det hela så har inte TS haft sotaren på plats än för besiktning, alltså har inte TS fått slutbevis än, alltså får TS elda i kaminen än, om TS eldar i kaminen innan slutbeviset är TS tillhanda så kan kommunen utfärda sanktionsavgift.
Mät med något annan då!
Sanktionsavgift, skojar du eller? Tror du sotaren skulle orka ringa kommunen och skvallra!
Kaminen är väl installerad sedan gammalt? och
det är väl bara köket som är ombyggt och då kommer inte sotaren ut och besiktar. De kommer var tredje eller sjätte år och gör en brandskyddskontroll.
 
M Mr Marqs skrev:
Plåt på väggen är inget bra allternativ då den leder värme, måste va luftning emellan.
Bra där, du kommer med ett problem och lösning i samma inlägg :)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Bra där, du kommer med ett problem och lösning i samma inlägg :)
Vad har jag kommit med för problem? :thinking:
 
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilken i 500-serien?
Det enda jag har är en eldningsinstruktion i en pärm för ”C 500”, kaminen är från ca 2007 och hittar den inte på Conturas hemsida.

Med dina bilder antar jag att du menar att mitt kök inte hamnar mycket närmare kaminen än i de instruktionerna, så det borde inte vara några problem?

Sotaren inspekterar ju med jämna mellanrum och har haft synpunkter på placering av brandsläckare etc, det är den typ av besiktning och inte installationsbesiktning jag syftar på.
 
Den vita väggen borde jag inte behöva skydda, det är egentligen rökkanal från kaminen på bottenvåningen. Kan jag sätta en 4cm plåtbit på den exponerade kortsidan av bänkskivan närmast kaminen för att skydda den?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Förläng även skåpens sockel så inte veden ligger på golvet då det blir skräpigt och svårsopat, fråga gärna hur jag vet det........
Japp det är planen :D köket i övrigt är omväxlande vitbetsad furu och blågröna skivor, så jag tänkte bygga socklar och golv till veden av furu, men kanske att jag bara låter det golvet gå ut lika långt som den vita rökkanalen för att inte veden ska hamna för nära kaminen
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bild med lite mer översikt, allt är bara ditställt i väntan på sockelben m.m.
 
  • Översiktsbild av ett rum med braskamin och en köksö under montering, mot träpanelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S straffarbete skrev:
Den vita väggen borde jag inte behöva skydda, det är egentligen rökkanal från kaminen på bottenvåningen. Kan jag sätta en 4cm plåtbit på den exponerade kortsidan av bänkskivan närmast kaminen för att skydda den?
Plåt eller inte gör ingen större skillnad då den bara leder värmen vidare till bänkskivan. Då det är så liten yta och ändträ så tror jag inte du behöver göra någonting faktiskt. Det bästa är om du mäter temperaturen på skivan vid eldning för att se om några åtgärder behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.