Mikael_L
S segv skrev:
Känns nästan som om skatorna har som hobby att bråka med katter
Japp det är (en av) deras hobby.
Det har jag fått några bevis för i mitt liv. :)
Jäkligt intelligenta fåglar, faktiskt.


Jag följer tråden med spänning. Vi har ett sakta ökande antal skator här, jag funderar ibland när det kommer övergå till att bli ett problem.
 
G
Intressant.. någon nämnde att kommunen hade ansvar. Mejlade min kommun om skat-problemet och fick ändå detta svar:

  • Hej XXXXX,
  • Tråkigt att du fått problem med skator.
  • När det gäller skadedjur, dit bland annat skator räknas, så är det fastighetsägarens ansvar att förebygga störningar nära bostäder.
  • Jag förmodar att du bor i egen villa eller radhus eftersom du nämner att du har en altan. I så fall är det du/ni som ansvarar för att lösa problem med skatorna.
  • Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller för vilda djur i boendemiljö:
  • https://www.kungalv.se/Bygga--bo--miljo/boendemiljo/djur/vilda-djur-i-boendemiljo/
  • Där finns tips om åtgärder mot fåglar,
  • Återkom gärna ifall du har fler frågor,
  • Med vänlig hälsning
  • Cecilia Lyvén
  • miljöinspektör

Alltså räknas Skator som skadedjur, men i länken hon skickar skrivs det att skyddsjakt inte görs utav kommunen utan man får höra av sig själv till godkänt jägare.
Sist står :

  • "Om ovanstående inte hjälper kan fastighetsägare mot avgift få hjälp med avskjutning från den av polisen godkända skytten. Alla frågor som berör skyddsjakt hänvisas till Länsstyrelsen. "
Men så min fundering är om man kan få ekonomisk hjälp från sin villaförsäkring? I min ingår skadedjur.
Sen då om det blir skjutning, eller hinder i form av piggar mm så borde ju försäkringen då gå in o täcka det? Någon som provat?
 
A
S segv skrev:
Känns nästan som om skatorna har som hobby att bråka med katter så du har kanske förstört deras underhållning nu. ;)
Haha,du kan ha rätt,häromdagen var det ett väldans kraxande plötsligt på baksidan av huset,fick då se SEX skator som härjade med en katt på tomtgränsen!! fler anslöt till festen eftersom:confused: när jag gick ut försvann skatorna men katten låg kvar,av en händelse hade jag vattenslangen liggandes i närheten så den kissen fick ett rejält bad och stack:geek: duschade en annan katt ett par dagar senare också i samband med skator!!
Sen har jag inte sett eller hört någondera på länge:) kanske är katterna som lockat dit skatorna tidigare i mitt fall?
 
Vi har haft ett skatpar på tomten som hängt här i flera år då föregående ägare förmodligen matade allt med vingar.

I våras tröttnade jag på deras terror och märkte att de byggde bo på toppen av en stor gran.
Efter alla försök att skrämma dom med diverse skrämmor som cd-skivor, ugglor som rör sig i vinden, plastormar (prövade även förgifta dem en gång men de måste ha mage av stål för inget hände) så läste jag att man ska köra något igenom deras bo.

Sagt och gjort körde jag en lång tvättborste med förläningsskaft på 5 m rakt igenom deras bo. Under denna process petade jag även ner en hel del grenar mm från deras bo. Skatparet satt på ett träd vid en granntomt och skrek och svor på mig under denna process.
De fattade vinken och lämnade boet och vår tomt ifred, i alla fall i ett par veckor.

Sedan började de komma tillbaka och bygga bo i nästa lämpliga gran 15m bort. Då gjorde jag om samma process och körde igenom det långa skaftet igenom boet och granens krona. Skatparet fattade även denna vink och därefter hänga mer hos grannarna och förmodligen bygga bo där.

Mellan alla dessa skrämselförsök har jag även upprepade gånger skrämt iväg skatorna genom att bara visa mig vid fönstren och imitera en rovfågel. Detta funkar inte under normala omständigheter då man är på ett kontor större delen av dagarna men vid hemarbete funkar det att titta ut genom fönstret då och då och vifta och veva så fort de är på tomten.

Skatorna är otroligt smarta. De vet exakt var tomtgränsen går och hur jag ser ut. Så fort får syn på mig flyger de iväg. Detta hindrar ej dom från att försöka ge sig in på tomten och terrorisera gräsmattan, men redan jag stört dom med jämna mellanrum har de förstått att de inte är välkomna. Och återkommer alltmer sällan.

Så komiskt att se dom försiktigt vandra in på tomten längst grinden och ställa sig där och titta runt om jag är i närheten.

Det enda jag ej prövat är att skjuta dom, dessvärre har jag varken vapen eller skulle kunna träffa dom på lagom avstånd.

Så mitt tips är att inte investera i massa fågelskrämmor som kostar pengar och skatorna vänjer sig vid. Investera istället på att göra er själv till en fågelskrämma (eller om ni lyckas avliva dom snabbt är det nog effektivast).
Är ni fler i en familj funkar det bäst om alla lär sig att vara direkt på skatorna. De vill ej bli störda. (Skatorna bryr sig ej om vår stora tjocka katt, misstänker att de slutit en deal om att ej interagera med varandra då bägge parter låtsas som den andra ej existerar)
 
Har fått problem med skator som tydligen upptäckt att vårt uterum innehåller skatter, i detta fall är det uppeldade aluminiumkoppar från värmeljus som är senaste modet.
Vi har då och då dörren till uterummet öppet för att vädra ut och få ner temperaturen och då när man inte är i närheten så tar de chansen. Ligger då och då värmeljuskoppar på golvet eller på gräsmattan utanför.
Detta har nu pågått ett par veckor så får väl se om det återkommer även nästa år men jag gissar på att skatorna kommer minnas denna skattgömma.
 
A
V Vindens skrev:
visa mig vid fönstren och imitera en rovfågel
Förlåt ot men jag fick så roliga bilder i huvudet,är det ljudeffekter också :rofl:
just det har jag inte testat....:)
 
  • Haha
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Handyman 1 skrev:
Förlåt ot men jag fick så roliga bilder i huvudet,är det ljudeffekter också :rofl:
just det har jag inte testat....:)
Skrämde förmodligen grannarna också! :p:crysmile:
 
Kräver en film på agerandet.:D
 
Handyman 1 skrev:
Förlåt ot men jag fick så roliga bilder i huvudet,är det ljudeffekter också :rofl:
just det har jag inte testat....:)
Haha, ställ dig vid fönstret och sträck ut armarna rakt upp och flaxa fram och tillbaka. (Tänk dig vågen men du gör det snabbt för kung och fosterland)
Funkar varje gång för mig. Det går lika bra att göra det utomhus också. Skator har 360 graders syn och spelar ingen roll om de är 20-30m bort.
Skulle de inte fatta vinken brukar jag öppna ett fönster eller ytterdörren då flyger de också iväg.
Tyvärr så får man upprepa detta ibland för de gömmer sig bakom häcken och tittar fram 5 min senare då och då. :crysmile:
Gör man det kontinuerligt går de till grannen istället för där är det ingen galning som distraherar dom.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
G MrGlad8 skrev:
Skrämde förmodligen grannarna också! :p:crysmile:
Funkar dessvärre inte på grannfrun som kan göra en del skatläten av sig :rofl::crysmile:
 
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men har ni provat att skaffa fet skogskatt då? Vi har två stycken och så länge de är utomhus är skatorna oerhört defensiva och helst inte alls i närheten av vår tomt
 
Jag tror just två katter är effektivare än just en. Skatorna jobbar i grupp och ser säkert två stora norska skogskatter som en jobbig duo att utmana. Att de är defensiva kan bero på att de sitter på avstånd och utvärderar om katterna är ett reellt hot eller ej.
Vår brittisk korthår är inte liten men skatorna har förstått att han är lika lat som tjock.:crysmile:

Har faktiskt övervägt att skaffa Main coon. Grymma jägare och ingen katt som kommer i närheten av deras storlek. (Är ju bra mot möss också)
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Mikael_L
V Vindens skrev:
Jag tror just två katter är effektivare än just en. Skatorna jobbar i grupp och
Exakt. Ensam katt är i princip chanslös mot de där smarta och elaka fåglarna.
För ett antal år sedan fick jag betrakta skatornas lek med en katt.

Katten ifråga hade krupit in och gömt sig i häcken, en av skatorna flög snabbt ner på gräsmattan och började spankulera demonstrativt ett par-tre meter framför katten, med vippande stjärtfjädrar och allt som lockar.
Och så fort som katten började smyga sig fram från "gömstället" så dyker samtliga av de andra skatorna ner mot katten med ett våldsamt oljud, medan den som var lockbetet flyger upp.
Katten smiter snabbt tillbaka till gömstället varefter det hela upprepar sig - gång på gång ...
Tills katten till sist gav upp, smög sig genom häcken och smet ut via en vedtrave.

Imponerande fåglar. :)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Har faktiskt varit med om att en rovfågel faktiskt gjorde entré på tomten och gick på skatorna. Det var mkt mer spännande en topplistad actionrulle. Inte ens under en fotbollsmatch har jag hejat så intensivt på någons undergång.
Dessvärre var ej rovfågeln av större kaliber och skatorna hjälptes åt att försvara sig själva. Det blev en del katt och råtta lek men med tillräckligt mkt skrik så lyckades skatorna få rovfågeln att backa.

Synd, det hade att varit en oförglömlig dag om rovfågeln tagit iaf en skata och helst lämnat liket så jag prydligt kunde hänga upp offret i avskräckande syfte!
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
J
Påminner igen, effektivast i trädgården är dansk skatfälla. Och på ett byggforum bör det ju vara det roligaste alternativet, att bygga en fälla?
Har nyligen köpt kinesiska gångjärn med inbyggd fjäder som jag tänkte prova till nästa fälla jag bygger.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.