M
Har en CTC 1100 Ekonomi (150l tank och plattvärmeväxlare) som just nu körs med 6kw elpatron. Huset är bygg 1946, dåligt isolerat, 1,5plans med källare, totalt 214m2 som jag ska värma. Vill köpa en monoblock luft vatten och docka denna mot pannan och göra installationen själv. Har tittat på CTC Ecoair 614m+CTC Ecologic Family eller Nibe F2120-12+Smo20.

Bra val? Hur bör jag docka detta?
1. Inkopplat på returen till radiatorkretsen och köra pannan separat bara för vv? Har ganska bra volym i radiatorkretsen så detta kanske funkar?

2. Fast kondensering mot pannan, typ 55 grader?

3. Växelventil för vv/värme på något sätt?

4. Något annat alternativ?
 
M Muuuuurtin skrev:
Har en CTC 1100 Ekonomi (150l tank och plattvärmeväxlare) som just nu körs med 6kw elpatron. Huset är bygg 1946, dåligt isolerat, 1,5plans med källare, totalt 214m2 som jag ska värma. Vill köpa en monoblock luft vatten och docka denna mot pannan och göra installationen själv. Har tittat på CTC Ecoair 614m+CTC Ecologic Family eller Nibe F2120-12+Smo20.

Bra val? Hur bör jag docka detta?
1. Inkopplat på returen till radiatorkretsen och köra pannan separat bara för vv? Har ganska bra volym i radiatorkretsen så detta kanske funkar?

2. Fast kondensering mot pannan, typ 55 grader?

3. Växelventil för vv/värme på något sätt?

4. Något annat alternativ?
SMO20 och Ecologic verkar krångla till allting.
Jag har tittat på Panasonic och Daikin monobloc.
Plugga pannans rökrör, ta returen in i värmepumpen och sedan leda vattnet in i oljepannan och vidare ut till radiatorerna. För att få upp varmvattentemperaturen från oljepannan till högre nivå kan en eldriven genomströmningsberedare monteras.
 
M
G Granström2 skrev:
SMO20 och Ecologic verkar krångla till allting.
Jag har tittat på Panasonic och Daikin monobloc.
Plugga pannans rökrör, ta returen in i värmepumpen och sedan leda vattnet in i oljepannan och vidare ut till radiatorerna. För att få upp varmvattentemperaturen från oljepannan till högre nivå kan en eldriven genomströmningsberedare monteras.
Det ligger något i det, dessa var de första jag började kolla på. Tycker dock utedelarna är fula och stora jämfört med nibe eller ctc, men det är nog mitt enda argument

Har börjat fundera lite på bergvärme istället, är ju nästan lika lätt som en monoblock att koppla in och en engångskostnad för borrhålet som tillkommer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.