Hej!

Jag har beställt renovering av äldre fönster och dörr i min stuga.

Det som ingår är:

"Följande behandlingar som ingår avser alla sidor på yttre fönsterbåge. På inre fönsterbåge
ingår alla sidor utom insida.
På karmen ingår utsida och mellan. Ej insida.

Tätningslister borttages
Uppskrapning av lös färg.
Löst kitt på utsida av yttre fönsterbåge tages bort.
Löst kitt på utsida av inre båge tages bort.
Nerslipning av färgkanter på estetiska punkter på utsida av yttre båge och utsida på karm.
Tvättning.
Trärena ytor grundoljas med impregneringsolja.
Kittfals impregneras med impregneringsolja.
Kittning av rensade kittfalsar.
Fläckgrundning av impregnerade ytor.
Målning av specificerade ytor 2 gånger med fönsterfärg.
Nya tätningslister monteras.
Grovstädning
Bortforsling av sopor orsakade av entreprenaden."

Lite märkligt med att insidan ingår ej, är detta normalt vid sådant arbete?

Jag tog några bilder som visar hur det ser ut på utsidan av fönstret, hantverkare ser inget problem. Jag ser en slarvig finish, oslätt och helt enkel ful kitt och målningen som är allt annat än jämnt. Intrycket är att det är ingen proffs som gjorde detta...

Jag har inte betalat något än. Brukar det se ut så här när man renoverar kopplade fönster? Skall inte kittet vara som en snygg, slätt remsa? Ska man acceptera att färgen hamnar så pass mycket på fönsterrutan?

Mvh
Kristoffer
 
  • Renoverat äldre fönster med ojämn kittning och slarvig målning vid kanterna som sträcker sig på glasrutan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt applicerat fönsterkitt och fläckig vit målarfärg runt ett äldre renoverat fönster, med synlig färg på rutan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat fönster med ojämnt applicerat kitt och färg, och överspill på fönsterglaset, vilket indikerar slarvigt utfört renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på slarvigt applicerat fönsterkitt och målarfärg på ett renoverat äldre fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt applicerat kitt och färg på renoverat fönsterkarm, med utsikt till trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närkant på renoverat fönster med ojämnt applicerat kitt och ojämn målning, synligt slarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn och slarvigt applicerad kittning samt ojämn färg på fönsterbågens utsida, med färgstänk på rutan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt applicerat kitt och målning på fönsterbåge efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slarvigt applicerat fönsterkitt och ojämn målning på ett renoverat fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen renoverat fönster med slarvigt applicerat kitt och ojämn fönsterfärg på träkarmen och glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett delvis renoverat fönster med ojämna kittkanter och oregelbunden målning vid träramen, vilket ger ett slarvigt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nymålat fönsterträ med slarvig kittning och ojämn färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nymålade fönsterbågar med otillfredsställande finish och synligt slarvigt måleriarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oslätt och slumpmässigt applicerat fönsterkitt i hörnet av ett renoverat fönster med ojämn färg på karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett nyligen renoverat fönster med slarvigt applicerat kitt och ojämn färg på karmen som går ut över glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt kitt och färgkladd på ett renoverat fönster på stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanska inte jättevackert. Men i och med att de bara skulle skrapa bort lös färg och löst kitt så är frågan hur det såg ut tidigare. Det är svårt att påverka det underlag som de bara ska måla över.

Att färgen går ut några mm över kittet är som det ska. Men jag tycker nog att det kunde gjorts med lite mer precision
 
MrJay
Renoverade svärfars fönster några år sedan för första gången i mitt liv (färgskrapning, slipning, maskning, silikontätning, ny färg). Jag kan lugnt påstå att vårt finish låg ljusår före detta jag ser!
 
Det som beskrivs och det som utförts vill jag påstå är utvändig ommålning, inte en renovering. Denna ommålning vill jag nog påstå i stort sett utförts godkänt efter rådande uppfattningar om hur fönster målas.
Särskilt formuleringar som "Uppskrapning av lös färg", "Nerslipning av färgkanter på estetiska punkter på utsida av yttre båge och utsida på karm" osv säger oss att det inte är fråga om en komplett fönsterrenovering; man skrapar inte allt trärent, man slipar inte ner hela fönstret osv.
Man skrapar av det som är löst av färg och kitt, grundar, kittar om och målar om. En ommålning.
Denna ommålning ser ut att ha utförts korrekt, lite mycket färg på någon ruta kanske men det går att ta bort. Jag hade varit nöjd med fönster ommålade som dessa, med reservation för vad jag fick betala. Det man sagt ska utföras har utförts.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Det som jag reagerar mest på är kittet.

L"kitt på utsida av yttre fönsterbåge tages bort.
Löst kitt på utsida av inre båge tages bort.
Kittfals impregneras med impregneringsolja.
Kittning av rensade kittfalsar."

Jag antar att man har tagit bort allt gammalt kitt, impregnerat kittfalsar, lagt ett nytt kitt och målat det med samma färg som resten av karmen. Varför ser då det nya kittet som det ser ut?
 
Man har inte tagit bort allt kitt, man har enl besrivningen tagit bort löst kitt.
Kitt som suttit fast har fått sitta kvar.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Hej

En kort uppdatering. Ja kontaktade hantverkaren och vi träffades på plats för att diskutera ärendet. Det visade sig att det var just dels tolkning av arbetets innehåll men till större delen hans uppfattning att ingen kommer att vara nära utsidan av detta fönster och de skönhetsfelen kommer inte att synas från några meters avstånd.
Vi ska dock ha ett uterum där och fönstrets utsidan kommer att hamna mitt i det

Slutsatsen blev då att hantverkaren kom en gång till och snyggade ordentligt till det som gick att fixa, utan att det kostade mig något. Nöjd kund och nöjd hantverkare!
 
  • Gilla
Danskennielsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.