Köpte ett gammalt hus till en äldre släkting.
Allt måste fixas i huset. El vatten - rubbet.
Vi får bakslag på bakslag.
Huset är tomt, totalt tomt.
Drar ut all gammal elkabel och får inbrott, sönderslaget - dörrar, fönster, taklucka mm
All ny kabel och vanliga handverktyg försvinner.
Försäkringsbolag, leta kvitton på gammalt "skit" som köptes för 1-3 år sen.
Tar nya tag.
Då händer det igen och igen och igen.
Jag har låglöneyrke, trött sliten och själv gammal,har inte råd hyra in folk som spikar allt klart och sen ger mig nyckeln.
Jag är så ledsen så det gör ont, har inte sovit i natt.
Vad gör man?
Drar el till lampor med timer?
Ställer dit en bil och parkerra om den 2-3 ggr i veckan och riskerar att dom snor bilen?
Rörelsesensor och fet lampa på utsidan åt alla håll?
Åtelkamera?
App som skriker PING i min telefon så jag kan åka dit när utebeslysningen tänds?
 
  • Ledsen
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
En parkerad bil och timers på lampor kommer du långt på. Lite larmetiketter och en fejkkamera utomhus. Annars skaffa larm. Att åka och konfrontera pundare mitt i natten brukar inte sluta bra, man får tyvärr sitta i fängelse om man skulle råka ta död på någon.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Y
Intryck av att det finns hund; skålar, stålrör kedja, hundleksaker ute på gräsmattan. En stor hund vill inte busar möta.
Begagnad fraktcontainer med en redig stålbom och dolt hänglås för värdesaker.
Larm som tjuter. Behöver nog inte vara något lyxigt uppkopplat, bara det är plågsamt för öronen och stressigt för sinnet. Videokameraatrapp och varningsskyltar (men inte med logotyper från vaktbolag).
 
Usch så tråkigt.

Tyvärr är det så här på vissa platser i landet när hus framstår som "öde".
Då är det områdets mindre bemedlade missbrukare som ser det som ett bra sätt att få sina snabba pengar.
(För det är ju skillnaden. Utländska stöldligor går in snabbt, tar det de vill ha och sticker sen och vandaliserar sällan då det ökar risken för upptäckt).

Största sättet att slippa det här är nog att det upplevs som bebott. Så då är det främst att sätta timer med mera på saker. Lär känna grannarna och se om de kan hålla ett vakande öga.
In med larm. Det kommer inte att hundra tjuvarna från att ta sig in men det kan iaf väcka grannarna.

Enligt vän som är polis är bästa sättet att avbryta inbrott rökgenerator kopplat till larmet. Annars tar de ändå vad de vill inna väktare/polis hinner dit.


Lidet verkligen med dig iaf... Det är så tråkigt när man råkar ut för stölder EN gång. Att sådär upprepat råka ut för saker är ju bara skrämmande.

Bor du nära och kan åka dit själv skulle jag sätta in:
https://ajax.systems/

Startpaket relativt billigt (2500 ink frakt):
https://www.megateh.eu/products/aja.../ajax-white-starter-kit-hub-motion-door-space
(utomhussiren kostar 90 euro till)

Kräver ingen koppling till larmcentral. Och är väldigt smidigt komma igång med

Men återigen. Nyckeln är grannsamverkan.

Edit: la till lite priser och annat
 
Tack för era inlägg! De två närmaste grannarna är några hundra meter bort och jag tror dom aldrig ens märker hur det går till.Jag tror att en bil kör förbi. Släpper av någon som går runt huset och denne tar sig in via att bryta dörr, slå sönder fönster, klättra upp på taket och gå via takluckan och bryta även den!
Sen gå runt i lugn och ro och bära det som denne vill ha till ett fönster. Ringa kompanjon i bilen som kör fram och på bara några minuter slänga ut genom fönster och åka vidare.
Två korta stopp.
Samma folk varje gång eller nya? Vi gissar utländsk liga i bil. Kanske samma gubbar varje gång.
Min partner som är den som jobbar i huset på ledig tid blir så uppgivet ledsen varje gång och jag som har tummen mitt i handen och är gammal sliten och trött känner mig så vanmäktigt trött på att aldrig få detta projekt i land och att släktingen kan flytta in. Vi tror ingen fara när det väl bor någon där. Jag ska i veckan se om vi kan få til lite el fram till fönster och lampor och gardiner så det ser ut som om redan flyttta in. Ställer vi bil där så snor dom väl den också. Googlar runt och letar efter olika lösningar, lampa på fasad som tänds, åtelkamera? Men som jag hör så även om jag så får dom på bild så kommer dom aldrig gripas. Hörde om nån slags skrämma som skrämmer djur..nått som säger pff..
 
Ställ ut ett sex-pack öl och en skylt att här finns inga verktyg längre och ta hem verktygen varje kväll.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ställ ut ett sex-pack öl och en skylt att här finns inga verktyg längre och ta hem verktygen varje kväll.
Skriva på vilket språk? cynisk :)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Sälj.
Släktingen som ska in i det huset hamnar då i mitt hus hemma hos mig,,say no more....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E Ennazus skrev:
Vi gissar utländsk liga i bil. .

Utländska ligor är sällan tillbaka på samma ställen.

Det här är garanterat lokala förmågopr som vet om att huset står tomt.
 
Med det avståndet till grannarna är det säkert så att de tillochmed kör in bilen på tomten. Går in i huset och i lugn och ro tar det de vill ha och åker därifrån.

Larm och siren är det enda som hjälper. och nån i närheten som kan åka ut när det larmar.
 
Går det att sätta upp en bom på tillfartsvägen ?
 
I InsidersUnited skrev:
Går det att sätta upp en bom på tillfartsvägen ?

Det är en hörntomt med ett litet "prydnadsstaket".
Dom kan stanna på vägen utanför och bara kliva över och in.
Det är många fotgängare, joggare, cyklister, hundpromenerare som går förbi men antar det här sker tidigt eller sent och med ett snabbt dropp off och sen upphämtning.
 
  • Gilla
PerHj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.