S
R Rkarlsson skrev:
Den med pengarna är viktigast i hela processen. Utan den kan varken snickare, murare, målare eller plåtslagare lyfta ett finger.
Dvs den som "bygger" hus.
Så om du tar in en servicetekniker som lagar diskmaskin så säger du till sambon sen att du lagat den? (det gör jag också iofs, pluspoäng är bra o ha ;) )
 
  • Gilla
  • Haha
dala_leon och 2 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Men är det rätt att kalla någon som ”köper” ett färdigt hus för husbyggare?
Nej.
 
  • Gilla
HolgerH och 1 till
  • Laddar…
S
mowatom skrev:
Jo, jag är medveten om det. Dock känns det som om det ryms inom samma problemområde, att picka i meningslösa saker. Skulle tro att det finns massor av tacksamma (icke) husbyggare som ändå får stor hjälp via forumet. Många är oroliga för klantiga hantverkare, och kanske bara behöver ett par lugnade ord. Man har trots allt gjort sin största affär någonsin. Att bli frustrerad över detta, är inget annat än dåligt disponerad tid.

För övrigt så ljög jag. Vi ska inte ha barn.
Jag förstod det. Jag tycker bara det är så roligt för jag har en kollega som säger att "vi är gravida" när dom ska ha barn, visst att han lagt på sig några kilon men han är ju inte gravid för det :)
 
  • Gilla
  • Haha
dala_leon och 2 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Du pratar om utbildning. Jag ifrågasätter inte kunskap.
I grunden pratar vi om språket.
I ordalag så säger man ju att vi bygger nytt hus. När majoriteten inkl den som säger det är funtade nog att fatta att man köpt ett hus.

Precis som jag säger att jag klipper mig när det inte stämmer om man inte rakar sig själv.

S SueCia skrev:
Så om du tar in en servicetekniker som lagar diskmaskin så säger du till sambon sen att du lagat den? (det gör jag också iofs, pluspoäng är bra o ha ;) )
Jag köper en ny och säljer den dåliga på blocket för en hundring. Sen säger jag att jag är diskmaskinstekniker (när jag bara kopplat på en slang och lite ström.)

Men ja, jag hade sagt att jag lagat diskmaskinen, jag har ju ändå lagt den jobbiga uppgiften på att behöva interagera med en främmande människa som ska komma in i mitt bo.
;)
Jävla petitesser att märka ord egentligen, men vi har inte mycket problem i landet då :) Glädjer mig.
 
Om man bara beställer en totalentrepenad så är det mer "låter bygga hus" eller uppför hus, gör man något själv så bygger man hus och var går gränsen för värdigt deltagande för att man kvalificerar in i termen bygger hus?

Lite skitnödigt ändå, men nya hus är trevligt. Speciellt när det är personligt utformat med variation
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.


Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?



Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!



Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Nej, jag förstår dig inte. Även om du bygger på totalentreprenad så är du byggherre och har det yttersta ansvaret för att huset byggs enligt byggreglerna. Det är ditt ansvar att välja kompetenta entreprenörer och se till att de gör sitt jobb. Och även de som lejer ut precis allt är helt utmattade efteråt och säger att det är något av det jobbigaste de har gjort i hela sitt liv. Så nog har de byggt hus. :)

Att det sedan är på ett helt annat sätt att bygga själv rent handgripligen är en helt annan sak.
 
  • Gilla
magnuse74 och 8 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.
Det är bättre störa sig på den enda personen du kan ändra på.

Dig själv.
 
  • Gilla
MaxMalm och 7 till
  • Laddar…
Om man ändå hade så små problem här i världen....:rolleyes:
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Hade förstått dig mer om du hade haft en tor byggtråd här på forumet. Varit delaktig och bidragit länge. Det här känns bara som ett trollande.

För övrigt tycker jag den här tråden hör hemma under off-topic.
 
  • Gilla
magnuse74 och 6 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Hade förstått dig mer om du hade haft en tor byggtråd här på forumet. Varit delaktig och bidragit länge. Det här känns bara som ett trollande.

För övrigt tycker jag den här tråden hör hemma under off-topic.
Att sitta vid dator/telefon på ett forum kallar jag bortkastad tid. Inte att ställa en fråga som berör allt fler människor som faktiskt praktiskt bygger sitt hus.

Du får gärna flytta frågan!
 
  • Gilla
HolgerH och 1 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Jag är tålig men det finns ett problem med benämningen.

Helrenovering är in till stomme, annars är det väl endast renovering?
Mesigt att kalla det helrenovering om det bara är ”in till” stomme. Om det ni gör med ert lilla hus inte ens rör stommen, blir jag både kränkt och förbannad över att du skriver helrenovering. Det ni gör är att piffa lite på ytan som någon fånig söndagsbilaga. Kom igen när ni renoverar på riktigt.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Undrar om man törs kalla sig husägare, då åtminstone mitt hus till två tredjedelar tillhör banken? Låntagare/andelsägare borde väl vara en mer passande benämning
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MaxMalm och 12 till
  • Laddar…
Eftersom man bara disponerar huset som banken äger så får man väl kalla sig disponent?
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 5 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Undrar om man törs kalla sig husägare, då åtminstone mitt hus till två tredjedelar tillhör banken? Låntagare/andelsägare borde väl vara en mer passande benämning
Ska vi göra fel så är du ju bara en hyresgäst och hyresvärden är din bank, med fruktansvärt dålig service.

Hur kommer det sig att gnällfolket säger att du äger inte din bil om du har lån men du äger ditt hus när du har lån. Det är ju exakt samma sak.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Om man ser sig runtomkring byggs det överallt så därför blir det ett problem för de personer som faktiskt bygger sina hus.
Kan du förklara mer om när det blir ett problem? Kan man inte bara säga, om det är viktigt för en, ”vi bygger hus, gör nästan allt själva”?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.