A
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.


Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?



Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!



Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Kanske du som inte kan bygga ? O stör dig på att andra kan ? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
magnuse74 och 7 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Jo, jag är medveten om det. Dock känns det som om det ryms inom samma problemområde, att picka i meningslösa saker. Skulle tro att det finns massor av tacksamma (icke) husbyggare som ändå får stor hjälp via forumet. Många är oroliga för klantiga hantverkare, och kanske bara behöver ett par lugnade ord. Man har trots allt gjort sin största affär någonsin. Att bli frustrerad över detta, är inget annat än dåligt disponerad tid.

För övrigt så ljög jag. Vi ska inte ha barn.
Det hade varit meningslöst om det var liten andel som köper nyproducerade hus.

Om man ser sig runtomkring byggs det överallt så därför blir det ett problem för de personer som faktiskt bygger sina hus.

Varför säger man ”jag/vi bygger hus” när man beställt hus men inte säger ”Jag åkte till Ikea och byggde en bokhylla !”

Synd att ni inte ska ha barn, barn är trevliga ;)
 
I ett husbygge måste någon snickra, någon måste göra elen, någon dra rör, någon beställa grejer och någon måste arbetsleda.
Likaså måste någon ta ansvaret för byggnationen, vilket byggherren gör.

En husbyggnation är alltså ett lagarbete inget man gör själv.

Är man bara husbyggare om man gör allt?
Vem är viktigast?
 
  • Gilla
magnuse74 och 15 till
  • Laddar…
Jag är certifierad personbilstekniker, men jobbar inte med det.

De kallar sina arbetare för bilmekaniker på volvo, men den korrekta och enda benämningen är att det är montörer som inte kan gå utanför datorns värld. (på volvo i vår kommun)
Sen hur många i grunden egentligen har certifieringar?

Farsan är betongare. Men jobbade med allt inom "murare" "snickare" ja allt som hade med att bygga ett hus från grunden. Fick även alla papper på allt man skulle ha papper på.
De nyutbildade från gymnasiet fick lära om sig helt när de gick bredvid dessa gubbarna :D

Jag ska bygga ett hus på tomten inom ett fåtal år. Jag kommer själv rita upp det, kommer låta en konstruktör räkna. Och jag kommer göra grovjobbet ihop med min far.

Jag bodde 12 år i hyresrätt om du undrar och jobbar med något som man egentligen inte kan ge titel, men det är typ lager, truck allting.

Jag har ingen aning vad jag är egentligen.
 
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
I ett husbygge måste någon snickra, någon måste göra elen, någon dra rör, någon beställa grejer och någon måste arbetsleda.
Likaså måste någon ta ansvaret för byggnationen, vilket byggherren gör.

En husbyggnation är alltså ett lagarbete inget man gör själv.

Är man bara husbyggare om man gör allt?
Vem är viktigast?
Den med pengarna är viktigast i hela processen. Utan den kan varken snickare, murare, målare eller plåtslagare lyfta ett finger.
Dvs den som "bygger" hus.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MaxMalm och 6 till
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
I ett husbygge måste någon snickra, någon måste göra elen, någon dra rör, någon beställa grejer och någon måste arbetsleda.
Likaså måste någon ta ansvaret för byggnationen, vilket byggherren gör.

En husbyggnation är alltså ett lagarbete inget man gör själv.

Är man bara husbyggare om man gör allt?
Vem är viktigast?
Nej.

Om man står utanför alla dessa arbetsområden och agerar åskådare. Kan man titulera sig som husbyggare?

I min mening köper man då alla dessa tjänster ingår i nyckelfärdigt hus.
 
  • Gilla
dala_leon
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Nej.

Om man står utanför alla dessa arbetsområden och agerar åskådare. Kan man titulera sig som husbyggare?

I min mening köper man då alla dessa tjänster ingår i nyckelfärdigt hus.
I ett nyckelfärdigt hus så är du ändå byggherre även om du har totalentreprenad. Annars köper man ett färdigt hus.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
MrJay
R Rkarlsson skrev:
Den med pengarna är viktigast i hela processen. Utan den kan varken snickare, murare, målare eller plåtslagare lyfta ett finger.
Dvs den som "bygger" hus.
Om du programmerar ett datasystem, är kunden då programmerare/systemutvecklare? Det är de inte.

De med pengarna kallas för kund/beställare och ja, utan de står bygget stilla.
 
  • Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
Det är där språket befinner sig idag. Man ”köper” ett hus om det är färdigt och man ”bygger”ett hus om det inte står på plats på tomten. Det betyder inte att man deltar i byggprocessen. Det är ett smidigt sätt att uttrycka sig på och det blir svårt att ändra på. Släpp det!
 
  • Gilla
SonnyListon och 15 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Om du programmerar ett datasystem, är kunden då programmerare/systemutvecklare? Det är de inte.

De med pengarna kallas för kund/beställare och ja, utan de står bygget stilla.
De med pengarna kallas oftast byggherre. Om man inte får en annan byggherre som tar dina pengar som vid massproduktion.

När jag bygger mitt lilla hus på tomten så ska jag säga att jag titulerar mig som personbilstekniker med inriktning bygga hus.

Vad är egentligen folk som blir anställda hos betongfirma utan utbildning? Det enda man behöver kunna är ritningsläsning och tåla att jobba tungt.
Betongpedagog?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är där språket befinner sig idag. Man ”köper” ett hus om det är färdigt och man ”bygger”ett hus om det inte står på plats på tomten. Det betyder inte att man deltar i byggprocessen. Det är ett smidigt sätt att uttrycka sig på och det blir svårt att ändra på. Släpp det!
Jag tvättar bilen - Ställde bilen i en borsttvätt.
Jag lagar bilen - Lämnade in den på verkstan.
Jag polerade bilen - Lämnade in den på rekondfirma.
Jag putsade rutorna - Använde rut.
Jag tvättar kläderna - Tvättmaskinen tvättar.
Osv osv osv.
:D
 
  • Gilla
Hedberge och 4 till
  • Laddar…
Det finns många uttryck dom bitet sig fast i språket: ”idag skall jag klippa håret” Det väl ingen som tror att jag tar saxen själv. Det är ett smidigt accepterat sätt att utrycka sig, som t ex ””vi skall bygga hus”
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De med pengarna kallas oftast byggherre. Om man inte får en annan byggherre som tar dina pengar som vid massproduktion.

När jag bygger mitt lilla hus på tomten så ska jag säga att jag titulerar mig som personbilstekniker med inriktning bygga hus.

Vad är egentligen folk som blir anställda hos betongfirma utan utbildning? Det enda man behöver kunna är ritningsläsning och tåla att jobba tungt.
Betongpedagog?
Du pratar om utbildning. Jag ifrågasätter inte kunskap.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Det finns många uttryck dom bitet sig fast i språket: ”idag skall jag klippa håret” Det väl ingen som tror att jag tar saxen själv. Det är ett smidigt accepterat sätt att utrycka sig, som t ex ””vi skall bygga hus”
Precis!

Men är det rätt att kalla någon som ”köper” ett färdigt hus för husbyggare?

JA/NEJ ?
 
Keiller Keiller skrev:
Det är väl ungefär som att man säger "jag har klippt mig" eller "jag har gjort en tatuering", även fast det är någon annan som utfört själva jobbet.
.

Ja, jag ser detta mer som ett språkbruksproblem än något annat. Jag säger också "jag har klippt mig" fast jag egentligen "låtit klippa mig".

...och sedan är ju få ord entydiga. Helrenovering betyder för några att man har målat väggarna, eller låtit måla väggarna men i mina böcker har man nog gjort något bakom färgen också för att kalla det helrenovering.

Byggt altan kan ju vara att man lagt trall och någon annan gjort plintar etc....

Vi som renoverar och bygger hus "på riktigt" får helt enkelt bita oss i armen och säga "bra jobbat" när man hör dessa historier. Alla kan ju inte vara bäst.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.