Hej! vi ska bygga ett uterum på ett befintligt garage som ligger dikt an vår villa. Vi går ut från vårt kök ut på garagetaket som är belagt med skiffer. Jag har hittat ett modulbyggt uterum som passar med lite modifikation. Har ett par frågor kopplat till detta.

Se befintligt foto, syllen till nya uterummet kommer delvis vara på befintligt skiffergolv, men ca 5cm ligger utanför (dvs den ligger över en sluttande betongyta. Jag vill nu gjuta upp så att överhäng försvinner samt att det även kanske behöver avjämningsavgjutas ett par cm så att uterummet vilar plant mot befintligt tak.

Min fråga, går det avjämningsgjuta på detta sätt? hur skulle ni sätta form och vilken betong. Jag tänker såga bort befintligt staket och använda det som armering men bör man även borra ner i befintlig betong och ankra någon sorts armering?

Tack för hjälp på förhand!
 
  • Garagetak belagt med skiffer, blivande plats för uterum, markerade områden för avjämning och en vit katt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ceasar som syns i bakgrund kommer agera kvalitetsansvarig för jobbet
 
surris
Ja du bör borra ner armering för sulan. Där det är plant räcker med ett nät.
Du får bygga en form med reglar och formplyfa så du kan gjuta sulan först och sen flyta golvet plant.

Borra ner några järn och naja sedan ett längsgående. Lägg sedan ut mattan över sulan så allt hålls ihop bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.