Hej,

Hur ska/kan jag beskära dessa träd (plommon och päron) för att de ska få nytt liv och något bättre form?

Kan jag beskära alla grenar en bit från stammen för att få en nystart? Hur göra med toppen?

Bilder nedan:
 
  • Ett ungt träd med spretiga grenar och mogen frukt framför ett rött staket med hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ungt träd framför en röd staket, behöver beskärning för form och nytt liv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Ta kontakt med en arborist eller nån som jobbar med trädgårdsskötsel
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Inget större fel på något av träden och definitivt overkill att ta in en arborist :)

På päronträdet skulle jag ta bort de nedersta grenarna. Päron växer gärna starkt på höjden. Jag gissar på att du inte vill ha ett så högt träd så en metod att få det att bli lite vidare är att ta några av de övre skotten och böja ner dem så att då får grenar ut i alla riktningar. Görs enklast genom att stödja de mjuka skotten med bambupinne eller liknande och sen försiktigt böja ner mot stammen med mjukt snöre, de kommer förvedas och fastna i sin nya position under hösten. Om det blir någon topp kvar kan du ta bort den helt.

Plommonträdet är antagligen mindre i växten än päronträdet, där skulle jag nöja mig med att ta bort de nedersta grenarna och sen gallra bland övriga så att de inte växer inåt eller i kors. Antagligen även toppa årsskotten så att toppskotten blir ca hälften så långa.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ta kontakt med en arborist eller nån som jobbar med trädgårdsskötsel
Så klart man kan göra det men jag tänkte först se om någon hade några tips här. Annars hade jag väl inte postat...
 
Tack för bra tips!

H hapazard skrev:
Inget större fel på något av träden och definitivt overkill att ta in en arborist :)

På päronträdet skulle jag ta bort de nedersta grenarna. Päron växer gärna starkt på höjden. Jag gissar på att du inte vill ha ett så högt träd så en metod att få det att bli lite vidare är att ta några av de övre skotten och böja ner dem så att då får grenar ut i alla riktningar. Görs enklast genom att stödja de mjuka skotten med bambupinne eller liknande och sen försiktigt böja ner mot stammen med mjukt snöre, de kommer förvedas och fastna i sin nya position under hösten. Om det blir någon topp kvar kan du ta bort den helt.

Plommonträdet är antagligen mindre i växten än päronträdet, där skulle jag nöja mig med att ta bort de nedersta grenarna och sen gallra bland övriga så att de inte växer inåt eller i kors. Antagligen även toppa årsskotten så att toppskotten blir ca hälften så långa.
 
Träd 1 är päron. Träd 2 är plommon.

Är dina tips de samma? :)



J juanxxx skrev:
Tack för bra tips!
H hapazard skrev:
Inget större fel på något av träden och definitivt overkill att ta in en arborist :)

På päronträdet skulle jag ta bort de nedersta grenarna. Päron växer gärna starkt på höjden. Jag gissar på att du inte vill ha ett så högt träd så en metod att få det att bli lite vidare är att ta några av de övre skotten och böja ner dem så att då får grenar ut i alla riktningar. Görs enklast genom att stödja de mjuka skotten med bambupinne eller liknande och sen försiktigt böja ner mot stammen med mjukt snöre, de kommer förvedas och fastna i sin nya position under hösten. Om det blir någon topp kvar kan du ta bort den helt.

Plommonträdet är antagligen mindre i växten än päronträdet, där skulle jag nöja mig med att ta bort de nedersta grenarna och sen gallra bland övriga så att de inte växer inåt eller i kors. Antagligen även toppa årsskotten så att toppskotten blir ca hälften så långa.
 
J juanxxx skrev:
Träd 1 är päron. Träd 2 är plommon.

Är dina tips de samma? :)
Jo, tack - det såg jag på päronen ;) Men förstår att du blev konfunderad, eftersom plommonträdet just nu är större än päronträdet. Men, naturligt är päron rejäla skogsträd, medan plommon är mycket mindre träd. Sen kanske ditt päron står på en svagväxande grundstam dock.
 
Nu har jag gjort en ansats.
 
  • Trädgård med nyplanterat träd framför rött staket och en vit papperslykta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyplanterat träd i en trädgård med rödmålad staketbakgrund och nedklippta grenar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser väl bra ut, kanske något sent nu för att pärongrenarna ska hinna fixeras i sitt nya läge till vintern. Men kom i vilket fall ihåg att lossa snörena senast på försommaren så att inte grenarna stryps.

Gödsla nästa vår och var proaktiv och nyp bort skott som växer fel redan på sommaren nästa år.
 
Päronen ger så trist frukt så vi får se hur länge det får leva kvar. Plommonträdet gav ingen frukt i år. I andra sidan beskar vi det väldigt mycket i fjol då förra ägarna hade låtit det växa på höjden lite väl mycket.
Tack för hjälpen.
 
Åsa Lund
Märkte hemma hos mormor och morfar att plommon fick man vartannat år, ungefär
 
Jag måste opponera mig och säga att jag tycker det låter bakvänt att klippa av det nedersta på ett träd om man vill ha det lågväxande. Att böja av de mjuka grenarna för att på så vis få det mer lågväxande köper jag, men inte att klippa nertill. Det är annars ett klassiskt sätt att driva på växten på höjden.

En poäng som jag tycker man ska tänka på som nybörjare är att det inte bara är VAR man beskär som är av vikt, även HUR man beskär är intressant. Om man är rädd om ett ungträd och vill säkra sig om att det ska klara sig bra, så ska man beskära precis invid grenklykan så att man inte lämnar några "rockhängare", det är även viktigt att verktygen är vassa och rena så man får ett bra snitt. En sekatör tex har oftast ett vasst skär och ett "mothåll", mothållet ska då alltid vara "utåt" dvs så att ev "krosskador" blir på den sidan som ska avlägsnas. Man ska även undvika att knäcka grenar eller såga med en slö såg så man får fransiga/ojämna snitt. Om man vill undvika att sprida sjukdomar mellan träden så kan man sprita verktygen.

Sen har jag fått lära mig med att vara restriktiv med att beskära stenfrukter över huvudet taget, huruvida det är korrekt eller inte har jag ingen praktisk efarenhet av annat än att de plommonträd jag har, brukar inte så så roliga ut i ung ålder, men "buskar till sig" när de blir äldre.

Fruktträd i allmänhet brukar ge mer frukt vartannat år. Periodiciteten kan variera något, men min erfarenhet är att många fleråriga växter varierar i skörd från år till år. Det kan bero på faktorer som beskärning tidigare år, blomningstid, frostnätter, mängden pollinerare, nederbörd osv osv.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det ser väl bra ut, kanske något sent nu för att pärongrenarna ska hinna fixeras i sitt nya läge till vintern. Men kom i vilket fall ihåg att lossa snörena senast på försommaren så att inte grenarna stryps.

Gödsla nästa vår och var proaktiv och nyp bort skott som växer fel redan på sommaren nästa år.
Så här ser det ut nu. Plommonträdet (t h) tror jag blir bra medan päronträdet (t v även egen bild) är jag lite mer skeptisk till.

Några tips angående päronträdet? Går det att räta upp på något vis?
 
  • Plommonträd med upprätt växtsätt till höger och lutande päronträd till vänster framför röd staket med hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plommonträd till höger och lutande päronträd till vänster framför rödmålat hus och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser väl inte så illa ut? Du kan ju ta bort oönskad tillväxt på dem redan nu, enkelt att bara bryta delar av årstillväxten vid basen för att tunna ut, eller nypa av topparna för att uppmuntra förgrening. Set till att spara det mesta av lövmassan bara så att trädet för energi. Men tillexempel skotten nere på stammen skulle jag ta bort nu.

Visst går det att täta upp trädet, en kraftig påle nedslagen till höger och sedan spänna upp med sadelgjord eller liknande. Är nog klokt att ta det i omgångar om det inte går lätt.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det ser väl inte så illa ut? Du kan ju ta bort oönskad tillväxt på dem redan nu, enkelt att bara bryta delar av årstillväxten vid basen för att tunna ut, eller nypa av topparna för att uppmuntra förgrening. Set till att spara det mesta av lövmassan bara så att trädet för energi. Men tillexempel skotten nere på stammen skulle jag ta bort nu.

Visst går det att täta upp trädet, en kraftig påle nedslagen till höger och sedan spänna upp med sadelgjord eller liknande. Är nog klokt att ta det i omgångar om det inte går lätt.
Har du tips på någon kraftig påle? Jag tänker mig bara sådana trädstöd men de känns för klena. En jordskruv kanske också kan fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.