MrJay MrJay skrev:
Jag förstår poängen, köper man ett hus som byggs i en fabrik är det knappast ”byggande” på plats utan montage ;)

Personligen stör jag mig mer på människor som kallar målning av två innerväggar för renovering.

Vi bygger dock hus, egen design (fick lära mig Autodesk Revit, gå kurser osv) och lösvirke som vi bygger helt i egen regi.
Du förstår mig helt! :D
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Karlia
Tänker att "vi bygger hus" i själva verket är "vi låter bygga hus". Stör mig inte det minsta, för dem är stora grejen att de kommer flytta in i ett nytt hus, inte själva byggandet.
 
  • Gilla
mumiemonstret och 11 till
  • Laddar…
Nä, nu ska jag på affär'n och mjölka en ko och slakta en gris så jag kan göra frukost.
 
  • Gilla
  • Haha
MaxMalm och 21 till
  • Laddar…
A
Vi ska ha barn. Nej förlåt, min fru ska ha barn.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Alebaleportocale och 15 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Vi ska ha barn. Nej förlåt, min fru ska ha barn.
grattis
 
  • Gilla
  • Haha
M Grahn och 3 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.


Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?



Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!



Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Du skriver: ”benämner deras köp som att” jag blir frustrerad av att du skriver fel, det heter ”benämner sina köp” men jag förstår vad du menar och därför låter jag det vara och det finns ingen anledning att bli irriterad.
 
  • Gilla
  • Haha
MaxMalm och 18 till
  • Laddar…
richardtenggren
F Fixarpappa skrev:
Jag är tålig men det finns ett problem med benämningen.

Helrenovering är in till stomme, annars är det väl endast renovering?
Ja, det verkar ju helt klart reta upp dig ;)

Absolut, så definierar jag det också, men bryr jag mig om att andra ser det annorlunda? Nej.

Lägg energin på att renovera istället ;)
 
  • Gilla
Jörgen C och 1 till
  • Laddar…
S
mowatom skrev:
Vi ska ha barn. Nej förlåt, min fru ska ha barn.
Nej ni båda ska ha barn men din fru är gravid, inget konstigt med det.

vi ska ha nytt hus är också korrekt ;)

grattis!

kom också ihåg, om ditt barn gör illa sig på dagis så är det inte ni som har gjort illa er ;)
 
useless useless skrev:
Nä, nu ska jag på affär'n och mjölka en ko och slakta en gris så jag kan göra frukost.
Du kan även köpa påläggen och göra frukost.

Jag har aldrig påstått att man ska göra plankorna för att bygga huset
 
  • Gilla
Magnolium
  • Laddar…
mowatom skrev:
Vi ska ha barn. Nej förlåt, min fru ska ha barn.
Grattis (y)

Förhoppningsvis gjorde ni barnet tillsammans och ni skall därför ha barn.

Men ni är väl inte gravida utan enbart din fru?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
En jurist är inte nödvändigtvis en advokat, och jag är verktygsmakare och har byggt 5 byggnader/hus/garage.
Vem är jag?
 

Bästa svaret

Förstår vad du menar, men inget som stör mig nu direkt.
Vi la 1600h på att bygga en tillbyggnad till vårt hus under 2 års tid. Då mitt i bygget kunde jag störa mig lite på folk som "byggde hus" och tyckte att det var såå jobbigt att göra alla val, välja golv, välja tapeter, välja kakel och det var såå jobbigt att bygga hus... Medan man själv valde vilka våtrumsskivor, skruv, tätskikt, vvs kopplingar, OCH golv, tapeter etc. Och dessutom skruvade i varenda skruv, satte upp varenda tapet, målade 1km pärlspont tre ggr osv.
Men håller med om att de borde säga att "vi låter bygga hus" inte "vi bygger hus".
 
  • Gilla
  • Älska
CCPusher och 18 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
En jurist är inte nödvändigtvis en advokat, och jag är verktygsmakare och har byggt 5 byggnader/hus/garage.
Vem är jag?
Du får vara vem du vill och grymt jobbat med din 5 byggnader (y)
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är väl ungefär som att man säger "jag har klippt mig" eller "jag har gjort en tatuering", även fast det är någon annan som utfört själva jobbet.

Likadant är väl en "renovering" av t.ex. ett kök ingen renovering om man rivit ut det gamla och monterat nytt? Att renovera betyder väl att man återställer något till ursprungligt skick, inte att man byter ut allt mot nytt?

Jag kan förstå irritationen över hur folk formulerar sig men det är inte så ofta jag själv bryr mig så mycket om det.
 
Redigerat:
  • Gilla
magnuse74 och 6 till
  • Laddar…
A
S SueCia skrev:
Nej ni båda ska ha barn men din fru är gravid, inget konstigt med det.

vi ska ha nytt hus är också korrekt ;)

grattis!

kom också ihåg, om ditt barn gör illa sig på dagis så är det inte ni som har gjort illa er ;)
Jo, jag är medveten om det. Dock känns det som om det ryms inom samma problemområde, att picka i meningslösa saker. Skulle tro att det finns massor av tacksamma (icke) husbyggare som ändå får stor hjälp via forumet. Många är oroliga för klantiga hantverkare, och kanske bara behöver ett par lugnade ord. Man har trots allt gjort sin största affär någonsin. Att bli frustrerad över detta, är inget annat än dåligt disponerad tid.

För övrigt så ljög jag. Vi ska inte ha barn.
 
  • Gilla
  • Haha
Guiden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.