Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Andreas Hugoh och 54 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Godmorgon.

Nej.
 
  • Gilla
  • Haha
karlbrutal och 55 till
  • Laddar…
Nej tyvärr, kanske om du skrev att du sovit en timme på natten pga ett kolikbarn, men tyvärr inte.
 
  • Gilla
  • Haha
MaxMalm och 21 till
  • Laddar…
richardtenggren
Lättstött? ;)

Måste vara jobbigt att reta upp sig på andra?

Vissa anser att en totalrenovering innebär nya tapeter och ett klickgolv, andra att man river allt in till stommen? :)
 
  • Gilla
magnuse74 och 6 till
  • Laddar…
Om jag går till bilaffären och köper en ny bil som inte finns i lager, Bygger jag bil då?
 
  • Gilla
  • Haha
AntonSandegren och 20 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Lättstött? ;)

Måste vara jobbigt att reta upp sig på andra?

Vissa anser att en totalrenovering innebär nya tapeter och ett klickgolv, andra att man river allt in till stommen? :)

Jag är tålig men det finns ett problem med benämningen.

Helrenovering är in till stomme, annars är det väl endast renovering?
 
  • Gilla
111111 och 3 till
  • Laddar…
S
Frustrationen känns väldigt överdriven även om du har rätt i sak, självklart bygger man intehus om man köper ett hus.

tror det kan vara samma personer som säger ”vi spelade grymt bra idag!” När laget dom håller på i fotboll spelat bra :)
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 15 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Frustrationen känns väldigt överdriven även om du har rätt i sak, självklart bygger man intehus om man köper ett hus.

tror det kan vara samma personer som säger ”vi spelade grymt bra idag!” När laget dom håller på i fotboll spelat bra :)
Tack ;)

Ja det är samma personer:crysmile:
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
G
Jag kan (tyvärr?) vara likadan ibland. Har tex installerat mina bergvärme pumpar själv och nämner man det har "grannen" också installerat bergvärme. Ställer man då en teknisk fråga så vet dom inte för de har ju inte installerat utan köpt tjänsten...
 
  • Gilla
Albino
  • Laddar…
otrolig meningslös tråd

ungefär som att säga att denna siten bara är till för dom som skall bygga hus eftersom den heter " byggahus "

edit. helt meningslös var det ju inte eftersom jag tog mig tid att svara ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 30 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Verkligen inte. Om du blir så frustrerad så fokusera på något annat än hur andra benämner saker - tex dina egna bygg- och renoveringsprojekt (eller vad du nu vill kalla dem).
 
  • Gilla
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
otrolig meningslös tråd

ungefär som att säga att denna siten bara är till för dom som skall bygga hus eftersom den heter " byggahus "
Den heter ”byggahus” och inte ”Jag bygger hus”
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Den heter ”byggahus” och inte ”Jag bygger hus”
Därför jag skrev bygga hus och inte bygger hus .
vill du leka med ord , så gör det , du och jag vet att vi menar samma sak
 
  • Gilla
virtq och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Jag förstår poängen, köper man ett hus som byggs i en fabrik är det knappast ”byggande” på plats utan montage ;)

Personligen stör jag mig mer på människor som kallar målning av två innerväggar för renovering.

Vi bygger dock hus, egen design (fick lära mig Autodesk Revit, gå kurser osv) och lösvirke som vi bygger helt i egen regi.
 
  • Gilla
Wynja
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Om jag går till bilaffären och köper en ny bil som inte finns i lager, Bygger jag bil då?
Går man in på valfri biltillverkares hemsida så brukar dom ha en funktion för att bygga sin egen bil...

Men, jag förstår vad du menar. Dock kanske jag inte stör mig lika mycket på folk som kallar sig husbyggare utan att ha bytt syll på ett timmerhus eller murat om en skorsten. Men det kanske mest beror på att jag inte har stött på så många av den sorten?
 
  • Gilla
daSea och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.