Fick en pelletseldad pizzaugn (Ooni Fyra) i present nyligen. Väldigt bra men pelletsen är rätt så dyra, knappt 200 kr för tre kilo, vilket ska räcka i typ tre timmar. Större förpackning är lite billigare men landar ändå kring 30-40 kr kilot. Det är om man kör Oonis egna pellets eller andra pellets som sägs var gjorda för pizzaugnar.

Jula har däremot pellets för pelletskaminer, till en tiondel av priset: 50 kr för 16 kg. Typ samma värmeinnehåll och torrhalt vad jag kan se, men till skillnad från Oonis pellets, som är gjorda av björk, så är kaminpellets gjorda av barrträ. Nån som vet om det är sämre på nåt vis? Borde man inte elda med barrträ om man ska äta det man eldat?
 
  • Gilla
erik_g
  • Laddar…
Skillnaden är att barrträd ger mindre värme per antal kilo än löv..
Men den skillnaden är liten jämfört med skillnaden på kg pris.
 
Låter ju bra. Men jag hade för mig att barrträ innehåller nåt skräp som man inte vill ha i maten men så kanske det inte är? Varför säger man att man ska ha lövträ/lövkol till grillning, är det bara för energitätheten?
 
Är väl barken som är kådrik som de äldre säger att man inte ska ha till rökning etc. Gäller både löv och barr vad jag vet.
 
Barrträ kan väl sprätta en del, vilket definitivt är en nackdel när man bakar pizza... Små kolbitar sprätter iväg och hamnar på pizzan... Om det är samma när man kör pellets vet jag inte..
 
Före detta grannen har tydligen en likadan pizzaugn och blandar barr- och lövpellets sa han. Funkar bra enligt honom, och berisen hade ju också använt det, så jag testar. Tack för tankar!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är kådan i barrträd som kan ge smak åt maten, därav använder man lövträ vid matlagning.
 
  • Gilla
Freddy9 och 3 till
  • Laddar…
nikasp
berisen berisen skrev:
Innan jag köpte gasbrännare till min Ooni 3 så körde jag med pellets från Granngården. Tror dom kom från SCA. Funkade kanon och kostade en bråkdel av vad deras egna pellets kostar. :D

[länk]
Märker du någon skillnad på pizzorna? Sugen på enkelheten med gasol så den inte blir stående.
 
Till ooni 4 fungerar väll inte gasbrännaren?
 
nikasp
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Till ooni 4 fungerar väll inte gasbrännaren?
Obs, jag har bara läst lite så har inte exakt koll på modellerna. Den jag tittat på är den lilla Koda. Sugen på att bygga bänk med hjul för vår gasol-Weber och en liten pizzaugn. I och med att det går så jäkla snabbt att grädda så borde det funka.
 
  • Gilla
Rajje63
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Till ooni 4 fungerar väll inte gasbrännaren?
Stämmer. Kommer kanske senare kan man hoppas? Klart bekvämare att dra på gasen och bara grädda på, än att fylla på pellets titt som tätt och kanske bränna upp ett gäng i onödan i slutet av gräddningen. Vet inte hur mycket brännaren förbrukar på Koda och 3:an med brännare men det lär bli billigare än märkespellets i alla fall gissar jag?
 
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Märker du någon skillnad på pizzorna? Sugen på enkelheten med gasol så den inte blir stående.
Jag tyckte det var enklare att komma upp i bra temperatur med pellets men ger man ugnen några minuter extra så går det bra. Förutom det så är det riktigt smidigt och pizzorna blir precis lika bra om inte bättre eftersom man enklare kan reglera och kontrollera temperaturen.

Hade problem med att elden hela tiden brann ut medans man var inne och bakade ut nästa pizza och det var nästan ett tvåmannajobb att sköta allting och toppa upp med pellets. (Åtminstone på 3an, vet inte hur dom nyare är.)
 
nikasp
berisen berisen skrev:
Jag tyckte det var enklare att komma upp i bra temperatur med pellets men ger man ugnen några minuter extra så går det bra. Förutom det så är det riktigt smidigt och pizzorna blir precis lika bra om inte bättre eftersom man enklare kan reglera och kontrollera temperaturen.

Hade problem med att elden hela tiden brann ut medans man var inne och bakade ut nästa pizza och det var nästan ett tvåmannajobb att sköta allting och toppa upp med pellets. (Åtminstone på 3an, vet inte hur dom nyare är.)
Tackar, då blir det väldigt säkert lilla Koda snart. Svågrarna kör den där ved/koleldade stora Pro och pizzorna blir sjukt bra. Har en 50+ svåger som är grym på korv, öl, surdegsbröd och snöade in helt på pizza för 1-2 år sen. Var ofta in till den där surdegsbakaren med popup-pizzeria på Söder i Stockholm av intresse.
Tips för hemmapizza om man saknar Ooni och sån napoletansk pizza är rejäl granit/baksten högt upp i ugnen och sen maxa grill. Det körde han säkert ett år innan de började med den här ugnen (ute på landet då).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.