det röda motståndet får ström två vägar, ja
strömmen i den bruna ledaren måste bli mindre än hälften av belastningen.
bryteffekten kommer att vara minimal då spänningsfallet i svarta tråden bara blir någon volt.
normalt är belysningsgrupper 10A och strömbrytare är normalt godkända för 10 A varav mindre än 5A kommer gå genom brytaren.

Brytarna kommer utan vidare att överleva, även med en dammsugare modell större eller en IR värmare som belastning längst bort.

klurigt fall som det tog mig en stund att se.....

protte
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nästa tema som iofs inte bara rör sparkopplingen är de på forumet ibland uppdykande frågorna kring magnetfält som en del rätt eller fel känner oro inför. Dåligt dragna trappkopplingar kan ge rejäla fält långt över de som kommer från apparater som ibland pekas ut i de sammanhangen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tänkte faktiskt nämna magnetfält men var rädd för att bli dumförklarad ohörd... Men följer man bara rådet att förlägga ledningar i en trädstruktur, i detta fall med fas, mellantråd och nolla tillsammans utan att skapa loopar så ska inga sådana problem uppstå.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
prototypen skrev:
klurigt fall som det tog mig en stund att se.....

protte
Medhålles.
Jag var nog inte många sekunder ifrån att börja skriva och dumförklara Bosse innan jag till sist såg vad han menade. :D
 
Nu snurrar det i huvudet på oss vanliga medborgare :confused:

Vad är egentligen vinsten med den här så kallade sparkopplingen?
Vad sparar man?
Har det någon praktisk betydelse?

//Icke Elektriker
 
KnockOnWood skrev:
Nu snurrar det i huvudet på oss vanliga medborgare :confused:

Vad är egentligen vinsten med den här så kallade sparkopplingen?
Vad sparar man?
Har det någon praktisk betydelse?

//Icke Elektriker
Du sparar en mellantråd som gör att du kan dra en 5-ledare, vilket blir enklare vid utanpåliggande installation. Dessutom får du fas, nolla och jord (om du vill) i båda brytarna vilket underlättar om du ska gå vidare till ett uttag.
 
  • Gilla
blanks och 1 till
  • Laddar…
Hade varit trevligare med en koppling som sparade ström ;)

(lärde mig vad sparkoppling var härom veckan när jag hade elektriker hemma och vi grottade lite i en gammal mystisk installation, innan hade jag aldrig hört talas om det..)
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
E
För att förtydliga, så fungerar det givetvis att koppla vanlig trappkoppling även vid utanpåliggande installation med 5-ledare, men man går då miste om att kunna använda både fas och tändtråd vid båda brytarna, som behövs om man t.ex. vill ha vägguttag i direkt anslutning till brytarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är ju ingen skillnad på hur man kopplar om installationen är infälld eller utanpåliggande, det som skiljer är vilket material man använder.
Hej! Nu snurrar det bra här! Kan jag få till det här med en fyrledare? Två vägguttag två brytare?
 
Ska du ha jordade uttag krävs 5-ledare
 
Mikael_L
Och det krävs 5-ledare även med ojordade uttag då det inte går att hitta 4-ledare utan gul/grön
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Väcker en gammal tråd då jag funderar på "dubbel" sparkoppling och det Bo skrev om förbrukaren i andra änden. Dvs har jag två dubbeltrapp sparkopplade till två lampor, borde inte fasen du få tre vägar att gå om båda står i avstängt läge?
 
Mikael_L
H husdrömmar89 skrev:
Väcker en gammal tråd då jag funderar på "dubbel" sparkoppling och det Bo skrev om förbrukaren i andra änden. Dvs har jag två dubbeltrapp sparkopplade till två lampor, borde inte fasen du få tre vägar att gå om båda står i avstängt läge?
Japp, vid avstängt läge på båda kopplingarna på just det viset
Och när det händer sjunker strömmen genom brytarna ytterligare, blir maximalt 3.33 A.
I praktiken ännu lägre då ledningslängden är något längre samt kontakterna resistans finns i den strömvägen.
 
Ok. Vad innebär det i praktiken.Vissa apparater som kräver mer ström kommer inte gå att använda eller?
 
Mikael_L
Det betyder ingenting i praktiken.
Det är bara att göra trappkopplingen ifall man vill det.

Dubbel trappkoppling kräver dock 7 ledare så det lär bli med infälld installation, eller så måste man dra dubbla kablar ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.