Hej!
Jag hade i våras problem med att jordfelsbrytaren löste ut helt slumpmässigt. Det löste dock sig på ett lite udda sätt. I denna tråd finns det info om det: https://www.byggahus.se/forum/threads/jordfelsbrytare-utloeses-av-vibrationer.378884/

Nu för en vecka sedan började dock jordfelsbrytaren att lösa ut igen. Mönstret var annorlunda då den löste ut flera gånger med korta mellanrum. Jag hade då på diskmaskinen. När jag avbröt programmet den körde så slutade jordfelsbrytaren att gå. Jag provade sedan att köra maskinen nästa dag. Då löste den ut jordfelsbrytaren efter 5-10 minuter.
Jag kunde dock köra avsköljningsprogrammet. Testade det för att få maskinen tömd.

Jag lät sedan diskmaskinen stå i en vecka.
Jag körde då en tom maskin med vanligt program. Den lyckades då ta sig igenom programmet utan att jordfelsbrytaren löste ut. Testade senare samma dag att köra med grejer i. Då löste den ut igen...:confused:
Jag kunde dock direkt efter köra avsköljningsprogrammet utan problem.

Jag har läst lite här på byggahus och utifrån det jag läst så kanske den troligaste orsaken är värmaren?!
Eller vad tror ni?

Maskinen är en ca 6 år gammal (5 års garanti...) Bosch SMV59t20eu/86

mvh
Johan
 
Värmeelement i allmänhet är en vanlig felkälla, men en DM innehåller också vatten som kan läcka på div andra ställen och orsaka överledning. Det verkar ju hjälpa att låta den torka upp i en vecka.
@electroluxaren är mycket duktig på sådana frågor.
 
A
jo tack
inga speciella jf relaterade fel på denna plattform.

men som @Bo.Siltberg skriver är det nog en vattenläcka som gör att din jfb löser.

denna maskin har ju annars för vana att dela ut felkoder för det mesta
 
Ok. Tack för svaren.
Då får jag börja med att öppna upp den och se om jag kan hitta nåt misstänkt läckage innan jag ev införskaffar ett nytt värmeelement.

Något tips om var det oftast sker läckage?

Mvh
Johan
 
Jag bytte värmepump och en tätning. Nu fungerar allt bra. När jag ringde för att beställa delar så frågade dom om jag haft felkod e15. Jag tror jag haft det nån gång. Tydligen bör man byta tätningen ner till värmepumpen direkt då. Annars finns risken att den pajar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.