A
Inge fel.på montaget.

Du har väl mycket skit i avloppet som släppt o klumpat sig i och med att röris varit o bytt v lås.

Inte dennes fel. Utan ditt eget då du säkert spolar ner fett o skit som inte ska spolas ner.

Spruta i lite yes och hett vatten spola på till de fyller upp o kör med barnmorskan en sväng.
 
T tergo skrev:
testa häll i 1lter kokande vatten i vasken ett par omgångar och se om det hjälper
Fullkomligt bortkastat.
Det hjälper inte över huvud taget på gammalt oxiderat fett som ligger avsatt i ledningen.
Och absolut inte tömma i propplösare eller annan smörja i avloppet.
Mekanisk rensning eller högtrycksspolning är det enda som fungerar.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
det var ett tips från spolbilskillen som rensa mitt köksavlopp för många år sen
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
T tergo skrev:
det var ett tips från spolbilskillen som rensa mitt köksavlopp för många år sen
Kan kanske fungera som förebyggande, innan fettet stelnat och bildat hårda vita klumpar. Dom biter inget varmvatten på.
Men att lösa lite fett i vattenlåset fungerar nog ett par liter kokande vatten till.
Men det sker oavsett ganska ofta om man något regelbundet kokar pasta eller potatis och slår ut vattnet i vasken.
 
Henrik Nordlander skrev:
Inge fel.på montaget.

Du har väl mycket skit i avloppet som släppt o klumpat sig i och med att röris varit o bytt v lås.

Inte dennes fel. Utan ditt eget då du säkert spolar ner fett o skit som inte ska spolas ner.

Spruta i lite yes och hett vatten spola på till de fyller upp o kör med barnmorskan en sväng.
Har bott i lägenheten i snart 8 år. Aldrig spolat ner skit och fett i avloppen. Alltid varit noga med att torka flera vändor med hushållspapper innan jag diskar. Dessutom ska tilläggas att jag under dessa 8 år lagat mat max 1 gång i månaden hemma då jag reser mycket i jobbet och gör mycket mat på arbetsplatsen istället eller äter hemma hos min fd. sambo som jag har barn med. Diskmaskinen har i princip kört vattenglas och redan avsköljda matlådor från jobbet.

Jag hade innan den nya diskhon en diskbänk som installerades 2018 av en riktigt rörmokare och allt har fungerat felfritt tills de monterade hon. Det var inte en röris som gjorde den här monteringen, det är därför jag är så misstänksam nu när problemen började med den nya hon :thinking: men du kanske har rätt. Det kanske har byggts upp fett ändå.
 
Du behöver inte vara rörmokare för att montera ett vattenlås och sticka ned slangen i muffen på kopplingen utan att misslyckas.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du behöver inte vara rörmokare för att montera ett vattenlås och sticka ned slangen i muffen på kopplingen utan att misslyckas.
Okej (y)
 
Hörni, såg att det fanns 100 andra trådar om kluckande avlopp. Dum man känner sig :rofl:
Ska kika igenom dem, så tack för alla svar! Jag är lite rikare på kunskaper nu iaf :cool:(y)
 
GoC GoC skrev:
Inte alls, rent trams.
Visst skall komma ihåg det nästa gång när jag funderar på att hjälpa någon med en fyra meter lång liggande 50 mm stam (som resultat av en köks flytt) att de sättet jag tänkte lösa deras problem bara är trams och jag nog skall låta bli.
 
T topmount skrev:
Visst skall komma ihåg det nästa gång när jag funderar på att hjälpa någon med en fyra meter lång liggande 50 mm stam (som resultat av en köks flytt) att de sättet jag tänkte lösa deras problem bara är trams och jag nog skall låta bli.
Tycker jag nog, en liter vatten lär oavsett inte räcka för att lösa upp fettet. Ta tio liter istället så kanske det gör nytta. Koka upp en syltkitteln med vatten så blir det kanske tillräckligt varmt för att rensa ur lite fett. 8 l behövs för att fylla 4m 50mm rör med vatten.
 
Nu svarade du fel person men det gör det samma.
 
T topmount skrev:
Visst skall komma ihåg det nästa gång när jag funderar på att hjälpa någon med en fyra meter lång liggande 50 mm stam (som resultat av en köks flytt) att de sättet jag tänkte lösa deras problem bara är trams och jag nog skall låta bli.
Exakt så var vår konfiguration för ca 15 fram till 10 år sedan. Ett flyttat kök, avloppsledning liggande förlagd i taket i källaren. Resultat efter ca 5 år, som GoC visade: helt igenkorkat av fett.

Idag är det litet annorlunda förlagt, rakt ner i källargolvet där röret dels är isolerat hela vägen, dels att det matas på från ett par tvättmaskiner och en dusch från badrum bredvid hela tiden. Förhoppningsvis ska det minska den här problematiken tillsammans med att vi är mer noga att inte hälla ner fett i köksavloppet.

Kan säga att det inte var en rolig business att rensa det där igenkorkade horisontella röret, det stinker något helt överjävligt vidrigt...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.