J joni skrev:
Hur gör ni med vattnet som ska ledas bort från avfuktare?
Jag kör också en vanlig Woods avfuktare i krypgrunden med gott resultat och ligger på ca 70 i fuktighet året om. Finns ingen mening med de dyrare lösningarna kan jag tycka. Vattnet leder jag ut under plasten men hade väl tänkt nån lyxigare lösning nån gång, typ koppla på avloppet som ligger jämte.
 
A
Börjar faktiskt fundera på en kondensavfuktare själv istället,på vintern är det ofta ingen hög fukthalt i grunden hursomhelst,var har ni placerat avfuktaren,med tanke på luftspridning?
 
Varför inte vänta och se vilken nytta plasten gör innan du sätter in dyr aktiv utrustning som kostar pengar i drift?
 
Blir det mycket vatten?
Har du tätat alla ventiler?

Min krypgrund är uppdelad i två lika stora utrymmen.
Behöver man två avfuktare?
 
useless useless skrev:
Varför inte vänta och se vilken nytta plasten gör innan du sätter in dyr aktiv utrustning som kostar pengar i drift?
Man blir bara så "hispig" :thinking:
Men det är klart om det funkar med en enkel kondensavfuktare så känns ju 5000:- bättre än närmare 30000:- :D
 
J joni skrev:
Blir det mycket vatten?
Jag tror jag får ett par liter om dagen. Det skickar jag ut genom ett hål som behändigt fanns tillhands i krypgrundsmuren, och eftersom det är lite dålig fallhöjd skaffade jag till sist en kondensatpump för en tusenlapp som ser till att vattnet verkligen ger sig av.

J joni skrev:
Har du tätat alla ventiler?
Installerar man en avfuktare ska man plasta marken och täta alla ventilerna, ja. Ventilationen är en del av problemet: man tar in fuktig, varm utomhusluft och kyler den i krypgrunden. Då ökar den relativa fuktigheten och det kan rentav kondensera sommartid.

J joni skrev:
Min krypgrund är uppdelad i två lika stora utrymmen.
Behöver man två avfuktare?
Det finns väl "kryphål" mellan rummen? Jag satte min avfuktare i ett av hålen, så får den blåsa in i nästa rum och får lite cirkulation på luften.
 
Det finns kryphål i hjärtmuren men ca 40-50 cm upp så det är alltså öppet från trossbotten och ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.