Hej,
Hade besök av Anicimex häromdagen pga byte av försäkringsbolag.
Han hade lite synpunkter på vår krypgrund som saknar plast.

Det fanns inga påväxter och han tyckte att krypgrunden var "fin" men förespråkade så klart en avluftare.
Som första försiktighetsåtgärd tyckte han att jag skulle lägga ut ålderbeständig byggplast.

Skall tilläggas att han mätte upp fukt på lite olika ställen i trossbotten som låg på 16,5 - 17,5 så det är ju i övre gränsen.
Jag köpte en Hygrometer med tre sändare som visar 84 - 89 % FH. vilket också är lite högt.
Tilläggas ska att vi bott i huset i 24 år och har egentligen aldrig upplevt några problem i krypgrunden men klimatet förändras så att göra något i förebyggande kan ju inte skada.

Nu ligger det grov makadam och jag misstänker att plasten går snabbt sönder när man behöver krypa runt.
Försöker klura på hur man enklast löser det.
Skulle man kunna lägga ut lite trädgårdsplattor "gångar" innan man rullar ut plasten?
Eller finns det bättre förslag?

Tack på förhand!
 
Håll koll själva och skippa plast och gå inte på säljsnacket om avfuktare mm
 
Jag håller med - Gör ingenting. Det är inte ovanligt att man mäter relativt höga fuktvärden den här tiden på året när det är varmt ute och kallt i grunden.
 
Ok, så inte ens plasten!?
Körde inom Ljungby Fuktkontroll som jag uppfattat som seriösa när jag läser om andra här på forumet och dom menar att plasten ändå är en bra idé att göra.
Nu blev jag lite osäker....:(
 
Skadar gör nog inte plasten, men i ditt fall tror jag inte den behövs. Att ha 85-90% RH i luften i krypgrunden är inget konstigt denna årstid. Att virket har 16,5-17,5 är inte heller konstigt. Så länge ni inte har massa påväxt och andra otrevligheter så skulle jag inte gjort ett smack. Håll koll på klimatet i krypgrunden under något år först.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ok, jag avvaktar lite med några åtgärder.

Tack :)

/Niclas
 
Nu har jag tillbringat en stund i krypgrunden :) och hittade två mindre bra saker som inte Anticimex inte såg.

Bild 1 ser mer ut som om det är något läckage tycker jag men det som möjligen skulle kunna vara där är rör till det vattenburna värmesystemet. Inget element som läcker ovanför...
Enklast är väl att plocka bort skivan och isolering.
Mäter 19-20% på det "vita" och listen som håller upp skivan.

Bild 2 ser onekligen ut som vitmögel. Sitter på en plats i grunden som inte har någon ventilation på kortsidan pga. av att den väggen möter en gjuten platta.

Kanske man ändå bör överväga att göra något redan nu?
Fuktfläckar längs kanten av en skiva i krypgrund med misstänkt läckage, upphängd av en trälist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstänkt läckage med vita fläckar på krypgrundvägg och tak med synlig isolering och trälist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J joni skrev:
Nu har jag tillbringat en stund i krypgrunden :) och hittade två mindre bra saker som inte Anticimex inte såg.

Bild 1 ser mer ut som om det är något läckage tycker jag men det som möjligen skulle kunna vara där är rör till det vattenburna värmesystemet. Inget element som läcker ovanför...
Enklast är väl att plocka bort skivan och isolering.
Mäter 19-20% på det "vita" och listen som håller upp skivan.

Bild 2 ser onekligen ut som vitmögel. Sitter på en plats i grunden som inte har någon ventilation på kortsidan pga. av att den väggen möter en gjuten platta.

Kanske man ändå bör överväga att göra något redan nu?
[bild] [bild]
Tycker det är bra att vara proaktiv, speciellt när det handlar om en väldigt liten insats, tar en eftermiddag att lösa och kostar inte ens en tusenlapp. Tvätta bort möglet med, så vet du ifall det återkommer eller ifall problemet är löst.

Det finns lite tjockare byggfolie ifall du är rädd att råka trampa hål. Själv har jag lagt en nålfiltad polypropylen markduk under byggfolien på de mest utsatta platserna, kravlade omkring halva våren utan att göra ett enda hål.
 
Tack, bra idé med markduken
 
Nu har jag påbörjat arbetet med plast.
Bild1 var inte läckage utan mest troligt den fuktiga luften som orsakat det.
Tvättat båda ytorna med Mögelfri.

Tog in offert på Avfuktare inkl. installation samt tätning av ventiler.
Landar på ca. 26000:- efter ROT varva avfuktaren kostar 16400:-. Har svårt att avgöra om det är rimligt.
Man räknar med 8tim och två personer.
Sen tillkommer så klart Elektriker. Tydligen så måste den vara på en egen grupp med 13AMP trög säkring.
Trodde i min enfald att det räckte med att dra ner en "förlängningssladd"....

Tänkte avvakta lite och se FH innan det blir någon Avfuktare.
 
Att man har hög RH i krypgrunden nu är inte konstigt alls. Har själv just i detta nu 96-96-98%, har 3 "skepp" under huset som jag mäter i och där det är som fuktigast är det fuktigt ovanpå plasten t.om. inga ansamlingar men det är fuktigt när man tar på plasten.
Huset har stått i 20 år utan att det gjorts mer än lagt plast i grunden när det byggdes av förrförra ägaren, denna plast har jag bytt nu eftersom det känns trevligare med en ny och fräsch plast då och då samt att det oavsiktligt blir hål här och där när man kryper runt och får skav. Vi har bott här i 3 år förövrigt.

Jag har dock valt att vara proaktiv och väntar på att OCAB ska komma och installera en sorptionsavfuktare åt mig, kunde ha gjort det själv med har inte tid och nu får man även garantier.
När de var här och kollade inför offert och mätte så har jag påbörjan till anvisning av vitmögel i trossbotten men inget akut alls och all rf i balkar, syllar m.m. låg mellan 11-14% så under gränsvärdena.

Det han sa dock som jag är beredd att hålla med om är att problemen kan komma om 5 år eller 10 och det är ju en billig försäkring för att inte få några problem alls och man kan sova gott och titta till grunden 3-4 gånger mellan vår och höst istället för att jag som nu tar ett varv där nere varannan vecka.

Ska tilläggas att besiktningsmannen och tillika "säljaren" är en vän så jag litar på hans omdöme.
 
Ja nu är det hög fuktighet. Ligger på 92-96%.
Har precis lagt ut plast och kommer att beställa avfuktare inkl installation av Ljungby Fuktkontroll.
Känns bra att ligga steget före för en rimlig peng. :D
 
R
Kört med Woods kondensavfuktare i många år, 140kvm krypgrund. 3 fack
Plastad mark, stängda ventiler.
Just nu, 18grader, luftfuktighet 58%, 57%, 58% i de 3 facken.

kostnad= 4000kr för avfuktaren.

låter som sjuka pengar för era avfuktare, visserligen sorptionsavfuktare.. men behöver ni det då? :thinking:
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ha is i magen, vänta och se vilka effekter plasten ger, onödigt att slänga pengar i sjön! :seenoevil:

Som RalleB skriver finns det annars mycket billigare alternativ än 16400. Nu vet jag inte tillräckligt om förutsättningarna i er krypgrund (storlek/uppdelning/vattenavledningsmöjligheter)... men krypgrundsavfuktaren Woods DSC50FM kanske skulle kunna vara ett alternativ. Det går fint att dra ner en förlängningssladd till en sådan.
 
Hur gör ni med vattnet som ska ledas bort från avfuktare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.