hej,
vi vill riva en vägg i våran bostadsrätt (bor på 1a våningen), väggen är 9cm tjock och 63cm bred.När man knackar på väggen så låter den ihålig.
Planen är att öppna upp hallen genom att ta bort väggen, väggarna ovanför dörrhålen samt vid sidorna av det ena dörrhålet (se bild ). Min fråga är nu om väggen kan vara bärande? Är det nödvändigt att anlita en konstruktör?
Har frågat föreningen och dom vet inte. Jag har tittat på armeringsritningarna men dom är svåra att förstå.Huset är byggt någon gång på 50talet.
Tack på förhand.


Ritning av en lägenhetsplan från 50-talet med cirkelmarkerade väggar för rivning för att öppna upp hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ni bör ha ett godkännande från föreningen . För att få detta bör föreningen anlita byggtekniska kunnig person för att bedöma, på
er bekostnad
 
K klimt skrev:
Ni bör ha ett godkännande från föreningen . För att få detta bör föreningen anlita byggtekniska kunnig person för att bedöma, på
er bekostnad
ok, tack för snabbt svar!
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
BirgitS
M milkish skrev:
Jag har tittat på armeringsritningarna men dom är svåra att förstå
Det finns åtminstone en person som är rätt ofta i forumet och begriper sig på sådana ritningar så pröva att ladda upp dem.
 
  • Gilla
milkish och 1 till
  • Laddar…
som jag förstår ser det inte ut som att dom är utritade ens?

Detaljerad ritning av byggprojekt med markeringar och måttangivelser, två områden är framhävda med röd cirkel och ellips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av byggprojekt med mått och detaljer markerade, inklusive en cirkel som framhäver en del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljerad teknisk ritning av byggprojekt markerad med röd cirkel runt område som diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har publicerat tre olika konstruktionsritningar som rimligen inte avser samma våningsplan. Du behöver ange ritningarnas beteckningar. Det vanligaste byggnadssättet frör 50-talets flerbostadshus är bärande väggar av tegel eller lättbetong (eller en kombination av dessa material) samt platsgjutna armerade betongbjälklag. Armeringsritningara är enda vägledningen till vilka väggar som är bärande. Det är inte optimalt med så kraftigt beskurna ritningar. Man vill helst se hela ritningen.
 
Hej,
problemet är att jag endast hittar en ritning som berör min våning och det är den allra första bilden som jag lade ut. Dessa tre ritningar innefattar huset som jag bor i samt två andra närbelägna hus. Ska även tillägga att alla våningsplan ser likadana ut förutom våningen höst upp (med etage). Är jag helt ute och cyklar? Eller bör det finnas andra typer av ritningar?
Tacksam för svar!

Byggnadsritning visas på datorskärm, inkluderar mått och planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av byggnadsplan på en datorskärm med tangentbord i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Datorskärm som visar en arkitektonisk ritning av ett byggnadsplan med detaljerade mått och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen av dessa ritningar stämmer med den första planritningen som du visade. Antingen har du fått tag i helt fel ritningar eller så är huset totalt ombyggt med en förändrad lägenhetsindelning.
 
  • Gilla
milkish
  • Laddar…
okej, ger det ett nytt försök!
har nu tittat flera ggr i det digitala arkivet och hittat tre olika typer av ritningar: källare, vind och våning.
Våningsritningarna som jag har funnit ska gälla alla våningar förutom källare och vind.
provar att ladda upp planritningen samt två bjälklagsritningar.

Arkitektonisk planritning av en våningsvåning med rumsuppdelning och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk våningsritning som visar planlösningen för en byggnad, inklusive väggar och rumsuppdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en byggnad våning visar layout med rum och detaljerade mått, utan källare och vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vänta på utlåtande från Justus, men jag tycker att den mellersta ritningen tydligt visar att i din lägenhet är det bara de "svarta" väggarna/partierna som kan vara bärande - och att dina föreslagna ändringar därmed bör vara OK.
 
1 16386 skrev:
Vänta på utlåtande från Justus, men jag tycker att den mellersta ritningen tydligt visar att i din lägenhet är det bara de "svarta" väggarna/partierna som kan vara bärande - och att dina föreslagna ändringar därmed bör vara OK.
ok, tack för ditt svar!
 
Redovisninssättet på ritningrna är lite udda och jag saknar beteckningar, men det verkar som om väggarna du vill ändra inte är bärande. Du kan utgå från att bärande väggar är av antingen helstens tegel (25 cm plus puts) eller kraftigare lättbetong (plank eller murblock ca 20 cm). Icke bärande mellanväggar är troligen halvstens tegel eller tunnare lättbetong.
 
Jag har ingen aning om vad det är för material, ska försöka ta reda på det men väggen är iaf ungefär 9cm. Har inte tidigare erfarenhet av att bo i en bostadsrätt, men är det ett rimligt krav som min brf ställer? Alltså att jag måste inhämta ett utlåtande från en konstruktör? Kan dessa bilder vara behjälpliga förresten? ¨
Arkitektritningar av en byggnadsstruktur med väggmått och noteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggritning av väggkonstruktion med mått och tekniska detaljer, möjligtvis för användning vid bostadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en bostadsplan med mått och anteckningar som kan vara till hjälp för konstruktörsutlåtande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggkonstruktionsritning med måttangivelser och anteckningar, lämplig för teknisk analys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggritning av en väggstruktur med mått och detaljerad beskrivning, möjligen för konstruktionsutvärdering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en byggnadssektion med mått och detaljer, möjligen relevant för konstruktörsutlåtande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.