Sotaren var här idag. Min Tirolia vedspis har spruckit, den får jag inte elda mer i.

Vad finns det för spisar som fungerar bra som värmekälla? Jag eldar mycket men mer för värme än för att laga mat på spisen. För att slippa göra om golv och allt annat runt om behöver jag en spis med höjd ca 850 och bredd runt 750 mm.
Wamsler W75-1, Wamsler K128, Viking 75 verkar passa. Någon med erfarenhet av någon av dessa eller förslag på andra lämpliga spisar?.
Huset saknar vattenburet värmesystem så tyvärr faller allt sådant bort.
 
Har själv köpt en wamsler k147v, har inte hunnit testa den men gillar hur den ser ut, och vad jag har läst så verkar dom bra. Den har en förbränningskammare på 46 liter. finns dom med betydligt mindre men man vill ju ha stor så man inte måste ladda i ny ved hela tiden. Har även tänkt göra om roster gallret så det hamnar längre ner mot asklådan för att få lite större förbränningskammare
 
wamsler o viking är ganska lika, lohberger o pertinger ett snäpp upp. En bra lågprisvariant är celus cook som även har jetfire förbränningsteknik. Alla vedspisar är ju i första hand gjorda för att användas till matlagning och har därför ett till detta utformat eldutrymme till de nominella effekter på 4-6 Kw som är vanligt. Idag har många spisar försetts med glas i eldstadsluckan vilket om detta enbart har en glasruta gör att man bränner byxorna av sig när man står framför. Lohberger mfl har därför 3-dubbla glas. Spisar med större vedutrymme tex MBS magnum utvecklar mer värme och prioriterar därför inte matlagningsfunktionen på samma sätt. Modern vedspis i rött och rostfritt stål med lucka med glasruta och spishäll ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern vedspis med jetfire-teknik och tredubbla glas i luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd vedspis med glaslucka och reglage, avsedd för matlagning och uppvärmning. Svart vedspis med stort glasparti i dörren, sidostensbeklädnad och temperaturmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart vedspis med glaslucka och klocka, märkt Berotu, upplysta kokplattor på ovansida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henrik.gullberg
  • Laddar…
E exerg skrev:
wamsler o viking är ganska lika, lohberger o pertinger ett snäpp upp. En bra lågprisvariant är celus cook som även har jetfire förbränningsteknik. Alla vedspisar är ju i första hand gjorda för att användas till matlagning och har därför ett till detta utformat eldutrymme till de nominella effekter på 4-6 Kw som är vanligt. Idag har många spisar försetts med glas i eldstadsluckan vilket om detta enbart har en glasruta gör att man bränner byxorna av sig när man står framför. Lohberger mfl har därför 3-dubbla glas. Spisar med större vedutrymme tex MBS magnum utvecklar mer värme och prioriterar därför inte matlagningsfunktionen på samma sätt. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
tycker den på bilden högst upp ser lite väl billig ut. men dom andra var ju riktigt fina
 
P Pottefix skrev:
tycker den på bilden högst upp ser lite väl billig ut. men dom andra var ju riktigt fina
Det är just den som är dyrast. Den heter pertinger och finns i fler varianter. nr 2 är lohberger classic 3 är en cook som kostar ca 16000 4 är en mbs för ca 20` och den längst ner är helt ny och har inte fått nåt pris ännu.
 
  • Gilla
henrik.gullberg
  • Laddar…
Tack för alla goda råd. Har suttit och läst om olika spisar. Förvirrad på en högre nivå i alla fall. Nu har jag fått offert från en lokal firma på en Viking 75 inklusive installation. Väntar på Wamsler W1 75 offert inklusive installation. . Det är vad de lokala firmorna rekommenderar.
Vad missar jag med dessa jämfört med dyrare alternativ? Eller finna någon billigare utan att pruta på kvaliteten? Bredd runt 75 cm begränsar utbudet en del.
 
U Urban J A skrev:
Tack för alla goda råd. Har suttit och läst om olika spisar. Förvirrad på en högre nivå i alla fall. Nu har jag fått offert från en lokal firma på en Viking 75 inklusive installation. Väntar på Wamsler W1 75 offert inklusive installation. . Det är vad de lokala firmorna rekommenderar.
Vad missar jag med dessa jämfört med dyrare alternativ? Eller finna någon billigare utan att pruta på kvaliteten? Bredd runt 75 cm begränsar utbudet en del.
wamsler
U Urban J A skrev:
Tack för alla goda råd. Har suttit och läst om olika spisar. Förvirrad på en högre nivå i alla fall. Nu har jag fått offert från en lokal firma på en Viking 75 inklusive installation. Väntar på Wamsler W1 75 offert inklusive installation. . Det är vad de lokala firmorna rekommenderar.
Vad missar jag med dessa jämfört med dyrare alternativ? Eller finna någon billigare utan att pruta på kvaliteten? Bredd runt 75 cm begränsar utbudet en del.
Viking har 80% verkningsgrad och klarar sig med en skorsten godk för 350 grader. Wamsler har 75% verkn.gr och kräver skorsten för 400 grader och det är lämpligt att köpa till ett strålskydd för glasluckan annars blir det svårt att laga mat utan att bränna sönder byxorna. Lohberger har 85% verkn,grad och har rökgastemperaturer på ca 200 grader.
 
  • Gilla
henrik.gullberg
  • Laddar…
Hej
Tack för svaren.. Var hittar man sådana uppgifter? Min skoltyska är tämligen rosslig och på svenska hittar jag väldigt lite om Lohberger
Det verkar som du tycker Lohberger Cook eller Rega är vad jag borde välja?
Viking har någon form av bimetallstyrt luftinsläpp så den delvis automatiserar spjällinställningen. Fungerar det och har Lohberger något liknande?
 
U Urban J A skrev:
Hej
Tack för svaren.. Var hittar man sådana uppgifter? Min skoltyska är tämligen rosslig och på svenska hittar jag väldigt lite om Lohberger
Det verkar som du tycker Lohberger Cook eller Rega är vad jag borde välja?
Viking har någon form av bimetallstyrt luftinsläpp så den delvis automatiserar spjällinställningen. Fungerar det och har Lohberger något liknande?
Det är först när man ska använda spisen för dagligt bruk som verkningsgraden är av större betydelse. Används den bara när det blivit strömavbrott eller bara sporadiskt handlar det bara om en till 10 skottkärror extra ved som kompensation/år. Självklart har även Lohberger autostyrd förbränningsluft. Däremot är prisskillnaden rätt stor.
 
  • Gilla
henrik.gullberg
  • Laddar…
Hej

Ja prisskillnaden har jag märkt, och nu när det kommer som en extrautgift oplanerat är inköpspriset inte oviktigt. Får dessutom en bra deal på en Viking.
Jag eldar i princip dagligen i vedspisen hela uppvärmningssäsongen. så verkningsgrad är viktig. Skorstenen har överlevt med en Tirolia, den har säkert betydligt högre rökgastemperaturer än något modernt alternativ.
För att blanda bort korten ännu mer någon som vet något om Riozza? De ser åtminstone snygga ut. Dock misstänker jag de också tillhör ett dyrare sortiment.
 
Tack för råden jag fått. Har nu bestämt mig, blir en Viking 75. Finns säkert bättre spisar men fick ett mycket bra pris av lokal firma inklusive installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.