Hej,

Vatten har trängt in till armeringsjärn som rostat och spräckt delar av den gjutna väggen i sutterängplan.
Det såg inte så farligt ut på utsidan men när jag knackade bort det lösa var det en del som försvann...
Planen från början var att knacka loss lite löst och fylla med betong på tub men det är nog kört.

Enklast är väl en tub fogskum och putsa lite över men det känns fel.
Är det rimligt att få det bra igenom att bygga en form med litet hål i toppen och gjuta upp med betong?
Vilken sort? Expanderande?

Tack på förhand.
 
  • Skadad gjuten vägg med synligt rostigt armeringsjärn och sprickor nära träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vattenskada och synligt rostat armeringsjärn där betong spruckit och skalats av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt armeringsjärn och skador i gjuten vägg med synligt isoleringsmaterial och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritat avsnitt av en väggkonstruktion med synlig armering och skador.
  • Teknisk ritning av en sprucken gjuten vägg i sutterängplan med synliga mått och företagsnamn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En klick målarfog bara :D
 

Bästa svaret

Spackla med vanligt husfix, låter enklare än att gjuta där. Du är inte oroad att det bara kommer spräckas igen? Vet inte om det får någon långvarig effekt, men att pensla rostomvandlare på armeringsjärnen kanske skulle köpa lite mer tid?
 
Jag skulle vilja göra en så bra lösning att det håller 40år.
Järnet fortsätter ner men verkar inte ha rostat så mycket längre ner att det spräckt betongen än. Kanske borde bila fram lite friskare järn längre ner och kapa bort det dåliga.
Sen vill jag fylla med något som håller fukten borta. Kanske husfix räcker...
 
Det blev bra med husfix. Passade på att byta några plankor som var dåliga i underkant med.
 
  • Nymålade röda plankor på husvägg vid en vit hörnpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.