Höll på med att renovera köket när det uppdagades att hela mitt badrum är fuskbygge och måste rivas och byggas om. :cry::cry::mad:

Jag har bara ett badrum så följande MÅSTE få plats.
- Handfat
- Badrumsskåp
- Dusch
- Toalett
- Tvättmaskin (har en liten toppmatad idag - som räcker gott, men hade varit nice med en fullstor men inget krav)

Måtten på badrummet är 2,40 x 1,80

Dörren till / från hallen skulle kunna gå att flytta på den väggen den är på.
Även väggen skulle teoretiskt kunna flyttas utåt, men då blir det ingen hall kvar nästan så...

Placering av vatten, avlopp, etc behöver vi inte ta hänsyn till då allt skall göras om :surprised:
 
  • Planritning av ett badrum med måtten 2,40 x 1,80 meter och en markerad dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundplan av en lägenhet som visar kök, vardagsrum, sovrum, kontor och ett litet badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vi har ett väldigt likt badrum, 2,5 x 1,6 m med dörren på samma sätt och vi planerar att det ska bli så här:
Planritning av ett badrum med utsatta mått, inklusive platser för tvättmaskin, kommod, dusch och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du bör få plats med 80 eller 90 cm kommod.

Vi tänker oss en dusch som är 80x100 cm men du har ju lite mer utrymme med 1,8 m så du skulle ju kunna ha 90x90 cm dusch men å andra sidan är det ju skönt om duschen inte är så nära tvättmaskinen. Till duschen blir det vikdörrar, alltså dörrar med en extra gångjärn på mitten så att de går att vika dubbla så att det blir lätt att öppna och fälla undan även dörren mot tvättmaskinen.

Plats för avlopp till vänster om tvättmaskinen men det går ju i ditt fall även ha det bakom. Plats för handdukstork mellan duschen och dörren.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har ett väldigt likt badrum, 2,5 x 1,6 m med dörren på samma sätt och vi planerar att det ska bli så här:
[bild]
Du bör få plats med 80 eller 90 cm kommod.

Vi tänker oss en dusch som är 80x100 cm men du har ju lite mer utrymme med 1,8 m så du skulle ju kunna ha 90x90 cm dusch men å andra sidan är det ju skönt om duschen inte är så nära tvättmaskinen. Till duschen blir det vikdörrar, alltså dörrar med en extra gångjärn på mitten så att de går att vika dubbla så att det blir lätt att öppna och fälla undan även dörren mot tvättmaskinen.

Plats för avlopp till vänster om tvättmaskinen men det går ju i ditt fall även ha det bakom. Plats för handdukstork mellan duschen och dörren.

Jättestort TACK för att du svarat!
Jag måste bestämma detta på så kort tid att jag behöver all hjälp jag kan få!

Jag valde medvetet att inte skicka med en skiss på hur jag har det idag för att se vad detta form kunde komma fram till...
Du har ritat som jag har det idag - fast bytt plats på dusch och tvättmaskin :)

Har du någon länk till den dusch du tänkt dig?
 
BirgitS
Hehe, vi byter också plats på dusch och tvätt :D

Det finns flera företag som säljer vikdörrar men eftersom vi behöver olika långa dörrar, vilket inte alla har utan dyr måttbeställning, blir det nog Macro Design. INR har vikdörrar och jag har för mig att även Svedbergs och Ifö har det.
 
I ett så här litet badrum så bör man nog inte ha vikdörrar. Ett duschdraperi fungerar bättre och gör att det inte känns övermöblerat .
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
D __daniel skrev:
I ett så här litet badrum så bör man nog inte ha vikdörrar. Ett duschdraperi fungerar bättre och gör att det inte känns övermöblerat .
Tack för en bra input. Har såna där välvda dörrar i hörnet idag - och det känns helt okej, att göra duschen fyrkantig kan däremot bli övermöblerat...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D __daniel skrev:
I ett så här litet badrum så bör man nog inte ha vikdörrar. Ett duschdraperi fungerar bättre och gör att det inte känns övermöblerat .
Vikdörrarna tar ju inte mer plats än duschdraperi när man viker ihop dem.

Vi har ju vanliga duschdörrar idag och det känns inte övermöblerat för det.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Det viktigaste är nog att ha toa, handfat och dusch i samma rum, du kan bygga en inbyggd hylla i väggen om du nu ska ändå renovera så skippar du badrumsskåp och har större grejer som toarullar osv i ett skafferiskåp någon annanstans i ditt hus, sedan skulle jag bygga ett större skåp där du får plats och ha tvättmaskin o ev. torktumlare i ett annat rum(har sett många göra så för att inte behöva ha dessa i badrummet) :thinking: Kanske även skaffa en skjutdörr till badrummet för att spara utrymme och även öppna mellan vardagsrummet och köket för att ha mer ljusinsläpp och större öppen yta.

Hoppas du har fått en del idéer, lycka till ! och tack för hjälpen;)
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
BirgitS
L Lisbete7 skrev:
sedan skulle jag bygga ett större skåp där du får plats och ha tvättmaskin o ev. torktumlare i ett annat rum(har sett många göra så för att inte behöva ha dessa i badrummet)
Brukar nog inte BRF och försäkringsbolag gilla om man inte dessutom får dit en golvbrunn och då kostar det pengar.

L Lisbete7 skrev:
Kanske även skaffa en skjutdörr till badrummet för att spara utrymme
Kan inte rekommendera det eftersom en skjutdörr inte dämpar ljudet lika bra som en vanlig dörr.
 
  • Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.