Jag har missat denna tråd trots att jag tittar ofta. Tack till hobbyarkitekten, kul att se dessa bilder från intressanta bostäder. En liten notering är att det borde vara praxis att lägga in väderstreck i planlösningar. Det har stor betydelse för balkonger men även för andra rum.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Takterrass med möblering och grill mot stadssilhuett och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ganska unikt med terasser mitt i storstan.
Planritning av en lägenhet med terrass, flera rum, kök och balkonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men gud vilken krånglig planlösning, man undrar hur dom tänkte förr.
https://www.nomad.se/till-salu/beskrivning/OBJ10740_1792907242
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
K klimt skrev:
Jag har missat denna tråd trots att jag tittar ofta. Tack till hobbyarkitekten, kul att se dessa bilder från intressanta bostäder. En liten notering är att det borde vara praxis att lägga in väderstreck i planlösningar. Det har stor betydelse för balkonger men även för andra rum.
Jag håller verkligen med! :mad: Man lär ju få reda på det till slut ändå om man köper eller går på visning, så skriv ut det även om det är i norr och därmed inte lika lockande.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
Det är ganska unikt med terasser mitt i storstan.
[bild]
Men gud vilken krånglig planlösning, man undrar hur dom tänkte förr.
[länk]
Visst är planlösningen krånglig, men önskemålen var annorlunda när detta byggdes. Men så mycket kvalitet i dessa välbyggda hus som fortfarande fungerar. Högt i tak, välformade generösa rum, kakelugnar, vackra material. Många uppskattar att bo i dessa hus
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Håller med klimt . Många ser dessa lägenheter som charmiga, jag också. Och med flera balkonger. En stor utanför köket!
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Dessa hus byggdes för över hundra år sedan. Undrar just hur man ser på de hus vi bygger idag om drygt hundra år. Flertalet hus under den produktiva jugendperioden 1905-1910 ritades av ett fåtal skickliga arkitekter . De mest produktiva var Dorph och Höög, bor själv i ett sådant hus
 
Intressant att du lägger ut dessa fina moderna lägenheter . Vilken skillnad mot jugendkvarter i Vasastan! Själv föredrar jag det gamla , men förstår att många hellre bor modernt . Det är nog bra att vi tycker olika.
 
HOBBY ARCHITECT
Gammalt är ju charmigast. Det är bara planlösningarna som ofta är knas då.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Gammalt är ju charmigast. Det är bara planlösningarna som ofta är knas då.
Visst , fast planlösningen då hade helt annat syfte. Viktiga inslag var jungfrukammare bredvid köket för pigan, herrrum för cigarrökande och diskussioner. Det är inte anpassat för moderna barnfamiljer som vill ha många små barnrum. Men det skapar trivsel för många som bor så
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
K klimt skrev:
Visst , fast planlösningen då hade helt annat syfte. Viktiga inslag var jungfrukammare bredvid köket för pigan, herrrum för cigarrökande och diskussioner. Det är inte anpassat för moderna barnfamiljer som vill ha många små barnrum. Men det skapar trivsel för många som bor så
Ja, men en grej jag undrar över, varför var det så dåligt med balkonger förr, små, kanske bara en från sovrummet. Satt man inte ute förr? Varför liksom... Man piskade nog bara mattor typ.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja, men en grej jag undrar över, varför var det så dåligt med balkonger förr, små, kanske bara en från sovrummet. Satt man inte ute förr? Varför liksom... Man piskade nog bara mattor typ.
Balkonger var inte ett naturligt inslag i jugendarkitektur. I många hus la man in en eller två smidesbalkonger som fasadprydnad, men knappast för användning. De välbeställda lämnade stan för sitt sommarhus hela sommaren, för de fattiga ansågs det onödigt. Nu har många fastigheter nybyggda balkonger mot gården som många tycker höjer kvalitén.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja, men en grej jag undrar över, varför var det så dåligt med balkonger förr, små, kanske bara en från sovrummet. Satt man inte ute förr? Varför liksom... Man piskade nog bara mattor typ.
Piskade mattor fick man inte göra från balkongerna eftersom det kunde skräpa ner på andras balkonger, man hade särskilda piskställningar på gården förr. Däremot hängde man ofta ut kläder för vädring och därmed var det praktiskt att ha dem vid sovrummet.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
I vårt hus var frågan om att ta bort piskställningarna uppe på varje årsmöte under 90-talet, till slut bestämdes det så . För några år sedan skrev en nyinflyttad familj en motion om hur bra det vore med en piskställning på gården.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.