Hej på er!

Jag köpte för ett tag sedan ett per-albin torp som bl.a inte har någon toalett/badrum/tvättstuga. Det saknas också minst ett sovrum och tv-rummet är lite väl litet.

Nu skulle jag alltså vilja ha lite hjälp med tips på hur jag ska bygga ut och använda huset på bästa sätt.

Det som ska byggas till någonstans är (söder är i riktning diagonalt uppåt vänster från övre vänstra hörnet)

* Altan
* minst ett sovrum
* ett stort vardagsrum
* toalett/badrum/tvättstuga

Såhär ser stugan ut

Övre plan (det är snedtak på långsidorna. Murstocken saknas... jag vet  :) )

%C3vre%20plan.jpg

Mittenplan (längd och bredd är fortfarande 8x6 m, uppe till vänster är skafferi, diskbänk i vinkel och mitt i huset en murstock m. järnspis).

Mittenplan.jpg

Källarplan ( det runt murstocken är en risig bakugn).

K%C3%A4llarplan.jpg


Tips emottages tacksamt  ::)

MVH

Stefan
 
Ingen som har lust att hjälpa till?

Svara gärna via mail eller pm.

Blir det lite mera hjälp så är jag naturligtvis villig att betala för hjälpen.

Gott nytt år!
 
Mitt förslag är att man förlänger huset åt norr med vardagsrum nere och sovrum uppe. WC och dusch i en tillbyggnad vid entren, tvättstuga i källaren och en altan åt söder med utgång från TV rummet.
MVH
Jan Hedberg
 
Tack för ditt förslag JanH!

Ungefär sådär hade väl jag själv också tänkt, dock inte med toalett i utbyggnaden vid entrén utan uppe där det mittersta sovrummet är på ditt förslag.

Fler förslag någon?

MVH
 
Hej Stefan!

Ditt projekt påminner mycket om mitt och frugans.

Vi valde att bygga ut i vinkel från det som på dina skisser bör bli norra hörnet på huset.
Utgår från att trapphuset också är entre, vi byggde på en vinkel i två plan (saknar källare) med en ny entre och badrum/tvättstuga på bottenvåningen och ett nytt sovrum på övervåningen.

På tillbyggnaden valde vi att låta taket få samma lutning som den övre delen på vårt brutna yttertak och har öppet till nock i sovrummet. (Det blir heller ingen tvekan om vad som är nytt och vad som är gamalt, och stilen blir vår egen)

Tillbyggnaden är på ca 5*3,3 m botten yta.

Vi har huset vridet 180 grader jämfört med er och där ni har ert norra köksfönster på botten våningen har vi nu ett par 3/4 glasade pardörrar och ett trädäck i nivå med golvet i rummet innanför.

Vi är nöjda med den lösningen och enligt andra så ser det också riktigt bra ut  ;)

Om du möblerar om lite i köket vad gäller arbetsbänkar kanske ett trädäck utanför köket skulle passa och vinkeln då i dit sydvästra hörn på huset ?

LIte att fundera på, eller hur? Skall också nämna att vi först var inne på att förlänga huset, men att det föll på att flera rum blir genomgångs rum.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.