Jag är lite nyfiken på hur sambons lösning ser ut. Det enda tänkbara i min skalle är att sätta en vägg mellan tambur och kök, förstora badrummet så att den tar upp hela tamburen. När man planerar badrummet sen skulle jag planera det så att en tvättmaskin får plats vilket inte borde vara några problem då det nya badrummet ser ut att bli 5-6 m2. Ny öppning till kök skulle bli på väggen mellan vardagsrummet och matrummet. Och när man ändå håller på skulle jag göra som Jonatan79 föreslog och göra ett sovrum i matrummet och sätta väggen mellan fönsterrutorna men närmare den högra fönsterrutan. Det finns en stor potential i den här lägenheten (y)
 
  • Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
J J-O skrev:
Kanske går att ändra planlösningen på annat sätt?
Är väggarna till vardagsrum bärande?
Är de inte det öppnar det ju upp en väldans massa möjligheter.
Ne precis dessa är inte bärande, endast den tjockare väggen mellan toan och köket som är det (y)
 
Om det är uteslutet att bygga ut badrummet i hallen (bästa lösningen ;)) skulle jag satsat på att flytta toan mot dörren och sedan sätta ett pyttelitet tvättställ (25x45 eller mindre) rakt fram innanför dörren för att få in duschen där tvättstället stod innan. Ett rent tvättställ i porslin då, inga kommoder eller annat av trä som kan ta skada av duschandet.
Ritning av ett badrum med förslag till ny placering av toalett och tvättställ för att möjliggöra en dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
C calibramicke skrev:
Jag är lite nyfiken på hur sambons lösning ser ut. Det enda tänkbara i min skalle är att sätta en vägg mellan tambur och kök, förstora badrummet så att den tar upp hela tamburen. När man planerar badrummet sen skulle jag planera det så att en tvättmaskin får plats vilket inte borde vara några problem då det nya badrummet ser ut att bli 5-6 m2. Ny öppning till kök skulle bli på väggen mellan vardagsrummet och matrummet. Och när man ändå håller på skulle jag göra som Jonatan79 föreslog och göra ett sovrum i matrummet och sätta väggen mellan fönsterrutorna men närmare den högra fönsterrutan. Det finns en stor potential i den här lägenheten (y)
Tack för ditt svar ! precis vi hade tänkt att bygga ett separat sovrum så att man får en mini 2a som då ökar värdet på lägenhet, sedan bygga badrum (y)Tack! det är precis därför vi köpte denna , en del att fixa men det är bara roligt att få ge liv på nytt till denna lägenhet :love:
Om jag öppnar väggen in till tamburen så blir badrumet dubbel så stort, alltså 4 m² så vet ej om jag kommer få plats med dörr (förmodligen en skjutdörr) dusch och tvättmaskin :thinking: men så länge jag får plats med dusch så är jag nöjd.

Vår ändamål är att bygga om så billigt och enkelt som möjligt men ändå så det håller i kvalitet i våran arbete för att öka värdet i lägenheten och sälja den på nytt.
 
Ajp Ajp skrev:
Om det är uteslutet att bygga ut badrummet i hallen (bästa lösningen ;)) skulle jag satsat på att flytta toan mot dörren och sedan sätta ett pyttelitet tvättställ (25x45 eller mindre) rakt fram innanför dörren för att få in duschen där tvättstället stod innan. Ett rent tvättställ i porslin då, inga kommoder eller annat av trä som kan ta skada av duschandet.
[bild]
hmm, smart(y) och då menar du att jag ska ta bort handfatet eller ha den kvar ?
men kostar inte det mycket att flytta på toa ? (med avloppsröret och allt tillhörande)
 
L Lisbete7 skrev:
hmm, smart(y) och då menar du att jag ska ta bort handfatet eller ha den kvar ?
men kostar inte det mycket att flytta på toa ? (med avloppsröret och allt tillhörande)
Det är ju billigare att inte flytta avlopp, men ska ni ändå ta upp en ny golvbrunn är det kanske inte så mycket merarbete att flytta toan en decimeter?

Jag menar att ta bort det gamla handfatet och sätta in ett nytt minimalt enligt bilden för att frigöra plats!
 
  • Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
Spontant skulle jag göra något i denna stilen, det är helt värdelöst utan dusch och då kan man få offra lite korridor för att kunna duscha. En tvättmaskin vore ytterligare en bonus att få in

Ritning av en lägenhetsplan med markerade utrymmen för kök, vardagsrum och matrum samt en skissad dusch och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Spontant skulle jag göra något i denna stilen, det är helt värdelöst utan dusch och då kan man få offra lite korridor för att kunna duscha. En tvättmaskin vore ytterligare en bonus att få in

[bild]
tack för tipset, tyvärr har vi tänkt att göra en mini två och detta blir då en 1a, matrum är planerat att bli ett sovrum :)
 
Vänd på planen av duschrummet så att dörren är mot hallen. Sätt en vägg mellan köket och sovrummet. Ha en dörr mellan köket och vardagsrummet som Johannes föreslår. En minitvåa!
 
  • Gilla
Lisbete7
  • Laddar…

Bästa svaret

Mitt förslag
 
  • Schematisk ritning av en lägenhetsplanlösning, med kök, WC, tambur och vardagsrum märkta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
wow vilket förslag tusen tack ! tror att vi har en vinnare, min sambo verkar reagera väldigt positivt ;)
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Som svar #25, men ta bort väggen helt mellan kök och vardagsrum. Kommer bli supernajs!
 
  • Gilla
  • Wow
René W och 2 till
  • Laddar…
L Lisbete7 skrev:
Jag har precis köpt lägenhet med enbart en 2 kvm badrum med toa och handfat men ingen dusch.
Men är det här på riktigt? Var i landet befinner vi oss, och när är huset byggt?
Hur kan man få för sig att bygga ett hus med lägenheter, som varken har badkar eller dusch i hygienutrymmet?
Hur har de tänkt att folk skall hålla sig rena?
Dusch ute i farstun eller i källaren?
 
  • Haha
Lisbete7
  • Laddar…
#25:heart:, å 27 (ta bort vägg helt).
Avlopp borde inte vara något problem eftersom ni tydligen redan har ett lägre toa golv än resten av lgh!?
.
Sedan skulle jag, behålla toan på samma vägg men flytta den till vänster, och då går dusch vattnet i samma ledning. Sätta upp en smal platsbyggd vägg mellan toa och dusch. Liksom fickor i väggen från toa och dusch där man kan ställa shampoo å toatullar samt bara ha en glasdörr (eller inte) som slår mot toa. För att ha handdukar på hängare direkt innanför dörr till höger( om dusch dörr slår i krokar e inte helt bra). Jag tror dessutom det ger ett trevligare (dusch)rum.
(Ps.ordentliga storlekar i sandaler du tar..ang foto av toa stol:p)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.