Hej,
Vill göra om väggarna i hall och kök. Har landat i att jag vill ha betong/cement look. Verkar finnas många tillvägagångssätt. Både enkla med få moment och mer komplexa med många moment samt att det finns många olika resultat när man kollar efter inspiration så jag tänte bli klok på detta.

Finishen jag är ute efter är enligt bifogad bild och det måste vara resistent mot fett då det kommer vara i kök. Vill ha det flammiga, släta väggar och inte alltför mycket mönster i väggarna.

Vad är tillvägagångssättet för det resultat jag är ute efter?

Tack på förhand,
Andreas
 
  • Badrum med väggar och golv i flammig betonglook, stenho i bänk och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
anders07 anders07 skrev:
Enkelt och snabbt... typ: [länk]

Annars är det att gjuta men det är svårt att få till den ytan på en vägg vertikalt... Putsar du kan du få till något liknande men putsen blir inte lika slät och går inte att få flammig på samma sätt.
Tack för svar!

Hade det varit en vägg så tror jag att detta hade varit en smidig lösning och bra lösning. Den totala ytan kommer vara väldigt stor då bara hallen är 7.5m djup så jag tror att det blir både mer kostsamt och knepigare på så mycket yta.

/Andreas
 
K krafta skrev:
Tack för svar!

Hade det varit en vägg så tror jag att detta hade varit en smidig lösning och bra lösning. Den totala ytan kommer vara väldigt stor då bara hallen är 7.5m djup så jag tror att det blir både mer kostsamt och knepigare på så mycket yta.

/Andreas
Marmorino är nog det du letar efter. Bredspackla, skrapat, tre gånger. Sen denna kalkmassa 6 gånger och därefter vax. Mellan varje spackling så slipa med 240 och uppåt. Blir riktigt snyggt och hårt.

Med marmorino ska du spackla åt olika håll för mönstret, skrapa och trycka hårt.

https://www.sto.se/sv/produkter_system/produktkatalog/productdetail_161212733.html
 
  • Ett sovrum med en vägg behandlad med marmorino i blått, skapar ett levande och mönstrat ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K krafta skrev:
Hej,
Vill göra om väggarna i hall och kök. Har landat i att jag vill ha betong/cement look. Verkar finnas många tillvägagångssätt. Både enkla med få moment och mer komplexa med många moment samt att det finns många olika resultat när man kollar efter inspiration så jag tänte bli klok på detta.

Finishen jag är ute efter är enligt bifogad bild och det måste vara resistent mot fett då det kommer vara i kök. Vill ha det flammiga, släta väggar och inte alltför mycket mönster i väggarna.

Vad är tillvägagångssättet för det resultat jag är ute efter?

Tack på förhand,
Andreas

Hej Andreas,

Putsen på bilden du har bifogat är enkel att utföra. Det finns många olika putstyper att välja mellan. Bilden med den blåa putsen har jag putsat, det var i mitt sovrum i Sollentuna. :) Det som är viktigast i ditt fall där du vill att det är resistent mot fett är att ytan behandlas med polyuretanlack.

Mvh
Michael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.