Hej

Funderar på att köpa och installera ledlist i altanräcket.
Men lite osäker på vad man ska köpa och vilken färg man ska ha på ledarna.

Hittade denna
https://www.ledgrossisten.se/sv/led-ljus-slang-c-44/led-utomhus-varmvit-p-259
Är den bra eller vad ska man köpa?

Vad mer behövs, ser att man kunde köpa till nätkabel
https://www.ledgrossisten.se/sv/led-ljus-slang-c-44/natkabel-ljusslang-5050-p-358
Har uttag i närheten, så enkelt att koppla in på dom, men är det en bra lösning?

Hade ju även varit trevligt med skymningsrelä är detta då något som funkar?
https://www.ledgrossisten.se/sv/led-tillbehor-c-9/skymningsrela-p-398

Så hur gör man det enklast. Är det att koppla in på eluttag jag redan har, eller ska jag kontakta en elektriker som kommer och gör något annan lösning?
 
Jag hade valt någon 12 V-lösning. Då kan man själv koppla och installera grejorna och slipper dra fram nätspänning till altanräcket.
Det finns massor av styrningsgrejor som kan användas, men ett enkelt skymningsrelä kommer säkert att fungera OK.
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag hade valt någon 12 V-lösning. Då kan man själv koppla och installera grejorna och slipper dra fram nätspänning till altanräcket.
Det finns massor av styrningsgrejor som kan användas, men ett enkelt skymningsrelä kommer säkert att fungera OK.
Om man tittar på det jag länkar är det ok saker tror du?
 
Ja det är nog inga problem med grejorna. Kör på dom om de passar din krav och önskemål.
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
Jag hade letat efter ett dimbart alternativ, stor risk att du upplever ljuset som för mycket om du lyser upp en längre sträcka och inte har koll på antal lumen/meter. Krävs nästan en provbelysning annars
 
S Stev87 skrev:
Jag hade letat efter ett dimbart alternativ, stor risk att du upplever ljuset som för mycket om du lyser upp en längre sträcka och inte har koll på antal lumen/meter. Krävs nästan en provbelysning annars
jag satte belysning i altanräcket precis. Körde vanlig vit. Har satt tidigare i handledaren inne så körde på samma styrka - 4,8W per meter. Det räcker för effektbelysning. Körde utan dimmer men det går ju att komplettera med om man vill.

köpte av ledtejp: https://www.led-tejp.se/led-tejp-4-8w-m-ip62

hade inte förberett för detta innan så blev styrning med Nexa trådlös brytare.

Ska komplettera med glas i räcket sen som ger lite ytterligare för utseendet. Men tycker det blev bra redan nu. Fräste in en aluprofil och la leden i.
 
  • Altanräcke med vit LED-belysning på kvällen framför ett modernt hus, med ljuset reflekterat i ett glasräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
peterkz1 och 2 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
jag satte belysning i altanräcket precis. Körde vanlig vit. Har satt tidigare i handledaren inne så körde på samma styrka - 4,8W per meter. Det räcker för effektbelysning. Körde utan dimmer men det går ju att komplettera med om man vill.

köpte av ledtejp: [länk]

hade inte förberett för detta innan så blev styrning med Nexa trådlös brytare.

Ska komplettera med glas i räcket sen som ger lite ytterligare för utseendet. Men tycker det blev bra redan nu. Fräste in en aluprofil och la leden i.
Snyggt! Vilken aluprofil valde du? Dom jag hittar är lika dyr som själva ledlisten...
 
Jätte snyggt.
Dum fråga kanske men hur gör man vid varje stolpe? Måste man borta ett hål igenom varje stolpe?
M Morgonskiftet skrev:
jag satte belysning i altanräcket precis. Körde vanlig vit. Har satt tidigare i handledaren inne så körde på samma styrka - 4,8W per meter. Det räcker för effektbelysning. Körde utan dimmer men det går ju att komplettera med om man vill.

köpte av ledtejp: [länk]

hade inte förberett för detta innan så blev styrning med Nexa trådlös brytare.

Ska komplettera med glas i räcket sen som ger lite ytterligare för utseendet. Men tycker det blev bra redan nu. Fräste in en aluprofil och la leden i.
 
På det räcket jag ska montera list på är överliggaren bredare än stolparna och då får listen plats undertill ”utanför” stolpen. Får en schysst ljuseffekt när stolpen belyses oxå.
Min plan är att fräsa spår undertill att lägga in listen i så inte den syns alls horisontellt.

Har du inget överhäng på överliggaren som du kan nyttja så funkar din hålborrning men då hade jag nog hellre bytt till bredare överliggare.
 
F Erica Wyse skrev:
Jätte snyggt.
Dum fråga kanske men hur gör man vid varje stolpe? Måste man borta ett hål igenom varje stolpe?
Alu-profilen ligger i handledaren som sedan ligger ovanpå stolpen. Lade den mitt i. Så inga hål behöver göras i stolpen...

led-listen lyser alltså egentligen ”ovanpå” stolpen också då den är genomgående men det spelar ju ingen roll då den är så svag och inte blir varm.
 
Redigerat:
Altan räcket är helt nytt och det passar inte i design med bredare överliggare.
Nytt vitmålat altanräcke med bred överliggare framför en trädgård och ett sjölandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

menare du att man kan borra i varje stolpe och ha ”lampor” inne i stolpen? Då måste man borra ett ganska stort hål va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.