Hej!
Kan börja med att säga att tummen ligger mitt i handen för min del. Första köp av hus och behöver hjälp med ventilationen.
Hus -68 med självdrag.

Vad jag läst så ska man ha tilluftsventil på norra sidan och frånluft på södra sidan. Gäller det endast källare?
Eller ska man tänka tilluft i övriga rum förutom i våtrum?
Vad jag sett så har alla rum i källaren tilluftsventil dock finns ingen frånluft. Räcker det med en frånluftsventil i tvättstugan för att luften ska hitta ut?

Hur skiljer detta sig under vinter/ sommar halvår? Ska alla ventiler vara öppna året runt?
Kanske värt att tillägga att en betongvägg i källaren fick någon typ av kondens som orsakade mögel. Detta upptäcktes vid inflytt. Vad folk har sagt så beror det på dålig ventilation vilket vi försöker ta tag i nu.
Förra ägaren hade fönster och ventiler stängda mycket förr, kanske värt att nämna?
Tack för er hjälp!
Mvh
 
Om du har uppvärmda rum i källaren med kalla betongväggsr så ska du vara försiktig med att vädra in luft på sommaren. Den varma luften kyls av mot källarväggen och fäller ut fukt.
I övrigt kolla på Fresh hemsida . De säljer fresh 90 ventiler mm och har bra skisser på lösningar.
 
×ouppvärmda
 
Hittar inte fresh 90 skisser när jag googlar, kan du möjligen länka?

Var en ventilationsfirma här som skulle ge offert, däremot sa killen inget om kallt och varmt och pekade bara på att frånluft behövdes i tvättstugan, inte mer med det. Bör jag fråga? Antingen hade han inte koll eller så kanske det stämmer som han säger?
 
Självdrag är alltid självdrag oavsett hur man vrider och vänder på det och oavsett hur många ventiler man sätter in.. Jag bor i en kåk med källare byggd på 50-talet. Tog ett helhetsgrepp och installerade FTX i kåken för snart ett år sedan. Vilken skillnad på luftkvalité! Mitt råd är därför tänk till och ta ett helhetsgrepp, mekaniskt ventilation är alltid mycket trevligare än självdrag! Har du radon? Då kan du få radonsaneringsbidrag, vilket gör att en FTX installation blir inte så kostsam.
 
  • Gilla
Sebastian Waern
  • Laddar…
E Elvvsbygg skrev:
Om du har uppvärmda rum i källaren med kalla betongväggsr så ska du vara försiktig med att vädra in luft på sommaren. Den varma luften kyls av mot källarväggen och fäller ut fukt.
I övrigt kolla på Fresh hemsida . De säljer fresh 90 ventiler mm och har bra skisser på lösningar.
Hur är det isåfall under vintern? Kan jag ha ventiler öppna samtidigt som jag värmer källaren? Vill ju fortfarande att källaren ska ventileras..
 
På vintern går det bra att vädra mer i källaren.
Luften är då kallare ute och när den värms upp inne expanderar den och blir ännu torrare.
Vi hade problem en sommar med tvärdrag genom öppna dörrar. Med någon enstaka tilluftsventil är det nog ingen fara.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E Elvvsbygg skrev:
På vintern går det bra att vädra mer i källaren.
Luften är då kallare ute och när den värms upp inne expanderar den och blir ännu torrare.
Vi hade problem en sommar med tvärdrag genom öppna dörrar. Med någon enstaka tilluftsventil är det nog ingen fara.
Jag har fönster och tilluft i nästan alla rum i källaren.
Med någon enstaka tilluft öppen syftar ni på vintern eller sommaren?
Vad jag förstått så ska jag helst stänga de under sommaren pga kondens och öppna (alla/några?) under vintern.. har jag uppfattat det rätt?
Tack för din hjälp!
 
Antar att det finns ett pannrum där det tidigare stått en oljepanna?
Om det var ett vanligt hus fr -68 så bör det ha varit en oljepanna. Denna försåg källaren med värme samt ventilation iom att den drog en massa luft till förbränningen.
Om pannan är utbytt mot ngn form av elvärme eller fjärrvärme så är ventilationen av källaren satt ur spel.

Tvättstugan bör ha en frånluftsventil, om det är original tvättstuga.

Det spelar ingen roll vad vi kallar öppningarna i väggarna, eller var de sitter. Luften går in/ut där det passar den. Allt beroende på tryckskillnad mellan in- och utsida av varje ventil. Enda sättet att få den att gå åt ett specifikt håll i alla väder är att tvångsstyra den med en fläkt. Tidigare agerade pannan/skorstenen termisk frånluftsfläkt.

Är källaren uppvärmd så ventilerar du precis så mkt du behöver, året om. Normalt mer ventilation på sommaren när det inte är så kallt ute. Det är dyrt att ventilera. Däremot ska man inte göra som på 70-talet när man helt upphörde att ventilera ibland pga kostnaden. Det var en kortsiktig pyrrhusseger för plånboken.

Det enklaste är förmodligen att sätta in en reglerbar frånluftsfläkt i tvättstugan, och sedan spendera den kommande vintern med att hitta lagom inställningar för alla ventiler så att luft och värme blir bra i alla delar av källaren.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Antar att det finns ett pannrum där det tidigare stått en oljepanna?
Om det var ett vanligt hus fr -68 så bör det ha varit en oljepanna. Denna försåg källaren med värme samt ventilation iom att den drog en massa luft till förbränningen.
Om pannan är utbytt mot ngn form av elvärme eller fjärrvärme så är ventilationen av källaren satt ur spel.

Tvättstugan bör ha en frånluftsventil, om det är original tvättstuga.

Det spelar ingen roll vad vi kallar öppningarna i väggarna, eller var de sitter. Luften går in/ut där det passar den. Allt beroende på tryckskillnad mellan in- och utsida av varje ventil. Enda sättet att få den att gå åt ett specifikt håll i alla väder är att tvångsstyra den med en fläkt. Tidigare agerade pannan/skorstenen termisk frånluftsfläkt.

Är källaren uppvärmd så ventilerar du precis så mkt du behöver, året om. Normalt mer ventilation på sommaren när det inte är så kallt ute. Det är dyrt att ventilera. Däremot ska man inte göra som på 70-talet när man helt upphörde att ventilera ibland pga kostnaden. Det var en kortsiktig pyrrhusseger för plånboken.

Det enklaste är förmodligen att sätta in en reglerbar frånluftsfläkt i tvättstugan, och sedan spendera den kommande vintern med att hitta lagom inställningar för alla ventiler så att luft och värme blir bra i alla delar av källaren.
Tackar för svar, ursäkta mitt sena svar.
Vet ni hur det funkar ifall jag vill installera frånluftsfläkt i tvättstuga?
Är det bara borra hål genom väggen ut och ansluta en fläkt? Vad jag har förstått det som så behöver fläkten vara kopplad till ett rör som leder ut? Kanske har fått för mig fel info.
I vårat badrum exempelvis går det ett rör som leds ut genom taket. Hoppas ni förstår vad jag menar!
Tack i förhand
 
Källarventilation brukar oftast bara vara ett hål i väggen.
Om det nu inte finns ngn ventil i tvättstugan så går det bra att ta upp ett hål och montera in en fläkt.
Glöm inte gälat galler på utsidan så regn och småknytt hålls ute.
Ventilen/fläkten bör ha ett spjäll som automatiskt hålls stängt när fläkten inte går.

Det finns säkert färdiga paketlösningar med allt detta inkorporerat.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Källarventilation brukar oftast bara vara ett hål i väggen.
Om det nu inte finns ngn ventil i tvättstugan så går det bra att ta upp ett hål och montera in en fläkt.
Glöm inte gälat galler på utsidan så regn och småknytt hålls ute.
Ventilen/fläkten bör ha ett spjäll som automatiskt hålls stängt när fläkten inte går.

Det finns säkert färdiga paketlösningar med allt detta inkorporerat.
Ingen ni kan rekommendera? Uppfyller pax fläkt dessa kriterier tro?
 
Du kan säkert ta vilken fläkt som helst, men helst vill du ha en som går på fuktighet, och kanske med ett litet grundflöde konstant. Vet inte om man gör ngn skillnad på badrumsfläktar och andra, men det är ju samma sak. Det enda som kan skilja litet är (o-)ljud och vilka luftvolymer som dras, men troligtvis inget som har ngn nämnvärd betydelse.

Kan tyvärr inte rekommendera ngn för jag har ingen aning om vilka fläktar för ändamålet som finns. (Har själv FTX-ventilation sedan många år så har inte sonderat terrängen på fläktar.)

En snabbgoogling ger t ex https://www.luftbutiken.se/badrumsflakt/7115-klimat-k7-badrumsflakt.html.
Det finns olika märken och varianter, men de funktioner du behöver ligger i läge 3, dvs en konstant låg grundventliation som steppas upp automatiskt när RH ökar i tvättstugan och sedan går tillbaka till grundventilationen.

Om det är en källare så antar jag att det är ngn form av murad vägg. Då behövs inte nödvändigtvis ett rör genom väggen, men det är inte fel heller. Ett galler till ytterväggen (i metall), och ev ett kallrasskydd kan vara bra när/om fläkten inte körs konstant, (eller om man som vi har problem med strömavbrott och gärna då i kombination med blåst...).

Så, det är funktionaliteten din fläkt behöver. Bara att ut och leta efter ngn som du finner intressant.
 
C camberg skrev:
Ingen ni kan rekommendera? Uppfyller pax fläkt dessa kriterier tro?
Jag har paxfläkt i badrummet i källaren. Det är bara ett hål upptaget direkt i betonghålstenen med ett gäller på utsidan. Om det är en vägg som inte är solid tex gullfiber etc. Ska det vara ett rör igenom väggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.