Har upptäckt ett fel jag gjort i mitt nyrenoverade badrum.

Det är att torktumlare är för nära duschen.
Vår dusch är i hörnet på långsidan av ett badrum och är 90x90. Vi har 2st glasdörrar som har tätningslist längst ner men trots det inte räknas som en vägg.
Efter dusch har vi fritt utrymme på 30cm sen ska 60s torktumlare och därefter en 60s tvättmaskin få plats.

Problemet är att vi troligtvis inte uppfyller el säkerhetskraven på 120cm mellan TT och duschhuvudet.
Just nu kommer torktumlare 75cm från duschhuvudet. Men tvättmaskin klarar sig på 135cm från duschhuvudet.

För att lösa detta fick jag höra att vi skulle behöva en 10cm sockel som torktumlare och tvättmaskin ska stå på.
Ochi ha en bänkskiva ovanför TT och TM som också ska gå ned mot golv mellan TT och duschdörren. På detta sätt finns ingen risk för att vatten kan sprutas på TT eller TM ovanifrån(bänkskivan skyddar).

Och enligt en på elsäkerhetsverket bör vi därför kunna placera TT så pass nära duschen.

Men frågan är ju hur man hittar en snygg sockel på högst 10cm anpassad för TT och TM samtidigt som bänskivan inte får komma för högt upp?
 
BirgitS
Det låter som att det blandas ihop två olika krav. Så vitt jag har förstått det så räknas en duschdörr som en vägg i sammanhanget med avstånd till duschhuvudet, däremot räknas hela golvet som risk för vatten. Det går ju knappast att spola vatten på torktumlaren när duschdörren ät stängd, men det kan rinna vatten på golvet.

Därmed inget behov av skiva ovanpå eller på sidan men en sockel. Jag har bara sett socklar som är 20 eller 30 cm höga.
 
Tack för svar.
Jag tycker det här med sockel verkar vara en regel ingen tar till sig. För flera nya lägenheter med tvättmaskin/torktumlare I badrum står direkt på golvet utan sockel.
Stämmer det bör alla nyproducerade lägenheter ha TM och TT på sockel.

Denna lägenhet byggdes 2018. Står direkt på golv.
 
  • Modernt badrum med tvättmaskin och torktumlare placerade direkt på grått klinkergolv, utan sokel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det kan ju vara bra att kolla vad tillverkaren av torktumlaren anser om dess vattentålighet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.