När jag försökte lista ut vad de olika propparna i vår gamla undercentral styr såg jag att jord och nolla var ihopkopplade i centralen. Skall det vara så? Centralen är en såndär svartlackerad antik historia som blivit undercentral när de bytte från luft till markledning. Hur är det då med säkerheten i t.ex. badrum?
 
Det är mycket vanligt att man har 4-ledarsystem fram till en central med gemensam jord och nolla, sk PEN-ledare, och att denna separeras i jord och nolla där.
 
betula skrev:
När jag försökte lista ut vad de olika propparna i vår gamla undercentral styr såg jag att jord och nolla var ihopkopplade i centralen. Skall det vara så? Centralen är en såndär svartlackerad antik historia som blivit undercentral när de bytte från luft till markledning. Hur är det då med säkerheten i t.ex. badrum?
Undercentral ?
Sitter elmätaren där?
 
Om du har en så gammal anläggning så har du förhoppningsvis inget problem med badrum och säkerhet, för då skall du inte ha någon el mer än belysning i badrummet.

Vägguttag är bannlysta om du inte har jordfelsbrytare.
 
Tja undercentral eller vad kallar man det när man har tre proppskåp i huset, en plomberad vid elmätaren i källaren, en (3st á 12 säkringar) skåp i källaren samt den omtalade på övervåningen med 6 proppar.
Bara belysning med integrerat rakuttag 110V i badrummet, kanske inte så bra då?

Skall man sätta jordfelsbrytare på hela huset då, men hur går det om jord och nolla är ihopkopplade? Det låter dyrt om man måste dra om all el, ledningarna i sig verkar inte vara antika bara rätt grova för 6 & 10 A typ 2,5 mm2. Förre ägaren var elförman på ett papperbruk så det finns en och annan industripryl installerad, och ledningar därifrån kan man anta ;)
 
C
betula skrev:
Bara belysning med integrerat rakuttag 110V i badrummet, kanske inte så bra då?
Rakapparatuttag är OK utan jordfelsbrytare.

Skall man sätta jordfelsbrytare på hela huset då, men hur går det om jord och nolla är ihopkopplade?
Jordfelsbrytaren sätts efter det att nolla och jord delar på sig. Dvs. en per undercentral om det är där det delar på sig.
 
Ja som sagt rakuttag är ju OK. Var lite slarvig i min formulering.

Skillnaden på rakuttag och vanliga uttag är att det sitter någon form av fulltransformator i uttaget, så att det kan inte gå en ström från uttaget till jord (Typ vattenledningarna), man får alltså inte ens en 110V stöt om det skulle bli fel på rakapparaten.

I gengälld så kan man inte driva någon nämvärd ström i ett sådant uttag, så det funkar ex. inte att sätta i en hårfön eller likanande, inte ens om den är avsedd för 110V.

Rent allmänt så skulle jag nog inte vara överdrivet oroad av elen i ert hus, med tanke på vad du skriver om att trådarna inte ser antika ut, och att förra ägaren tydligen åtminstonde var kunnig på området.
 
hempularen skrev:
Ja som sagt rakuttag är ju OK. Var lite slarvig i min formulering.

Skillnaden på rakuttag och vanliga uttag är att det sitter någon form av fulltransformator i uttaget, så att det kan inte gå en ström från uttaget till jord (Typ vattenledningarna), man får alltså inte ens en 110V stöt om det skulle bli fel på rakapparaten.
Fulltransformator
kallas också Isolationstransformator (ELFA-katalogen) och verkar vara genialisk säkerhetshöjande installation / åtgärd.
Är det kostnad eller/och förluster som gör att den inte används i andra sammanhang.

 
amux skrev:
Fulltransformator
kallas också Isolationstransformator (ELFA-katalogen) och verkar vara genialisk säkerhetshöjande installation / åtgärd.
Är det kostnad eller/och förluster som gör att den inte används i andra sammanhang.
Både och skulle jag säga. Nuförtiden sen jordfelsbrytarna kom in i de svenska hemmen så är de lite överflödiga men som sagt bra om man vill raka sig i gamla badrum.
 
Är det kostnad eller/och förluster som gör att den inte används i andra sammanhang.
.

En anledning är säkert också att en transformator har som huvudsaklig beståndsdel järn. Järn som skall leda ett magnetfält. Och mängden järn som behövs är direkt proportionell mot hur stor effekt som skall "ledas igenom" transformatorn. Dvs skulle man ha en transformator som duger till ex. en hårfön så gissar jag att det blir en klump på uppåt 10 kg.
 
Om man nu vill ha ett riktigt uttag i badrummet vad är bäst, både praktiskt och ekomomiskt?
1. Sätta en jordfelsbrytare på varje proppskåp
eller
2. Sätta en jordfelsbrytare i huvudskåpet och sen koppla om jordkablarna mellan huvudskåpet och alla underskåp, de som idag tydligen var PEN kopplade.
 
Jag skulle sätta minst en jfb i varje undercentral. som du har. så slipper du få hela huset svart om jfb brytaren löser ut. samt att det kan totalt vara för mycket läckströmar i din anl. så jfb löser ut pga av det. tex vid fuktigt väder. det är ju lite tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.