Hej!
Jag funderar på att styra lite av hemmet via en pc.
1 Musik
2 Ljus

Styra musik har jag tänkt köpa Apples Airport.
Men hur kan man styra belysning i huset via datorn?
Är det dyrt men sånt utrystining?
Vad finns det att välja på.
Ja, som ni ser vet jag inte mkt. Kan någon hjälpa?

Tack på förhand!
 
Till en början kanske du kan titta på Elko's lösningar.

Gå till www.elko.se, välj sen Konsument från topmenyn och Smarta Lösningar från vänstermenyn. (Ingen länk här eftersom det då blir krångligt med frames'an)

mvh Bent
 
Tack för svaren.
Ingen annan som kan tipsa?
Det jag skulle vilja göra är att styra olika ljus grupper via en dator som i sin tur styrs av en PPC.
 
Det beror lite på hur stort ingrepp du vill gjöra och hur mycket pengar du vill offra?

Är detta ett nybygge , totalrenovering eller befintligt hus?
Är det några lampor du vill styra eller hela huset?
Är det mest för bekvämlighet/mysfaktor eller skall det alltid fungera?
Vad får det kosta?

osv.

 
Jag hittade en del kul prylar på Kjell&Co. Bland annat några reläkort som via datorns parallellport kan styra 12V och/eller 230V reläer. Åttaportskort kostar 299:- :) Dock är det byggsatser så man ska nog ha litet koll på el innan man sätter igång. Fast det gäller nog allt inom "intelligenta" hus.

Nackdelen är ju att man alltid måste koppla allt i "stjärna" från reläkortet så det blir mycket ny kabel.

Tror att jag skippar gipsplattorn när jag bygger nästa gång... blir lättare att bara spacka skarvarna mellan rören  
::)

Eller... så bygger man ett reläkort som man låter styra sådana där fjärrsyrda strömbrytare som börjar dyka upp billigt på byggvaruhusen... Då blir ju fördelen dessutom att starkströmmen är redan fixad och man behöver bara mickla i svagströmsgrejer. Hmmm, det ska jag nog faktiskt ta och testa.

www.kjell.com >El, Elektronik>Byggsatser, Moduler, Mönsterkort. (att de envisas med frames...)

Nästa steg blir ju återkoppling så datorn kan veta läget på sin omgivning men det är ju ett litet svårare. Finns dock moduler att bygga som har det mesta förberett. Men... då återstår det där lilla med att skriva egna datorprogram som kan tolka till något format man är intresserad av. Man vill ju liksom kunna logga in på sin lokala webserver och se om spisen är avstängd eller om man glömde att spola på muggen :p

/Ola
 
Jo de där relä-korten som dom fått in nu på senare tid är riktigt schyssta. Inte fått tiden att räcka till att testa dom än men jag har planer på att, som du, koppla dom till trådlösa sändare och mottagare. So keep us posted :)

Om jag inte minns helt fel så säljer väl Kjell även sändare så det är nog inte så svårt att fixa med "återkopplingen" till datorn, men visst..lite dyrare å lite bökigare...men det är det som är charmen :)

/Hylsan
 
Får kolla litet om det finns vettiga radiosändare/mottagare. Annars får man rigga intrikata spegelsystem i huset och köra IR :)
 
Har funderat fram och tillbaka på det här med att
styra bel. via datorn. Har dock inte kommit på varför
jag skulle göra det. Visst, det är ju läckert att visa
poolarna men det är det ju bara första gången!
 
jag kommer vilja det för att jag är "prylbög" och kommer sitta med en 15" tryckkänslig skärm med star-trek interface och styra min hemmabio inkl belysning.

men det är ju bara jag :D

/Hylsan, som drömmer om röststyrning :)
 
Först vill jag styra hemmabio rumen. Sen får jag bygga på allt eftersom.
Inget är inköpt än men jag kommer att använda mig av spottar längs båda långsidan av taken.

Finns det färdiga spotlight sytem med fjärrstyrning?

Min plan med pocket pc blir inte av ist blir det en Tablet pc eller en mini laptop som jag ska styra allt med.

Hylsan, kul att höra att du är lika crazy som jag ;D
 
Jag kör med wavemans trådlösa system för styrning av lampor just nu, och det fungerar jättebra. Dom är inte billigast men dom har hyfsad snygg manöverpanel och massa med tillbehör. Dom är dessutom svenska och har bra support :) (inköpt på classe)

Har inte hunnit köpa än, men Classe har dessutom en ny halogen-trafo som är dimmbar även från sådana dimmers som kräver analoga trafosar vilket gör det möjligt för mig att dimmra med min Waveman.

I ett senare skede så kommer jag plocka sönder manöverpanelen och koppla in den till en dator, men så länge fungerar det bra med den.

Lycka till Steven! :)
och man kan ju alltid köra en bärbar som "basstation" men sedan köra handdatorn som fjärkontroll med hjälp av wlan och program som vnc(fjärrstyrning). Nog det som jag kommer hamna på.

/Hylsan
 
Jo det är precis så jag hade tänkt att styra servern med vnc.
Någon som använder Meedio här?

Läste på deras site att Meedio HouseBot programen är precis den gränsnitt som jag skulle behöva.
 
huum...länk? :)

/Hylsan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.