Det här läckra arkitektritade fritidshuset med sjöutsikt i Gnesta byggdes av Marko Koistinen som är medlem på Byggahus.se. Här berättar han vad han gillar bäst med sitt hus och ger råd till andra som ska bygga hus.

Du kan läsa artikeln här: Arkitektens eget fritidshus en timme från stan
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Ja, jag tycker det är ett läckert hus att titta på. Men det skall väl vara en arkitekt till att placera badrummet "i köket" och missar man badrumsdörren så kan man ju alltid sätta på en kastrull med vatten till morgonteet. Det är definitivt inte min drömlösning, men vi är alla olika.
 
  • Gilla
pve och 1 till
  • Laddar…
Var intresserad och bokad på visning men såldes igår natt för 3.7 miljoner.
 
”Vi utmanade plattsättaren att liva fogar i väggar och golv”. Jaha? Så satte jag förstås plattorna själv också i mitt badrum, och jag är ingen plattsättare.
 
Är det någon som vet tillverkaren av den svängda trappan upp till sovloftet?
 
B b8q skrev:
”Vi utmanade plattsättaren att liva fogar i väggar och golv”. Jaha? Så satte jag förstås plattorna själv också i mitt badrum, och jag är ingen plattsättare.
Nästan alla plattsättare säger att det är omöjligt:)
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Nästan alla plattsättare säger att det är omöjligt:)
Vilket betyder "Det tar för lång tid, du har inte råd att betala vad det kostar"... ;)
 
Ja skulle jag också säga, men denna gång fick dom den tid dem behövde :)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Anekdot: Polaren tog hjälp av grannen för att kakla sitt badrum.
Grannen började kakla hela kakelplattor från vänster, men då blev polare orolig att han inte skulle få hela, eller iaf lika stora kakelplattor längst till höger.
Jaha sa grannen och fortsatte kakla med hela plattor från höger........
Dvs han tänkte möta med plattorna på mitten av väggen, då gick polaren ut och inte lade sig i grannens jobb något mer.......

Till saken hör förståss att grannen är en av landets bästa kakelsättare med en mycket välrenomerad firma :)
 
  • Gilla
Markokoistinen
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Nästan alla plattsättare säger att det är omöjligt:)

Vad innebär det? Är det att man mäter och räknar och sätter en kapad platta både mot taket och mot golvet/ i båda hörnen av en vägg?
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Hemmakatten
Väldigt fint hus, påminner om vårt hus, byggt 2006
En av de bästa sakerna är att man inte skövlat tomten från alla träd, utan lyckats placera huset mellan träden. En fin naturupplevelse.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 6 till
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Nästan alla plattsättare säger att det är omöjligt:)
Spännande, våra plattsättare var de som absolut ville säkerställa fogföljd överallt. Det utan minsta tjafs.
 
Byurn Byurn skrev:
Spännande, våra plattsättare var de som absolut ville säkerställa fogföljd överallt. Det utan minsta tjafs.
Lite OT: Såg ett program om den japanske autodidakte arkitekten Tadao Ando där han skällde ut en av dina elever : badrummet måste ritas exakt så att just det badrummetss kakel/klinker inkl fog anpassas till husmåttet redan från början. Det hade arkitektstudenten missat.
 
Hel rätt!
ska det göras på riktigt så ska det det! :D

i Sverige säger man på sin höjd vart man ska börjar kakla ifrån.

Ska det bli som man vill så ska man rita och bygga rätt ifrån början!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.