Hemmakatten
Till vår nya bastu behöver vi en vedeldad bastuugn med rökutgång på vänstra sidan sett från framsidan. Finns det någon sådan bastuugn. Tylö, Helo tex har bara rökutgång på baksidan eller upptill.

Öppna spisen (med spisinsats) i rummet bredvid (ena sidan av murstocken är i bastun) muras om ett par veckor och muraren behöver veta VAR och på vilken höjd på murstocken rökutgången från bastuugnen skall gå in.

Tips snälla ni på bastuugnar med sidorör! :)
 
Hemmakatten
Tack ClasseClas! :) Skall ta kontakt med dem på måndag. Hoppas nu bara att formuleringen "rökutgång bak och från ovan eller enl begäran" innebär att det går att få på sidan. Enkel och snygg i designen var den också. :)

Alternativet är förstås att ha rökröret upptill och sedan göra en 90 graders böj in i murstocken. Men detta blir inte lika 'elegant' och man måste också ha en sotlucka vid vinkeln.
 
Hemmakatten skrev:
Alternativet är förstås att ha rökröret upptill och sedan göra en 90 graders böj in i murstocken. Men detta blir inte lika 'elegant' och man måste också ha en sotlucka vid vinkeln.
Ett tips är att undvika 90 gradersböjar. Kör med 45 grader + 45 grader i stället. Alltså, i ditt fall med sidoanslutning så ansluter du kaminen med en 45 gradersböj och sedan går du in in stocken på snisken med en 45 gradersböj till. Fördelen är att du slipper en trasslig 90 graderskrök som är hart när omöjlig att sota. Förmodligen får du riva ned kaminen i småbitar då. Samma resonemang gäller även för toppanslutna kaminer. Nackdelen i ditt fall med sidoanslutning och 45 gradersböjar är att du inte kan "docka" kaminen dikt an mot stocken, men det är mer en estetisk fråga.

På landet har jag 2 stk 90 gradersböjar som gör att jag måste sota efter ca 10 badningar. Den dag jag lyckas elda sönder min kamin och jag inser att det inte är lönt att svetsa på mer brännplåtar så ska jag byta kamin och rökrör och köra med toppanslutning på kaminen och ett helt rakt rökrör. Bef. lösning är gamla synder som jag själv inte rår över... :surprised:

 
Hemmakatten
Tack för goda råd. :) Vi har plats att ha bastuugnen en bit från murstocken. Kan nog tom bli snyggast så. Bastun är 2,25x3,00m. Ena kortänden är ett fönster (härdat isolerglas) från golv till tak. I andra kortänden finns lavarna. Bastuugnen skall stå framför fönstret (40-50cm ifrån). Tanken är att man skall sitta längst bak på laven och titta på elden och ut genom fönstret och vidare ut över sjön.

Men. Dessa 45graders-böjar. Dessa kan man väl lika gärna mura i spisen? Spisen kommer att muras i tegel och muraren murar två kanaler upp. Om rökröret går in i murstocken under själva eldstadsplanet så måste väl muraren kunna vinkla kanalen som han vill? När jag pratade med honom sist så verkade detta inte vara något som helst problem.

Själv hade jag tänkt att bara ha ett rakt rör från kaminen in i murstocken och sedan får muraren fixa resten, eller? ;)
 
Hemmakatten skrev:
Själv hade jag tänkt att bara ha ett rakt rör från kaminen in i murstocken och sedan får muraren fixa resten, eller? ;)
Yes box! Jag har inte insikt i hur stocken ser ut, men det viktiga är att din murare fattar att det är hans ansvar att fixa att du inte ska ha någon 90 gradersböj/vinkel. :)
 
Hemmakatten
Tack, tack. :) Det blir ett samtal både till bastupunkten och muraren på måndag.
 
Hemmakatten
Har nu pratatmed bastupunkten. Deras bastuugn Misa går att få med rökutgången på vänster eller höger sida. Perfekt! Tack för hjälpen! :)
 
Det låter ju betryggande! Vad blev du rekommenderad för storlek på ugnen? Jag är lite nyfiken med tanke på din rätt så stora bastu + glasväggen. ;)
 
Hemmakatten
Misa 11305 för bastuvolym 15-30m3, effekt 30kW. Volymen är 16m3, tillägg 1m3 för varje m2 fönster och murad vägg,  dvs. 7-8m3. Totalt ca 23-24m3 vilket jag tycker verkar passa bra med model 11305.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.