Hej!
Vi har en gammal dörr i yttervägg som vi behöver bygga igen. Vi behöver tänkhjälp med konstruktionen.

Först tänkte vi oss (inifrån och ut) gips, osb, reglar och isolering, fuktspärr, läkt och luftspalt och sedan ytterpanel.

Men när jag Googlar på "konstruktion yttervägg" så borde den byggas upp; gips, osb, läkt och tunt isoleringslager som kallas för installationsskikt, fuktspärr, reglar och isolering, vindskyddsskikt, läkt och luftspalt och sist ytterpanel.

Behöver man trycka på "på värsta viset" när det bara är ett dörrhål som är rätt skyddat ändå? Se bilder... Det är dörren liksom längst in i hörnet till vänster i bilden som är tagen inomhus.

Hur hade ni experter löst dörrhålsproblemet? Vi är riktiga grönisar så behöver nog en förklaring for dummies.
 
  • Ett inomhusrenoveringsprojekt med synligt dörrhål till vänster och en dammsugare i centrum på ett trägolv i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött tegelhus med svart tak, en ytterdörr och ett fönster, där dörren längst till vänster ska byggas igen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en väggkonstruktion med numrerade lager inklusive ytterpanel, luftspalt, isolering och gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Fuktspärren (ångspärr) ska vara på insidan av isoleringen och så ska ni ha vindskydd på utsidan av isoleringen, exempelvis vindduk. Annars är erat förslag ok, det finns många olika bra lösningar.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Fuktspärren (ångspärr) ska vara på insidan av isoleringen och så ska ni ha vindskydd på utsidan av isoleringen, exempelvis vindduk. Annars är erat förslag ok, det finns många olika bra lösningar.
Skulle man kunna hoppa över "installationsskiktet" och köra; gips, osb, ångspärr, reglar och isolering, vindskydd, läkt och luftspalt och sist panel?
 
Rickard.
Jaa, installationsskikt är ett relativt nytt påhitt och är riktigt bra (teoretiskt och min åsikt) i nya välisolerade hus. Men det är absolut inte något ni behöver bry er om för en dörr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Willewonka och 2 till
  • Laddar…
Jag är inne på exakt samma projekt fast till ett isolerat uthus. Klurar på om plast är bra eller dåligt?
Ska nya vindpappen tätas mot den befintliga på något vis eller funkar häftpistol?
Hur tjocka bör spikläkten eller vad det heter som man spikar panelen i vara?

Tänkte sätta foder runt allt så det fortfarande ser ut som en dörr utifrån.

Är det något jag bör tänka på?
Behöver man täta med något (under fodren) där nya panelen möter den gamla?
De är olika spontade och går inte att knacka ihop.
Det är en gammal byggbarack Regeltjocklek ca 9cm tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.