Tror att jag förstår hur du tänker men är rädd för att husplaceringen och planlösningen blir lite knepig på det sättet. Dessutom önskar vi funktionerna i vinkelbyggnaden innan övriga moment/etapper, dvs. innan vi lyfter tak, bygger ut och renoverar den befintliga nedervåningen.
 
Hemmakatten
Har ni gjort någon budget för renovering och tillbyggnad?
 
Vi ser gärna att etapp 1, dvs. taklyftet (ger ca 40-50 kvm BOA), vinkelbyggnaden (ca 25 kvm BOA) och utbyggnaden i köket ca (12-15 kvm BOA), inte överstiger 2 mkr (nyckelfärdigt).

Renoveringen av ytskiktet i den befintliga nedervåningen max 500 tkr.

Tillbyggnaden av den nya volymen i en senare etapp 2 (ca 80 kvm BOA) max 1,5 mkr (inga våtutrymmen eller kök).
 
Hemmakatten
Ok, ni budgeterat för 4 miljoner. Det första jag skulle göra att anlita en duktig renommerad arkitekt. Det kommer att kosta en bråkdel:surprised:, nåja, av er budget.
Det andra jag skulle göra, är att diskutera med arkitekten vad ett nybyggt hus skulle kosta.

Men det allra, allra första är att få besked av byggnadsnämnden/kontoret om ni överhuvudtaget får bygga till/om/nytt.

.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
För 2,5 miljoner kan ni få ett nytt bra hus med byggnadsyta på 125 kvm. Gör en planlösning där entrévåningen har ytor i t ex matrum och v-rum som går att dela av så det blir 4st temporära sovrum/sovalkover. Sen låter ni ovanvåningen vara oinredd tills ni har budget för resten. Då gör ni inget i onödan förutom några temporära innerväggar.
 
Ja, det är också ett alternativ. Vad kan rivning och bortforsling av det befintliga huset tänkas kosta?
 
Det verkar som det kostar mellan 50-300k beroende på hur mkt man som privatperson slänger själv på tippen.

Har ni en tanke om att hålla nere kostnaden och en framtida bolundare så kan säkert mkt återanvändas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.