Hej,
Jag har anlitat byggare för mitt Altanbygge med inglasad uterum.

Dock händer det att det har kommit in vatten under inglasningen. Se bild.

Vad kan man göra, och ska man reklamera det?
 
  • Altan med vattenskador nära inglasad del, synliga våta fläckar på trägolv vid vita fönsterprofiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Beror ju helt på vad ni avtalat om, oftast får man göra egna lösningar för att slippa detta problem när man köper partier från de vanligaste tillverkarna.
 
H
Vattnet rinner på brädorna in. Oftast kan man få lägga en bräda på tvären som partiet står på för att det inte ska rinna in
 
Som tidigare säger så är det inget att göra om ni inte avtalat om något annat. Med fog på utsidan blir det bättre men inte bra .

För att slippa vattnet måste altanen vara "delad" under uterummet golv. Annars kommer det alltid att komma in vatten/fukt längs dom odelade brädan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag skulle testa att lyfta golvprofilen och lägga en sträng PU-lim som expanderar och borde göra det tätt.
 
R RalleB skrev:
Beror ju helt på vad ni avtalat om, oftast får man göra egna lösningar för att slippa detta problem när man köper partier från de vanligaste tillverkarna.
Det ligger isolering under. Och det skulle vara vår/höst rum. Detta var lösvike. Går det åtminstone täta?
 
T Triacs skrev:
Det ligger isolering under. Och det skulle vara vår/höst rum. Detta var lösvike. Går det åtminstone täta?
Brädorna kommer alltid suga fukten, ni kan slippa vatten på ytan.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
R
Ja, men vilken leverantör är det på skjutpartierna?
 
R RalleB skrev:
Ja, men vilken leverantör är det på skjutpartierna?
R RalleB skrev:
Ja, men vilken leverantör är det på skjutpartierna?
Glaset är från Karlstad glasmästeri och K-rauta.
 
Leverantör och tillverkare borde vara irrelevant om inte instruktionerna rekommenderar göra sådär. Normalt brukar man vilja leda bort vattnet. Som jag ser de borde man ha en springa så vattnet kan rinna ner framför partiet. Men i de här fallet måste man kapa av trallgolvet så är nog inte optimalt om det inte finns lämpliga reglar under. Som tidigare nämnts så kommer vattnet även transporteras i virket. Blir dock inga pölar då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.