Vi har börjat göra sushi hemma en del, men att koka riset i en kastrull blir inte riktigt bra.

Jag letar därför efter tips på riskokare för att göra sushiris. Folk på det här forumet besitter kunskaper om det mesta, både högt och lågt, så jag chansar att fråga här (y):ok:
 
Claes Sörmland
Nästan vilken riskokare som helst fungerar. De bygger på samma genialt enkla princip att kokplattan börjar på full effekt och sen just när vattnet kokar bort och temperaturen böjar stiga så trycket de upp kokkärlet en bit från plattan så att riset kan eftersvälla utan att brännas.

Men är man risfascist så köper man en dyr japansk eller koreansk riskokare. Jag har två. Den ena (Cuckoo CRP-HU) har tryckkokarfunktion så det går fortare och andra (Panasonic SR-DF181) tar de där vanliga 30-40 minutrarna. Bor man i Vasastan måste det vara en Zojirushi till teppanyakihällen.
 
Redigerat:
  • Haha
Östen Wall och 1 till
  • Laddar…
magda136 magda136 skrev:
Vi har börjat göra sushi hemma en del, men att koka riset i en kastrull blir inte riktigt bra.

Jag letar därför efter tips på riskokare för att göra sushiris. Folk på det här forumet besitter kunskaper om det mesta, både högt och lågt, så jag chansar att fråga här (y):ok:
Vi har en enkel riskokare från Braun. Min erfarenhet är att det gärna blir en "bränd" yta längst i botten så vi brukar räkna med lite svinn och göra mer ris än vad som går åt. Den där hårda ytan kan man äta till exempelvis kycklinggryta, men just till sushi vill man ha fluffigt vitt ris utan hårda bitar.
 

Bästa svaret

Thomas59
Kastrull funkar alldeles utmärkt, om man gör på rätt sätt. Skölj riset i rikligt med vatten, tills vattnet är ”klart”, dvs inte längre är mjölkaktigt vitt. Låt sedan riset ligga i kallt vatten ca 15-20 minuter. Koka därefter enligt anvisning på förpackningen, vanligtvis ca 10 minuter och låt sedan riset stå och dra 10-15 minuter. När du tillsätter risvinägern, som kokas lätt med socker, ska du vara försiktig med att röra runt i riset så att det inte blir grötigt.

Det beror givetvis också på vilket ris du använder. Försök hitta en ”asiatisk” butik och be om deras bästa sushiris. Det är stor skillnad mot det sushiris som tex ICA säljer och ofta mycket billigare. Då du ändå är i asiatbutiken passar du givetvis på att köpa risvinäger, nori och soja också. Samma där. Mycket bättre och billigare. Kanske har du tur och kan få tag i wasabirot och en rivbräda i trä också. Skillnaden mot wasabi på tub (som inte är wasabi) eller wasabipulver (som oftast inte heller är riktig wasabi) är enorm.

Satsa hellre pengarna på en riktig enkelslipad Yanagi-Ba-kniv (All round sushikniv). Gärna en Honyaki men en Kasumi duger gott då en Honyaki är mkt dyr. Honyaki/Kasumi är alltså tillverkningsmetoden.
 
  • Gilla
  • Haha
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men är man risfascist så köper man en dyr japansk eller koreansk riskokare. Jag har två. Den ena (Cuckoo CRP-HU) har tryckkokarfunktion så det går fortare och andra (Panasonic SR-DF181) tar de där vanliga 30-40 minutrarna.
Var hittar man bra riskokare i Sverige? Var på det stora elektronikvaruhuset och noterade att alla riskokare kändes som om de var tillverkade av kinesium.
 
Claes Sörmland
Z ZipLock skrev:
Var hittar man bra riskokare i Sverige? Var på det stora elektronikvaruhuset och noterade att alla riskokare kändes som om de var tillverkade av kinesium.
Småaffärer och import om man inte vill ha vad producenterna gör för vår marknad.

Min Cuckoo importerade jag från tyska reishunger.com för några år sedan. Den har varit fantastisk. Panasonic SR-DF101 finns hos t ex japanskmat.com. En enklare maskin än den föregående utan tryckkokningsfunktion men gör bra ris sedan ett år tillbaka.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Claes Sörmland
Aha, nu dök denna tråd upp. Jag ser att jag har missat utvecklingen på marknaden de senaste åren och att den asiatiska varianten finns i europeiska modeller under namnet multikokare. T ex:

Russell Hobbs Cook@Home 21850

Bosch MUC88B68DE
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nästan vilken riskokare som helst fungerar. De bygger på samma genialt enkla princip att kokplattan börjar på full effekt och sen just när vattnet kokar bort och temperaturen böjar stiga så trycket de upp kokkärlet en bit från plattan så att riset kan eftersvälla utan att brännas.

Men är man risfascist så köper man en dyr japansk eller koreansk riskokare. Jag har två. Den ena (Cuckoo CRP-HU) har tryckkokarfunktion så det går fortare och andra (Panasonic SR-DF181) tar de där vanliga 30-40 minutrarna. Bor man i Vasastan måste det vara en Zojirushi till teppanyakihällen.
Bor inte i Vasastan... än. Men man kan ju alltid lägga ribban högt! Fantastiskt kul svar som gör att jag blir sugen på att köpa en Cuckoo-kokare (vilket bara i sig är så kul att säga att maten nästan säkert måste smaka godare...:D )
 
Claes Sörmland
F fhaan skrev:
Bor inte i Vasastan... än. Men man kan ju alltid lägga ribban högt! Fantastiskt kul svar som gör att jag blir sugen på att köpa en Cuckoo-kokare (vilket bara i sig är så kul att säga att maten nästan säkert måste smaka godare...:D )
Riset blir sublimt bra och maskinen pratar koreanska och har ångloksljud ljud för sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Riset blir sublimt bra och maskinen pratar koreanska och har ångloksljud ljud för sig.
Utmärkt, låter som en kvalitetsprodukt! Ljudet låter dessutom som en bonus och kommer göra sig fint i symbios med min gamla dator som känns i det närmaste ångdriven... Tack för tips och smaklig spis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.