Min klinkersleverantör påpekade särskilt för mig att när jag lägger mitt klinkersgolv utomhus på balkongen så måste jag dubbellimma klinkersplattorna, d.v.s lägga fix på både plattan och golvet innan jag trycker dit plattan. Detta för att absolut säkerställa att fixet fyller hela ytan under plattan.

Detta är jag med på; men min fråga blir; ska jag tandspackla 8 mm fix på både plattan och golvet?! Då blir det ju (teoretiskt) 16 mm fix! Det kan ju inte vara meningen?!

Eller menas att jag ska "stryka av" undersidan på plattan med en slät spackel och som vanligt tandspackla golvet så det blir 8 mm fix under plattan?

Tacksam för extremt snabbt svar då jag har tänkt börja med detta under torsdag morgon!

// Tolvan
 
I o f inget svar men tandningens storlek beror till att börja med på plattans storlek.
 
Jag satte 6 kvm2 klinkers på kompisens balkong för 3 år sedan. Använde 10 mm tandning och det håller kanonfint.
Om jag inte missminner mig så var det 33 x 33 plattor med rekommenderad tandning på just 10 mm.

Bara noga med att man applicerar rätt tryck på plattan samt vrider till i sättmomentet.
 
Leverantören svarade:

"Du ska dubbellimma för att få bort alla luftfickor (det är ju ett "rutmönster" på udersidan) som det kan ställa sig vatten i".

OK, men både fixet och fogen skulle ju enligt samme man vara av klass 3 = "vattentätt". Var kommer i så fall vattnet ifrån...? Nåja.
 
Låter knasigt. Vad är balkongen gjord av, trä eller betong? Är den av betong räcker det med ett vanligt betongbaserat sättbruk. Är plattorna stora så använd 10mm tandning, är de mindre så använder du mindre tandning. Lycka till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.