Stefflo Stefflo skrev:
Hej
Är inne på att bygga ut huset med 15m2 och har fått detta godkänt från kommun då det är en attefallsutbyggnad. Färdig ritning finns och inga specialsuperprylar ska göras utan en gjuten platta, väggar och tak med ett trädäck utanför. I samma veva så är det köksbyte och ytrenovering i närliggande kök och vardagsrum. Bygget är tänkt att stå klart innan jul nästa år och har haft sex olika företag som tittat.
Får känslan av att företagen inte är intresserade av att ta i ett sånt här jobb och anser att de har fullt upp eller inte ens vill räkna på det. Har en så länge fått in en offert. Inväntar fortfarande två offerter och då det varit sommar så är det ok att allt tar längre tid men de känns inte så sugna ändå.

Har företagen det så bra nu att de verkligen kan välja och vraka bland jobben eller är de bara kräsna och bekväma? Offerten är värd ca 3-400 tkr så borde vara lite intressant. Köket är då inte inräknat på detta då det kommer tas från annan firma.

Några fler som känner lika?
Byggare gillar inte att ha saker på papper...
 
K kirilian skrev:
Byggare gillar inte att ha saker på papper...
Men vi som anlitar dem och inte har full koll vill ändå veta om bygget kommer kosta 200’ eller 500’, iallafall jag vill det.

hade lite tur nu i veckan så hittade en firma till som var intresserad att räkna på det så hoppas få in några offerter till även om det känns trist när man jagat sen i mars och bara fått en offert. Väntar på tre till och nu killen jag träffade i veckan så om allt blir som jag hoppas så har jag fem offerter att jämföra med.
Men kan inte ropa hej än då jag än så länge bara har en offert på papper.
 
  • Gilla
PergolaChristian
  • Laddar…
Kanske ska ta in separat offert på plattan.
 
Jag misstänker att många inte vill ge ett fastpris på ett såpass litet projekt, som dessutom skall kopplas till ett bef. hus. Det dyker ofta upp oväntade problem. Tiden för att titta, fundera och räkna på det är för mycket i förhållande till de debiterbara timmar det kan bli.

Jag skulle se till att hitta en firma med riktigt bra referenser, anlita på löpande räkning, och ge relativt fria händer för när de kan köra igång.

En bra hantverkare kan man våga anlita löpande. De har ett rykte att vårda. Och de har full beläggning för lång tid. Därmed inget incitament för att försöka dra ut på tiden och få skriva fler timmar, blir bara problem mot nästa kund.

Går det bra utan oförutsedda problem, så kommer det att bli billigare än fastpris. Annars lär det iallafall inte bli dyrare än fastpris.

Faran med att anlita på löpande, är om du får tag på en firma som inte var riktigt så bra som det utmålades. Då kan man riskera både låg kvalitet, saltade tidrapporter och "maskning" för att få uppdraget att räcka till man hittar nästa kund.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Låter otroligt bekant, i början av april insåg vi att det blir ingen semesterresa utan vi tippar in pengarna i huset. Å då bestämde vi oss för att bygga en altan och sätta in en dörr ut från köket. Altanen skulle jag bygga själv å dörrmonteringen överlåter vi åt "proffs".

Jag ringde i alfabetisk ordning byggare på orten, den första "nej tack, vi har för mkt redan". Tackade dem för ärligheten och ringde nästa, deras chef kom dagen efter och tog mått och räknade på jobbet. En altandörr beställdes och den skulle vara monterad "före midsommar", löftet gavs 6:e april.

Ja nu är sommaren slut, altanen är byggd och på plats. Dörren lyser med sin frånvaro. Har kontaktat firman två gånger de senaste tre veckorna, "ja jag vet, snubblar på din dörr varje gång jag är på kontoret" fick jag höra.

Det är ett mindre jobb för en gubbe, men görs det?? Nepp..:(
 
H hempularen skrev:
Jag misstänker att många inte vill ge ett fastpris på ett såpass litet projekt, som dessutom skall kopplas till ett bef. hus. Det dyker ofta upp oväntade problem. Tiden för att titta, fundera och räkna på det är för mycket i förhållande till de debiterbara timmar det kan bli.

Jag skulle se till att hitta en firma med riktigt bra referenser, anlita på löpande räkning, och ge relativt fria händer för när de kan köra igång.

En bra hantverkare kan man våga anlita löpande. De har ett rykte att vårda. Och de har full beläggning för lång tid. Därmed inget incitament för att försöka dra ut på tiden och få skriva fler timmar, blir bara problem mot nästa kund.

Går det bra utan oförutsedda problem, så kommer det att bli billigare än fastpris. Annars lär det iallafall inte bli dyrare än fastpris.

Faran med att anlita på löpande, är om du får tag på en firma som inte var riktigt så bra som det utmålades. Då kan man riskera både låg kvalitet, saltade tidrapporter och "maskning" för att få uppdraget att räcka till man hittar nästa kund.
Absolut kan löpande vara en ide men någon form av prisindikation eller svar kan vara trevligt iallafall.
Har ju inte ens fått svar förutom från en.

Tycker det är riktigt dålig stil. Tyvärr så är jag rätt nyinflyttad i stan och pratat med lite folk om vilka som är bra och de jag hört mest positivt om går inte ens att få tag på. Har ringt, de har lovat att komma och titta och efter det har jag inte hört mer.

Helt enkelt dålig stil och hoppas verkligen på en stor nedgång för bygg så de får börja visa intresse för projekten som finns.
 
Johansson72 Johansson72 skrev:
Låter otroligt bekant, i början av april insåg vi att det blir ingen semesterresa utan vi tippar in pengarna i huset. Å då bestämde vi oss för att bygga en altan och sätta in en dörr ut från köket. Altanen skulle jag bygga själv å dörrmonteringen överlåter vi åt "proffs".

Jag ringde i alfabetisk ordning byggare på orten, den första "nej tack, vi har för mkt redan". Tackade dem för ärligheten och ringde nästa, deras chef kom dagen efter och tog mått och räknade på jobbet. En altandörr beställdes och den skulle vara monterad "före midsommar", löftet gavs 6:e april.

Ja nu är sommaren slut, altanen är byggd och på plats. Dörren lyser med sin frånvaro. Har kontaktat firman två gånger de senaste tre veckorna, "ja jag vet, snubblar på din dörr varje gång jag är på kontoret" fick jag höra.

Det är ett mindre jobb för en gubbe, men görs det?? Nepp..:(
Hopplöst var ordet.
 
  • Gilla
Johansson72
  • Laddar…
Hej igen Offerten är väldigt enkel det är bara priset på jobbet. Inget mtrl (som jag står för) så jag förstår inte varför det ska vara så svårt att lämna pris.

Fotnot: Firman som har lämnat offert är villig att dra av på priset för dom arbetstimmar jag lägger ner från det fasta priset.
Men ska nog ha det på papper.
 
N Norpan Byggare skrev:
Hej igen Offerten är väldigt enkel det är bara priset på jobbet. Inget mtrl (som jag står för) så jag förstår inte varför det ska vara så svårt att lämna pris.

Fotnot: Firman som har lämnat offert är villig att dra av på priset för dom arbetstimmar jag lägger ner från det fasta priset.
Men ska nog ha det på papper.
jo, det finns många punkter på min offert också som jag planerar att göra själv för att få ner priset.
Vad det gäller material så räknar jag med att snickaren fixar allt sånt förutom tätskikten som jag själv ändå ska bestämma själv.
 
Jag har en viss förståelse för att byggfirmor undviker kunder som önskar att få göra vissa delar själv eller vill stå för viss del av materialet själv. Jag misstänker att det helt enkelt kan bli för komplicerat för byggarna att hålla koll på ett sådant upplägg och då väljer man hellre andra uppdrag om den möjligheten finns.

Troligtvis har byggarna utvecklat en bra förmåga att vid platsbesöken känna av vilka jobb som bör bli okomplicerade och lönsamma, dessa jobb får då såklart prioritet. Sen är det såklart tråkigt att många byggare lovar att skicka en offert trots att de kanske redan vet efter platsbesöket att de inte kommer göra så, det leder till onödig irritation.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag har en viss förståelse för att byggfirmor undviker kunder som önskar att få göra vissa delar själv eller vill stå för viss del av materialet själv. Jag misstänker att det helt enkelt kan bli för komplicerat för byggarna att hålla koll på ett sådant upplägg och då väljer man hellre andra uppdrag om den möjligheten finns.

Troligtvis har byggarna utvecklat en bra förmåga att vid platsbesöken känna av vilka jobb som bör bli okomplicerade och lönsamma, dessa jobb får då såklart prioritet. Sen är det såklart tråkigt att många byggare lovar att skicka en offert trots att de kanske redan vet efter platsbesöket att de inte kommer göra så, det leder till onödig irritation.
Förstår problemet men frågan är om jag vill betala 3000kr för att de river ut ett golv eller kan jag göra det själv gratis på ett par timmar. Vissa av deras summor är skrattretande som de räknar fram.
Jag blir också förvånad varje gång jag läser 6000kr för att byta ut ett fönster. Räknar de med att det tar en hel dag att byta ett fönster så vet inte jag. Att riva och plocka ur max 30min. Montera nytt fönster 30min och sen när man bytt alla fönster så kör man finliret med blombänk och foder på 45min/fönster.
Jag och en kompis bytte fönster på mitt gamla tegelhus och det tog en dag att montera bort och få in alla nya fönster. Det var då 12 fönster och två balkongdörrar. Jag är inte snickare men det var min kompis. Skulle jag räknat med 6000kr så hade jag haft nästan två veckor på mig att sätta foder och blombänkar
 
Karlia
Ca 500kr/h per hantverkare, så jo, det blir dyrt. Det är bra att kunna göra saker själv men förstår dem om de tycker att det blir knöligt om du ska gå emellan och göra saker. Kan du dela upp jobbet på ett annat sätt så de kan göra det de ska ostörda? Då kanske det är lättare att få en offert.
 
N
litar man på hantverkaren så är det alltid billigare att jobbet på löpande.
 
Karlia Karlia skrev:
Ca 500kr/h per hantverkare, så jo, det blir dyrt. Det är bra att kunna göra saker själv men förstår dem om de tycker att det blir knöligt om du ska gå emellan och göra saker. Kan du dela upp jobbet på ett annat sätt så de kan göra det de ska ostörda? Då kanske det är lättare att få en offert.
500:- var bor du ? Runt Stockholm är det drygt 600:-/h
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
N
Jag bor i Stockholm, och vårat företag tar ca 600 /h före moms. Hursom är löpande, med ett uppskattat pris. Ofta billigare än ett fast pris från början. Gäller ju dock inte om man ska putsa om en fasad.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.