Som rubriken säger så undrar jag vad ni som låtit installera centraldammsugare i nytt hus fått betala för det?
Vi bygger nytt enplanshus hus och än så länge är inte innerväggarna tätade på båda sidor och lösullen ej lagd på vinden, så vi tänkte passa på och installera en centraldammsugare. Det handlar om en boyta på ca. 130kvm och vi klarar oss bra med 2 uttag. Då en entreprenör ansvarar för byggnationen så har vi inte möjlighet att installera detta själva, utan måste låta dom göra detta. Tycker dock att man vill ta rätt rundligt betalt och vill veta vad som kan anses normalt och rimligt.
Aggregatet blir troligen en Allaway AZ 35 och det vore intressant att höra om någon har åsikter om denna.
 
Det borde inte ta särskilt lång tid. Men visst är det ett tillkommande arbete. Min okvalificerade gissning är att 5kkr är rimligt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Kan säga att inte ens det dubbla räcker enligt vår entreprenör....
Har bekanta som fått detta gjort för lite mer än vad du nämner.
 
Sen beror det på hur många uttag skall du ha, var skall själva enheten placeras, det måste vara lättare att ringa det företaget ni vill skall fixa det och få ett pris, istället för vilda gissningar, eller gör det själv om väggarna fortfarande är öppna.
 
Som jag skriver är det 2 uttag. Vi får inte göra det själva... Meningen var att beställa genom entreprenören och där har vi fått pris, men anser det vara på tok för högt. Själva aggregatet skall sitta i garaget och det blir inte längre rördragning vågrätt än max 15 meter. Till det kommer de lodräta nerdragna rören till uttagen och aggregatet. Ingen avancerad dragning helt enkelt.
 
Själva jobbet ska inte kosta många tusenlappar om inte en elektriker måste dra ny el.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
I princip så styrs det hela av en svagströmsledning till de båda uttagen. Själva huvudenheten ansluts med stickkontakt i väggen, så det torde inte behövas någon elektriker för detta.
 
De drar het enkelt till med en rejäl summa för att de vet att ingen annan kan göra det.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Men inte finns det väl fortfarande system med ledning till uttagen? Jag kör trådlöst på min och det va väl 5 år sen den installerades.
Man sätter ju utan vidare in ett system med två uttag på en dag.
 
Det är inte trådlöst på det system vi tänkt oss och det är inget jag känner att jag behöver heller. Fungerar bra med kontakter i anslutningsluckorna.
Vår entreprenör vill ha nästintill 12.000:- för att installera detta, medan jag vet andra bekanta som betalat mellan 7 - 8.000:- för samma sak och då även med fler uttag. Finns ingen anledning att betala så mycket mer anser jag.
Någon här som just låtit installera en centraldammsugare och som kan berätta vad arbetskostnaden blev?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.