Tjoho! Varning för långt inlägg (men ni vet ju hur ”pratsam” jag är) ;)

Vi har ett annalkande takbyte på ”att-göra-listan” och har några funderingar..

Vi har inte riktigt bestämt oss för takmaterial än, mer än att det inte blir tegel. Har plåt idag (fejkpannor och sådant blir det inte heller igen). Men vi kollar lite på andra alternativ.. (lite priser osv).

Men funderingen är denna. Idag läcker taket på iaf två ställen.. det ena är vid ena skorstenen (såklart) och där har vi hink under innertaket för att fånga upp nedkommande vatten.. jag har gjort hål i innertaket nerjaga ”felsökte” och där ser jag ju att det är en del mögel i isoleringen..(är en icke inspekterbar liten krypvindar där mot nock).. förutsätter att området med mögel och ev dåligt trä kan vara mer än de 5 cm jag ser..

Den andra läckan, verkar vara lite av sipprande karaktär, typ otät skarv/skruvhål eller liknande.. försäkringsbolagets besiktningsman observerade att en takstol var svart i kattvinden.

Hur ska man tänka vid takbyte nu?

Vill ha bort allt skit såklart.. och vill ha taket lagt rätt o tätt ..

Ska man riva bort allt? även isolering? Får man då en överblick över husets ”skelett” (alla takstolar osv) ? Så man faktisk kan byta ut allt som är dåligt? (Svårt att se alla takstolar/trädetaljer som gömmer sig mellan inner o yttertak ju). Kanske bara är på de där två ställena det är dåligt.. men man vet ju inte..

Nån tanke? Hur skulle ni gjort/tänkt..
 
Du ska ju ändå byta tak så frågan är om du inte kan se och spåra fukten från utsidan när taket är avklätt till sen viss del. Jag har bytt takstol från insidan. Det är krångligt men det går.
 
Förmodligen kommer råsponten vara dålig på de ställen där det läckt in. Det ska rätt mycket till för att takstolarna ska ta så mycket skada att de saknar bärighet. Därmed lär ni se det utifrån. Dock kan det vara värt att öppna upp inifrån på de ställen där ni vet att ni har haft läckage.
 
Taket i sig är troligen omlagt av förra ägaren, så det är nog inte 20 år ens och i fint skick rent estetiskt (därför det är lite surt att behöva ens överväga takbyte, vi var så glada att alla tak var omlagda när vi köpte gården.. alla andra gårdar hade gamla eternittak osv kvar..).

Så vi förutsätter att även underlaget är omgjort då.. men vi är lite osäkra på hur det eg är gjort (om det finns luftspalt osv)

Vi tror inte att alla takbjälkar/takstolar osv är dåliga! För föregådende ägare har som sagt gjort en del tungt arbete med taken.. (ser ut som några av våra synliga innerbjälkar är utbytta tex, de har en lite rakare form än de vi tror är "gamla som huset").

Utan det är nog där det läcker som det är dåligt isf.. och om man isf kan byta bara delar av de takstolarna (som tex där i kattvinden.. där kanske det bara är de där 50 cm som är dåliga.. det andra, som vi inte ser, kanske är fint friskt trä)

Men oavsett måste an ju få överblick och kunna se.. och gör man det lättare inifrån? eller utifrån?

(innertaket inkl snedväggarna verkar vara nån stor skiva.. skarvarna krakelerar lite.. och hur stor är risken att de är dåliga på "ovansidan" om det läckt in?)
 
Silver78 Silver78 skrev:
Du ska ju ändå byta tak så frågan är om du inte kan se och spåra fukten från utsidan när taket är avklätt till sen viss del. Jag har bytt takstol från insidan. Det är krångligt men det går.
Jo precis, det var det jag lite undrade över.. hur mycket man var tvungen att riva.. för att kunna få en bra överblick över ev skador. Det räcker ju inte bara med att ta bort plåten på taken antar jag.. utan man måste in under läkt o takpapp? ..(eller vad det nu är där) för att se..
 
F falkn skrev:
Förmodligen kommer råsponten vara dålig på de ställen där det läckt in. Det ska rätt mycket till för att takstolarna ska ta så mycket skada att de saknar bärighet. Därmed lär ni se det utifrån. Dock kan det vara värt att öppna upp inifrån på de ställen där ni vet att ni har haft läckage.
Jo precis..vi måste ju minst ta bort skivorna runt skorstenen där det läckt.. möglet håller sig visserligen på ovansidan, men ska inte vara där för det.. vill ju riva ut fula isoleringen osv också.. och risken är väl att någonstans där.. är nått trä dåligt.. eftersom det läckt in en hel del, till o från (vi satte kragar på skorstenarna för några år sedan.. men det räckte inte.. troligen läcker nocken också)

Eg vill jag riva hela innertaket också.. och öppna till nock hela vägen.. så man slipper en krypvind ingen kommer in i.. (kanske är hm 50 cm från innertaket upp till nocken, med ingen ingång.. så det är inte mycket mer som öppnas om man öppnar till nock). Då vill jag isf gärna ha panel i hela taket/sidorna..då märks inte rörelserna från huset lika mycket.. som nu när spacklet mellan de stora skivorna vi har som tak rör sig.. o spricker (inte så tjusigt).. men allt är ju en kostnadsfråga!

Ingen aning om vad det kostar.. för jag har fullt sjå att fundera på vad takbytet "ovan" kostar ..
 
Snigla Snigla skrev:
Jo precis, det var det jag lite undrade över.. hur mycket man var tvungen att riva.. för att kunna få en bra överblick över ev skador. Det räcker ju inte bara med att ta bort plåten på taken antar jag.. utan man måste in under läkt o takpapp? ..(eller vad det nu är där) för att se..
Det är lite Pandoras ask. Man vet ju aldrig vad som väntar en om man inte gjort det själv. Är det papp så kommer det vara mer slitet där det läckt. Ser du inget så lär fukten inte bero på dåligt plåttak. Ta höjd för merjobb så lär du vara glad när det inte var så tokigt. Oavsett måste taket av innan du kan inspektera. Riva ned allting invändigt är inget kul i onödan.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten
Kan du inte bara spåra läckorna? Den vid skorstenen vet du ju om redan.

Hittar du den andra läckan så borde man ju kunna täta. Och sedan låta taket vara i 15 år till....
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kan du inte bara spåra läckorna? Den vid skorstenen vet du ju om redan.

Hittar du den andra läckan så borde man ju kunna täta. Och sedan låta taket vara i 15 år till....
Det känns som ett evigt jagande. Vi försökte när vi köpte ”haklappar” till skorstenarna.. kostade väl 15 000 .. o lite tätning i taknocken ..

Men plåtisen nämnde också att det var fellagt runt alla kupor och han muttrade lite över ”hobbyläggare ” allmänt .. över hälften av alla skruvar behöver skruvas ner :oops: (han tog alla han kom åt vid skorstenen). Men går man på taket så blir det buckligt.. så då behöver vi hyra skylift igen..

Den andra läckan (ej skorsten) verkar vara i skarv mellan två plåtar.. och vi borde enligt plåtisen ha fler sådana.. men antagligen är pappen under skadad oxå där det läcker in lite (?) på andra håll kanske pappen lyckas hålla vattnet borta frän träet ?

Takbyte var inte direkt nått vi räknat med (eller vill göra!)..eftersom det ser ”nytt ut”.. men känns inte lönt att göra ordning inne heller när man hela tiden måste hålla koll på läckorna/läckor.

Det tog 1,5 år innan det började läcka efter vi satte haklappen.. så nu har vi haft ett mögligt hål ,där det rinner Ner vatten när det regnar från vissa vinklar, I taket i vardagsrummet..

känns inte intressant att laga då jag föredrar att vattnet kommer ut där - o ner i hinkarna (då vet jag att det inte ligger kvar däruppe!)
 
Jag har haft läckage som visade sig med ca 5 meters mellanrum i undertaket. Tog bort alla pannor, läkt och papp. Då får men en bra överblick. Läckaget var vid en dåligt utförd ventilationspipa ( köksfläkt). Sågade upp (tog bort) brädorna i det läckande facket och bytte isolering. Öppnade nästa fack och där var det torrt. Nya brädor över hålet, underlagspapp och plåt. Inte så komplicerat men tak kostar tyvärr.
 
Första steget måste ju vara att se om det är ett par isolerade problem och bra i övrigt, eller om det finns så många och spridda fel att det är lika bra att börja om från början.

Jag har i många år lappat och lagat småfel på taket, men hela tiden känt att helheten passerat bäst före datum. Så i år blev det totalt utbyte av taket. Känns surt när jag i något område rivit upp 15m2 helt ok tak, men det hjälps inte när det är dåliga områden runt om.

Hade jag å andra sidan vetat att det är fel här och bara just här så hade jag inte tvekat att göra en mindre reparation.

Om du byter tak helt, fundera samtidigt på om du har onödigt många eller tokigt placerade genomföringar som kan tas bort, flyttas ihop eller flyttas till bättre platser. Det är ju sådant som ofta missas om man bara beställer jobbet att byta taket. För allt som bryter taket är ju typiska blivande ställen för läckor.
 
PNO PNO skrev:
Första steget måste ju vara att se om det är ett par isolerade problem och bra i övrigt, eller om det finns så många och spridda fel att det är lika bra att börja om från början.

Jag har i många år lappat och lagat småfel på taket, men hela tiden känt att helheten passerat bäst före datum. Så i år blev det totalt utbyte av taket. Känns surt när jag i något område rivit upp 15m2 helt ok tak, men det hjälps inte när det är dåliga områden runt om.

Hade jag å andra sidan vetat att det är fel här och bara just här så hade jag inte tvekat att göra en mindre reparation.

Om du byter tak helt, fundera samtidigt på om du har onödigt många eller tokigt placerade genomföringar som kan tas bort, flyttas ihop eller flyttas till bättre platser. Det är ju sådant som ofta missas om man bara beställer jobbet att byta taket. För allt som bryter taket är ju typiska blivande ställen för läckor.
Ja det finns ju en gräns för hur mycket man vill kasta ut (pengamässigt) för lappa & laga.. om man vet att det troligen kommer mer.. vi försökte som sagt med "haklapparna" på skorstenarna, då det är vanligt att det läcker bara där närmast och .. ja.. vi var säkra på att det skulle lösa problemet (dock sa alla att den andra skorsten/ursprungliga var den som borde läcka som ett såll.. men det var det inte.. så vi är lite oroliga över hur det ser ut kring den.. ovan innertaket). Det var också innan besiktningsmannen hittade den svarta takstolen i kattvinden. Men tyvärr började som sagt vattnet rinna in 1.5 år senare igen..

Det är inte så att det rinner in varje gång de regnar.. utan det är när det regnar/blåser på visst sätt/mängd bara. Men ja.. plåtslagaren tätade allt han kunde hitta..

Själv funderade jag på att klistra på en dammduk/gummimatta över hela skiten haha (alltså runt skorstenen och närmsta metern på varje sida..) och hoppas att det håller två år tex.. då vi nyligen gjort två badrum (bland annat) och skulle behöva spara ihop lite pengar nått år innan takbyte! Tyvärr tror jag att vi har brandinspektion nästa år :thinking: och det lär inte vara så poppis att ha limmat gummi där haha (även om vi inte eldar).. vill ju inte ha eldningsförbud..

Nåja.. tillbaka till taktankarna i övrigt..

Vi har faktiskt planerat att ta ner en kupa helt (vi har en kupa på ena sidan av huset.. och två på andra) om vi river taket. Men vi kommer behöva en liten "skorsten" för avluftningen till toaletten.. just nu ligger den på kattvinden och avluftar sig (men ska dras ut när vi nu lägger om taket). Men i övrigt är den sidan helt slät.. eller vad man ska säga.

På andra sidan har vi två kupor.. som vi hade velat göra om till en stor.. men det blir troligen så att de får stanna som de är (ej bytas ut, bara nytt platt tak). Sedan behöver vi en liten skorsten där också .. (efterlängtad) till köksfläkten.

Så det är ju lite "krusiduller" som behövs.. men inget överdrivet.

Vi har varit lite fundersamma över hur taket är gjort.. vi har varit osäkra på om det finns luftspalt tex.. (och när plåtisen sa att det var fellagt på sina håll, kändes det ännu mer tveksamt.. om de verkligen gjorde taket rätt - tyvärr kan vi inte fråga dem heller, för vi köpte av ett dödsbo).

Oavsett vet vi att det blir inge takbyte i år.. då det är lång kö på såna jobb.

(Men det hade varit bra att kunna skjuta på det några år till eg :/ )
 
Hemmakatten
Men om ni har, minst, två avluftningar från toa och köksfläkt som mynnar ut på vinden, så är det inte så konstigt om takstolar ruttnar. Tänker att det är bättre att byta tak nu, innan det blir mer elände på vinden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.