Håller på att renovera om en lägenhet där vardagsrumsgolvet är ett gammalt fint fiskbensparkettgolv. Det skulle behövas slipas om. Går det att göra själv? Vad rekommenderas för teknik o maskin? Vad kostar det om en firma gör det? Det rör sig om ca 25kvm.

Mvh, Andreas
 
Jag har hyrt maskin & gjort det själv och även vid annat tillfälle lejt in folk. För det första är maskinen väldigt väldigt tung så det gäller att ha hjälp att få den ut ur bilen och in i huset. För det andra brukar man förbruka mer slippapper än man räknat med ;) och ytskiktsprodukten brukar vara av sämre kvalité än för proffs som gör jobbet. Min erfarenhet (i centrala Malmö) var att det inte var lönt göra jobbet själv. Proffs som kommer hem gör jobbet för ca 100-125 kr/kvm (brukar vara en minimikostnad på 10 kvm) och det kan vara lönt att ringa runt.

En kostnad man brukar glömma är de nya golvlisterna som kan bli ganska dyra.

 
tack för svaret! 100-125kr kvm skulle ge något mellan 2500 - 3000kr för rummet. Har fått ett pris på ca 2000kr av en som kunde det där så det var inte så farligt då. Golvlisterna behöver jag inte tänka på då det inte finns några just nu ;)

Hur ska man helst behandla denna typ av golv efter ev slipning?
 
  • 1377_-_plywood.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasting65 skrev:
Lack eller olja.

Själv föredrar jag olja, men vissa gillar lack.

Kolla tråden "golvporr" så ser du hur våra oljade golv blev:
[länk]
Fästing65 Första gången som jag tittar på Eran sida, men jag säger det, helvete!
Vilket jobb, vilken kvalité, vilken dokumentation samt vilken diciplin, jag är mycket imponerad, en otrolig inspirationskälla!
 
Tackar för de värmande orden, men samtidigt fick jag lite ångest för att vi inte uppdaterar så ofta längre, men det ska bli bättring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.