Hej! Jag behöver byta min nuvarande trä-bänkskiva invid diskhon eftersom den svällt och spruckit. Skadorna beror med största sannolikhet på vatten från diskstället som stått bredvid diskhon. Min fråga är om jag kan byta bänkskiva (till tex en i laminat) UTAN att byta själva diskhon? Går det att montera ändå?
 
Hej! Bifoga gärna bild på vilken sorts montering det är av diskho, men ja, med största sannolikhet ska det inte vara några problem. Du kommer dock behöva montera bort diskhon.
 
Diskhon måste bort men den kommer gå att återanvända.
 
L Lexii skrev:
Hej! Bifoga gärna bild på vilken sorts montering det är av diskho, men ja, med största sannolikhet ska det inte vara några problem. Du kommer dock behöva montera bort diskhon.
Tack för svar! Bifogar en bild på hur hon är fäst i själva bänkskivan. Tror att blandaren, som inte är en del av hon, är fäst på samma vis... Fästanordning under en bänkskiva nära en köksblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Matilda N skrev:
Tack för svar! Bifogar en bild på hur hon är fäst i själva bänkskivan. Tror att blandaren, som inte är en del av hon, är fäst på samma vis... [bild]
Det är mer intressant hur det ser ut ovanifrån - tänker om det är planlimmad (eller det kallas olika vem man än frågar)
 
L Lexii skrev:
Det är mer intressant hur det ser ut ovanifrån - tänker om det är planlimmad (eller det kallas olika vem man än frågar)
Jag förstår! Tror att den är planlimmad eller inbyggd men osäker. Såhär ser det ut: Närbild på en infälld eller planlimmad diskho i ett köksbänkskiva av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vinkel från sidan så man ser hur mycket den sticker upp?

Egentligen är det bara att skära loss limningen och ta isär delarna och sedan ta en ny bänkskiva och installera
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
ser ut som en ikea vask som vilar på bänkskivan fäst med två klammer i varje hörn
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vinkel från sidan så man ser hur mycket den sticker upp?

Egentligen är det bara att skära loss limningen och ta isär delarna och sedan ta en ny bänkskiva och installera
Den är liksom kant i kant med bänkskivan. Ditt förslag på åtgärd låter rimligt!
 
Om den är helt i nivå med bänkskivan så ska det funka också (de flesta diskhon är byggda för olika typer av installation), men den kommer inte vara i nivå längre utan sticka upp/vila på bänkskivan. Använd massa silikon så du slipper få vattenskador igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.