Hej jag håller på och bygger ett solvärme system. Och nu till det att jag har kört lite fast
Hur kopplar jag in värmeväxlaren?
Rörsystem för solvärme med märkningar för värmekulvert till verkstad och bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är tänkt så att huset och solvärmen har ett eget system och den andra är värmen till verkstaden.
Och solvärmen har ett eget system.

Bara för att slippa byta expansionskärl i huset som sitter på tredje vind.
 
  • Två cirkulationspumpar i ett hemmatillverkad solvärmesystem för en byggprojektdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeväxlare av metall för solvärmesystem vid byggprojekt, placerad på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon ackumulatortank, gärna en bild?
 
B Bengt_j skrev:
Har du någon ackumulatortank, gärna en bild?
Här kommer bilden/bilderna.
Det som syns nu som är in kopplat är solvärmerören.
 
  • Blå ackumulatortank med kopplade solvärmerör och diverse installationsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av solvärmerör anslutna till stor blå vattentank i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hetvatten in uppe till höger
Hetvatten ut nere till höger

Kallvatten in (det som ska värmas upp) nere till vänster.
Kallvatten ut (det som har värmts upp) uppe till vänster.
 
T TMatt skrev:
Hetvatten in uppe till höger
Hetvatten ut nere till höger

Kallvatten in (det som ska värmas upp) nere till vänster.
Kallvatten ut (det som har värmts upp) uppe till vänster.
Men hur ska det kopplas in i systemet?
Ska den sitta efter pumpen till huset eller före??
 
Du får försöka beskriva lite bättre vad du är ute efter. Vad är det VVX ska skilja, vilka delar ska gå ihop?
 
Förslagsvis rita ett förenklat rörschema vad du vill åstadkomma. Lite svårt att förstå just nu.
Ser att du använder mycket skärringskopplingar = dyrt.
Om man inte har tillgång till en rörpress så tycker jag att lödkopplingar och mjuklod ett enkelt och billigare alternativ.
 
  • Gilla
Golden Expat
  • Laddar…
Nej, trådstartaren bör istället rita schema hur systemet är kopplat idag, dvs innan han börjar ändra det. Givetvis också säga vad han vill åstadkomma. Då skulle forumsmedlemmar kunna se vad trådstartaren har idag och föreslå inkoppling av de nya komponenterna. Vet trådstartaren inte hur systemet är kopplat idag och inte förmår rita ett kopplingsschema, då bättre han avstår ifrån att själv utföra inkoppling av nya komponenter, och låta en rörmokare göra jobbet.
 
  • Gilla
Pedersen
  • Laddar…
Jag ska försöka förklara så gott jag kan.
Jag vill att solvärmen ska gå in i huskulverten
Men det ska ändå va separata system
Då hade jag tänk använda mej av en vvx
Till vvx ska jag koppla in de nya solvärmesystemet som ska gå via kulverten som går in till huset. Samtidigt ha kvar pelletspannan för att kunna ha kvar den och använda vid behov. Den används både till verkstan och huset men är ju idag då på 2 olika kulvert.
Frågan e hur och vart jag ska ansluta vvx till huskulverten.
Vill slippa behöva byta expansionskärl inne i huset på tredje vind.
 
Men har du acktank inne i huset också? Rimligen så vill du väl ackumulera solvärmen? Dvs köra plattvärmeväxlaren mot en av tankarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.