Hej,

När kan SBK (stadsbyggnadskontoret) peka på en byggnad och säga: det är ett hus! Vad är definitionen av ett hus?

Är det att tak sitter över väggar, om vägg och tak inte sitter ihop, är det då ett hus? Vad säger att ett hus är ett hus?

Undrar över definition, kan SBK ändå hävda att en byggnad är ett hus utanför en definition?
 
Väggar och tak brukar räcka för att det är en s.k "byggnad". Vad har du byggt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Väggar och tak brukar räcka för att det är en s.k "byggnad". Vad har du byggt?
Fundera bara över definition av hus. Står att det inte finns en definition i svensk lag.
 
Enligt PBL:
"byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,"
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900


Edit:
Hus enligt NE:
"Hus är en byggnad med minst ett rum, som används som bostad, skola, affär eller på annat sätt."
 
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Enligt PBL:
"byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,"
[länk]

Undra om man kringgår allt med tak och vägg, om dom kan hävda att man uppehåller sig där så är det en bostad.
 
Undrar du om villa eller bostad? Eller om faktiskt om hus. Hus kan ju vara i princip vad som helst.
 
C C.Lundin skrev:
Undrar du om villa eller bostad? Eller om faktiskt om hus. Hus kan ju vara i princip vad som helst.
Vi kan ta villa, vad är en villa? Spelar egentligen ingen roll för det är nog samma definition av villa/fritidshus/stuga/friggebod/attefall

Vad är ett tak, vad är en vägg? Måste ju finns definition av olika saker. Tror inte myndighet hittar på från fall till fall.
 
T TDD skrev:
Vi kan ta villa, vad är en villa? Spelar egentligen ingen roll för det är nog samma definition av villa/fritidshus/stuga/friggebod/attefall

Vad är ett tak, vad är en vägg? Måste ju finns definition av olika saker. Tror inte myndighet hittar på från fall till fall.
Ja det spelar roll, för definitioner på en byggnad t.ex. finns ju.
Ett boende har nödvändigtvis ingenting med en byggnad att göra.
 
C C.Lundin skrev:
Hus kan ju vara i princip vad som helst.
Ja, till exempel ett hönshus.
Eller ett sterbhus.
Eller ett pepparkakshus.
Eller nakterhus.
Eller dårhus :(
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

När folk i allmänhet säger hus så syftar de flesta egentligen på 'byggnad'. Och någon ovan skrev definitionen av just det. Förenklat innebär det att så fort du har ett tak över något så är det en byggnad, oavsett om det finns väggar eller ej. Kraven för byggnaden kan ju dock variera något beroende på vad det är avsett att användas till. Definitionen av byggnad påverkas inte av om det placeras inom eller utanför detaljplanelagt område.

För olika definitioner rekommenderar jag rikstermbankens söksida, och där definitioner av t.ex. TNC. Se:
http://rikstermbanken.se/visaTermpost.html?id=161137
 
  • Gilla
My Saxin
  • Laddar…
J Jack_040 skrev:
När folk i allmänhet säger hus så syftar de flesta egentligen på 'byggnad'. Och någon ovan skrev definitionen av just det. Förenklat innebär det att så fort du har ett tak över något så är det en byggnad, oavsett om det finns väggar eller ej. Kraven för byggnaden kan ju dock variera något beroende på vad det är avsett att användas till. Definitionen av byggnad påverkas inte av om det placeras inom eller utanför detaljplanelagt område.

För olika definitioner rekommenderar jag rikstermbankens söksida, och där definitioner av t.ex. TNC. Se:
[länk]
Tack
 
Jag har tänkt lite i samma bana när det gäller "garage". Vad är ett garage? Är det vad det används till, vad det kan användas till,vad det se ut att vara eller är det helt enkelt alla byggnader med en "garageport"? Anledningen att jag undrar är fastighetsdeklarationen.
 
I min dialekt syfter "hus" oftast på uthus eller på byggnader för okänd eller obegriplig användning. Det som man bor i kallas oftast "stugo".
 
  • Gilla
Sockerhög
  • Laddar…
Intressant frågeställning. T.ex, om nån pallar upp min bil och snor däcken, är det då en byggnad?
Det är förmodligen inte mer komplicerat än att det är tjänstemannen på SBK som bestämmer vad som är ett hus eller inte oavsett terminologi eller definitioner.
 
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.