h-man h-man skrev:
Det räcker med att de sitter på ett ställe. Gatan är inte särskilt lång. Ett lågt farthinder i börjsn fungerar som naturligt farthinder men sen tycker en del att en raksträcka på typ 100m kan utnyttjas för acceleration innan en tajt 90gr sväng. Det handlar mer om trafikmiljö och att få folk att vara lätta på gasen än att polisa fram en exakt hastighet.
Okej, det du skrev först "vi som bor längs raksträckorna" lät mer som att det var många berörda fastighetsägare i ett stort område. Det var därför jag undrade.

Är det bara något hundratal meter det är frågan om tror jag några strategiskt utplacerade blomlådor är mer hastighetssänkande än en display. Billigare dessutom och framförallt ser det trevligare ut.
 
Blomlådor har diskuterats men ratats främst pga framkomlighet för räddningsfordon och snöröjare
 
Keiller Keiller skrev:
Okej, det du skrev först "vi som bor längs raksträckorna" lät mer som att det var många berörda fastighetsägare i ett stort område. Det var därför jag undrade.
slarvigt formulerat av mig. Det handlar om en raksträcka på ca 100m
 
Jag har sett bra farthinder i ett sådant område. Små blomlådor som markör, sedan kraftiga gupp av hårdgummi. Hindren placerade i par, man kan undvika guppen genom att köra kraftigt slalom, vilket bara går i krypfart. Transporter som inte kan slalomåka, kör över guppen i låg fart, vanliga bilar som vill slippa guppen krånglar sig förbi i låg fart.
 
H Hochiha skrev:
Det var ett svar på inlägget ovan mitt om att "strikt uppsyn" ska lösa bilismens problem. Är det genomfartsgata eller ni boende som är problemet? Edit: såg din beskrivning ovan. Låter dyrt jmf blomlådor, men behöver ni ingen mätning räcker det väl med en blinkande skylt med barn på?
Ah, trodde du tillhörde falangen som argumenterar för rätten till fri fart och att barn inte ska vistas på gatan. Vi har ett par såna här

Det är främst yrkestrafik (bud och matleveranser) men även enstaka boende. Gatan ser ut som ett ”d”. Tror du blinkande barnskylt hjälper? Det tror inte jag. Det sitter skylt med ”lekande barn” uppsatt (det var första åtgärden vi försökte). Den hjälpte inte alls. Farthindret har hjälpt en del men skapat riktig dålig stämning hos några av grannarna. Om det funkar med digital skylt ska vi -i konstruktiv och förutsättningslös anda- testa att ta bort farthindret och se om vi kan klara oss utan det
 
Hos oss har ena gatan blivit en genomfartsled för många boendes i andra ändan trots att de har närmare anslutningar till stora vägen som löper parallellt med området.
Vägföreningen har satt upp två farthinder som man inte längre tar upp på vintern på grund av att de som hanterade dem blev hotade :mad:
Vad är det för fel på människor?!
Tydligen får inte heller polisen göra hastighetskontroller på vägen :mad:

Jag önskar lycka till och hoppas verkligen att det hjälper, ska kolla med vägföreningen på nästa möte om de kikat på någon liknande till oss.
 
H hempularen skrev:
Jag har sett bra farthinder i ett sådant område. Små blomlådor som markör, sedan kraftiga gupp av hårdgummi. Hindren placerade i par, man kan undvika guppen genom att köra kraftigt slalom, vilket bara går i krypfart. Transporter som inte kan slalomåka, kör över guppen i låg fart, vanliga bilar som vill slippa guppen krånglar sig förbi i låg fart.
Vårt farthinder täcker ca 60% av gatan. Vi skippade blomlådor. Cyklister, inlines o likn kommer förbi på sidorna. Om dig.skylt funkar så testar vi att ta bort farthindret och ser om vi på sikt kan återupprätta diplomatiska förbindelser mellan vissa hushåll
 
har ungefär samma problem och har funderat på en sån dår skylt parat meden åtelkamera med kontantkort och ett instagram konto problemet är väl bara att enbart ladda upp bilderna på dom som kör fort.
För övrigt så är nog största syndaren SL som inte har hållit hastigheten nån gång med sina bussar.
Däremot funderar jag på att börja skriva medelanden och tagga alla firmor om deras chauförer inte klarar att läsa en enkel hastighets skylt så bör nog alla undvika att hyra in dom för mer komplicerade saker eftersom dom uppenbarligen inte klarar att följa instruktioner
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
...
Vägföreningen har satt upp två farthinder som man inte längre tar upp på vintern på grund av att de som hanterade dem blev hotade :mad:
Vad är det för fel på människor?!
...
Jag tycker mig se många likheter mellan den vapenförespråkande tokhögern i USA och de som tycker att de ska ha rätt att ostört få framföra sina fordon i den fart de själva bedömer vara lämpligt. Folk är verkligen dumma i huvudet. Men nu bidrar jag själv till att tråden spårar. Låt oss hålla oss till prisjakt på digitala skyltar :p
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
h-man h-man skrev:
Vår vägsamfällighet har tröttnat på fortkörare och undersöker marknaden för variabla hastighetsdisplayer. "Någon sa" att det kostar runt 20k men jag hittar inget i den prisklassen.

[länk]

Här fick jag t.ex offert på ca 80k för två skyltar, mätare, batteri och laddare. Vi vill gärna mäta och visa hastighet åt båda färdriktningarna

Har ni nåt tips? (trodde jag skulle hitta massor med info i forumet men kammar noll vid sökning)
Jag bor med längs en enskild väg med vägsamfällighet, och vi har samma problem som du beskriver.
Det är inget villakvarter men en samling hus längs med vägen där det rör sig en del barn och även mycket hästar.
Vi har satt upp skyltar med 30 på och har även satt upp blomlådor.
Den mest effektiva fartdämpningen är blomlådorna. Även om den inte hindrar folk att köra för fort blir det en lite mer känsla av att ”dämpa farten” tanke. De är placerade så att stora fordon kan ta sig förbi utan problem.
Farthinder har diskuterats, men det är inget vi egentligen vill ha. Dels för att det stör de närmst boende men även för att hästekipagen skulle störas mer än vad de skulle ge effekt i fartsänkning.

Tyvärr är det så att ni får nog lära er att leva med att vissa kör för fort helt enkelt.
Vi har kommit fram till att det vi kan göra är att försöka få bilisterna att dämpa farten, sedan är det till syvende o sist upp till den enskilda föraren. Det är ett samspel där man måste visa hänsyn, vissa klarar det, andra inte.
Går det för fort säger vi till varandra (jo, även en del som bor här kör lite fort ibland) o det är hittills ingen som blivit sur för det.
Är det någon okänd så brukar jag stanna dem o fråga vem de söker o då passa på att säga
”tänk på att det är skyltat 30 här är du snäll.”
Funkar oftast, men inte alltid.
Sedan kan man ju alltid om man är ute o går gå på vägen så att bilisten måste dämpa farten.

Så mitt råd till dig blir alltså;
Försök skapa en miljö där man inbjuds att sänka hastigheten.

Även om man inte accepterar det så försök ändå att inse att ni troligen inte kan vinna slaget om att alla skall köra sakta.

För att hålla mig till ämnet så tror jag att digitala hastighetsskyltar nog inte tillför jättemycket. Lägg hellre de pengarna på förbättringar av vägen eller kanske blomlådor.
Har ni frågat kommunen om ni kan få låna en digital skylt?
De har ju ofta sådana. Frågan är alltid fri.

Jag önskar er lycka till.

PS.
Man kan alltid ringa polisen o be dem komma dit o mäta med lasern.
Ibland har de tid o ställer sig där folk önskar. Ju fler som ringer desto större chans.
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
G
I ikeo skrev:
har ungefär samma problem och har funderat på en sån dår skylt parat meden åtelkamera med kontantkort och ett instagram konto problemet är väl bara att enbart ladda upp bilderna på dom som kör fort.
För övrigt så är nog största syndaren SL som inte har hållit hastigheten nån gång med sina bussar.
Däremot funderar jag på att börja skriva medelanden och tagga alla firmor om deras chauförer inte klarar att läsa en enkel hastighets skylt så bör nog alla undvika att hyra in dom för mer komplicerade saker eftersom dom uppenbarligen inte klarar att följa instruktioner
Fundera även på övervakningstillstånd av länsstyrelsen. Du vet det här med integritet och "sådant tjaffs".
 
K knipo skrev:
Jag bor med längs en enskild väg med vägsamfällighet, och vi har samma problem som du beskriver.
Det är inget villakvarter men en samling hus längs med vägen där det rör sig en del barn och även mycket hästar.
Vi har satt upp skyltar med 30 på och har även satt upp blomlådor.
Den mest effektiva fartdämpningen är blomlådorna. Även om den inte hindrar folk att köra för fort blir det en lite mer känsla av att ”dämpa farten” tanke. De är placerade så att stora fordon kan ta sig förbi utan problem.
Farthinder har diskuterats, men det är inget vi egentligen vill ha. Dels för att det stör de närmst boende men även för att hästekipagen skulle störas mer än vad de skulle ge effekt i fartsänkning.

Tyvärr är det så att ni får nog lära er att leva med att vissa kör för fort helt enkelt.
Vi har kommit fram till att det vi kan göra är att försöka få bilisterna att dämpa farten, sedan är det till syvende o sist upp till den enskilda föraren. Det är ett samspel där man måste visa hänsyn, vissa klarar det, andra inte.
Går det för fort säger vi till varandra (jo, även en del som bor här kör lite fort ibland) o det är hittills ingen som blivit sur för det.
Är det någon okänd så brukar jag stanna dem o fråga vem de söker o då passa på att säga
”tänk på att det är skyltat 30 här är du snäll.”
Funkar oftast, men inte alltid.
Sedan kan man ju alltid om man är ute o går gå på vägen så att bilisten måste dämpa farten.

Så mitt råd till dig blir alltså;
Försök skapa en miljö där man inbjuds att sänka hastigheten.

Även om man inte accepterar det så försök ändå att inse att ni troligen inte kan vinna slaget om att alla skall köra sakta.

För att hålla mig till ämnet så tror jag att digitala hastighetsskyltar nog inte tillför jättemycket. Lägg hellre de pengarna på förbättringar av vägen eller kanske blomlådor.
Har ni frågat kommunen om ni kan få låna en digital skylt?
De har ju ofta sådana. Frågan är alltid fri.

Jag önskar er lycka till.

PS.
Man kan alltid ringa polisen o be dem komma dit o mäta med lasern.
Ibland har de tid o ställer sig där folk önskar. Ju fler som ringer desto större chans.
Jo, vi har alltså diskuterat blomlådor och det ansågs inte vara ett bra alternativ pga framkomlighet för räddningsfordon och strul vid snöröjning. De grannar som ibland kör fort har vi pratat med. Trots god ton så har det skapat riktigt dålig stämning på gatan. En rolig grej i sammanhanget är att de som blivit ombedda att sänka farten och är motståndare till farthinder osv är tokförbannade över att vi inte "löser det här med dialog istället för farthinder". De här "dialogerna" brukar sluta med att fortkörarna ursinnigt står och skriker på personen som ber dom sänka farten:thinking:

Ingen gillar väl att köra över farthinder men de är onekligen rätt effektiva vad gäller att få folk att sänka farten. Jag kan själv komma på mig själv att köra för fort ibland. Förutom farthinder så är digitala skyltar det som funkar bäst för mig personligen att bli uppmärksam på detta.

Officiell hastighetsgräns är 30km/h så vi har ingen sympati eller hjälp från vare sig kommun eller ordningsmakten

Men återigen- tråden handlar om konsumentupplysning vad gäller digital hastighetsskylt
 
Har ett vagt minne av att jag läst här på forumet om några som fick låna utrustning från trafikverket att ställa ut. Detta för att både kunna mäta och registrera hastigheten på gatan. Samt digitalt visa upp den aktuella hastigheten. De valde då att ej visa hastigheten utan endast registrera för att kunna visa data för kommunen om det höga antalet kraftiga hastighetsöverträdelser på en liten lokal villagata. Hittar du tråden får du gärna länka den hit.
 
h-man h-man skrev:
Ah, trodde du tillhörde falangen som argumenterar för rätten till fri fart och att barn inte ska vistas på gatan. Vi har ett par såna här

Det är främst yrkestrafik (bud och matleveranser) men även enstaka boende. Gatan ser ut som ett ”d”. Tror du blinkande barnskylt hjälper? Det tror inte jag. Det sitter skylt med ”lekande barn” uppsatt (det var första åtgärden vi försökte). Den hjälpte inte alls. Farthindret har hjälpt en del men skapat riktig dålig stämning hos några av grannarna. Om det funkar med digital skylt ska vi -i konstruktiv och förutsättningslös anda- testa att ta bort farthindret och se om vi kan klara oss utan det
Nej, men jag tror inte heller att det här funkar. Människor som inte kan samspela brukar behöva konsekvenser som drabbar de själva, tex trasigt avgassystem eller indraget körkort.

Men vem vet... den här chimären kanske hjälper grannsämjan ändå
 
G GargamelSE skrev:
Fundera även på övervakningstillstånd av länsstyrelsen. Du vet det här med integritet och "sådant tjaffs".
åtelkamera modell billig från wish, kontantkort för data och ett anonymt instagram kopplat till kontantkortet mao noll spårbarhet till mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.