Min loge har sedan flera år tillbaka satt sig och börjat sjunka mot ena gaveln. Orsaken troligen de gamla träplintarna då de 3 på kortsidan är murkna/ruttna.

Har aldrig gjort något liknande tidigare och är väldigt osäker på vad som är bästa sättet att lösa problemet och rädda logen.

Min idé är att lyfta kortsidan plint för plint, staga upp logen på plats någon cm högre än vad den ska vara, gräva ur och sätta 3 nya betongplintar och släppa ner den på.

Finns det några goda råd att ha med sig från er mer kunniga?

Är det någon som har en idé vad logen kan väga? Den är cirka 70 kvm.

Från underkant loge ner till mark vid högsta plinten är det 1,20 m vilket gör att jag tycker det känns extra obehagligt med lyft etc. Men det kanske inte är någon fara?
 
  • Gammal timmerloge som lutat sig med synliga murkna träplintar och en lutande trädgård runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätimmerloge som lutat sig märkbart åt en sida, stödd på gamla murkna träplintar i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart i gävleborg står den? Jag har lite domkrafter och balkar du kan låna för ett lyft.
 
  • Gilla
EL-Dalle och 1 till
  • Laddar…
Några 10 eller 20 tons domkrafter borde räcka för att lyfta upp timmerstommen så att du kan plinta om. Det är viktigt att använda stålbalkar el motsv för annars kommer domkrafterna att gräva in sig i timret. Du får lämpligen bygga en plattform att ställa domkrafterna på. Trästolpar eller överblivet stående timmer har hög bärighet. Snygg gest av @useless att låna ut verktyg! :)
 
  • Gilla
EL-Dalle
  • Laddar…
Tacka så mycket. Jag tycker själva lyftet är det som känns mest osäkert och jag hade som plan att lyfta 1 plint i taget och staga upp för att sedan gå vidare till nästa. Men nu har jag fått tips om att hellre lyfta allting samtidigt med flera domkrafter för att inte få spänningar. Är det någon som har någon erfarenhet av det?
 
Spänningar är nog inget problem om man bara lyfter några cm extra och lyfter en lite större sektion i taget. Det är ju inga fönster och liknande som kan ta skada.
Svårt att se i bilden, men det ser inte ut att behöva lyftas så jättemycket? Att det inte är spikrakt kan man ju leva med så länge det står still...
 
Det lutar inte väldigt mycket. Så det har du nog alldeles rätt i.
 
  • Bild av gammalt trähus på stolpar med lätt lutning, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Mkt vacker byggnad!
 
  • Gilla
EL-Dalle och 1 till
  • Laddar…
E EL-Dalle skrev:
Det lutar inte väldigt mycket. Så det har du nog alldeles rätt i.
Ja, det ser inte ut som att byggnaden lutar så mycket? Mest plintarna.
Jag skulle ha lyft en sida i taget med början på kortsidan. Eventuellt spänt upp ett par vajrar och block mot några kraftiga träd på motsatta sidan om man är orolig för att huset rör sig och/eller om man behöver dra det till rätta lite grann.
Man behöver inte lyfta så många cm för att frigöra de befintliga plintarna.
 
  • Gilla
smk och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle dra den tillbaka på sin plats i vågrät riktning och lyfta upp den till rätt höjd och kapa till nya stulpar av truckimpregnerade elstolpar. Tjära dem i nedre ändan och ställa dem på plats. Snedsträva dem till syllen med tryckimpregnerade 2x6 tums plankor fastspikade på insidan.

Jag tror inte grundstenarna har rört sig mer än några centimeter så det kan man rätta till med att kapa stolparna några centimeter längre.
 
  • Gilla
EL-Dalle
  • Laddar…
Gjorde något form av försök idag att bygga kista för att kunna lyfta. Jag har tänkt att sätta betongplint på kortsidan och ersätta de 3 sämsta för att kunna sova i vinter.
 
  • Delvis stöttad träkista under ett timmerhus med förberedelse för nya betongplintar, omgiven av ved och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Timmerstuga som lyfts med en tillfälligt byggd kista av trästockar för att ersätta plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du arbetar på rätt princip med lyftet.

Fast jag tror fortfarande att de gamla knutstenarna under trästolparna borde kunna klara vikten. Huset står ju tämmeligen rakt så vi talar om sättningar på bara någon centimeter på 100 år eller mer.

Jag tror att problemet är att nedre ändan på de gamla trästolparna har ruttnat så att stolparna kantrar för att jordytan har stigit med löv och skräp kring stenarna. Gräver du bort det och ersätter gamla stolpar med tryckimpregnerat så håller de säkert 100 år till innan nästa gång de behöver bytas. Då har du tid och råd att åtgärda allihop och få allt i skick. Billigt och enkelt.
 
  • Gilla
EL-Dalle
  • Laddar…
Jag måste ju lägga upp resultatet också.
 
  • Renoverad äldre timmerstuga med nytt stöd och ved under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
HSP och 8 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Det där blev bra!
 
Färdigt.
 
  • Slutresultat av en renoverad gammal trästuga med stödpelare och vedtrave i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.