Hej,

Som nybliven bostadsägare har jag helt klart en hel del att lära mig!

Någon som har tips på hur man åtgärdar den lilla skadan som jag fått på en kökslucka?

Till saken hör att det är en lucka som är strax under vasken då den är även utsatt för vattenstänk.
 
  • Vit kökslucka med en liten skada och vattenfläckar under metallhandtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada på kökslucka under vasken, med vattenskador och flagnad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En klick vitt silikon, jämna sedan ut det så gott det går
 
Absolut inte silikon, eftersom det är omöjligt att få bort helt, inte går att måla över och inte fäster på sig självt.

För ett perfekt resultat lämnar du in luckan på lagning och omlackning. Eventuellt vill du då göra detta med alla luckor för att få samma utseende överallt. När du lämnar in på omlackning behöver lagningar vara gjorda med tvåkomponentsspackel, kan vara bra att veta.

Jag tror att det enklaste i nuläget är att laga med reparationsvax. Det kommer inte bli perfekt men ändå rätt bra.
 
Jag skulle nog ta en klick akryl och jämna till, för att hindra vattenskada. Då har har jag ju kvar möjligheten att måla om senare, när det passar mig. Svantes förslag verkar bra om du är noggrann.
 
G
Ser ut som svullen mdf. Slipa ned med ett vikt sandpappershörn. Mätta med lite vit grundfärg så syns det knappt.
 
G OMathson skrev:
Ser ut som svullen mdf. Slipa ned med ett vikt sandpappershörn. Mätta med lite vit grundfärg så syns det knappt.

Så många bra tips!

Visst är det lite svullet. Luckorna är från Marbodal.
 
I badrummet tog jag hustruns vita nagellack och lagade med..
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Nagellack är perfekt till mycket! Använda nagellack och markerade kolvarnas läge när jag bytte kamrem på en gammal bil....
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.