Insett att jag behöver takstolar snabbare än jag kommit överens med en leverantör. Har jag rätt att avboka den beställningen? Om jag nu lyckas hitta någon som kan leverera fortare.
 
M Martin Lj skrev:
Insett att jag behöver takstolar snabbare än jag kommit överens med en leverantör. Har jag rätt att avboka den beställningen? Om jag nu lyckas hitta någon som kan leverera fortare.
Generellt sett, ja, som privatperson har du alltid ångerrätt i 14 dagar efter leverans. Dock finns det undantag för vissa varor, exempelvis måttbeställda varor.
Har de inte påbörjat tillverkareningen lär det inte vara några problem men enda sättet att få reda på är ju att kontakta leverantören.
 
Det finns inget generell rätt till 14 dagars ångerrätt. Det beror på hur man gör beställningen. Om Distansavtalslagen är tillämplig så stämmer det. Gör man exempelvis beställningen på plats i näringsidkarens normala lokal stämmer det ej.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
A
Du har lagt beställningen och ni har ingått ett avtal.

Du får se i det avtalet vad som skrivs kring ångerrätt/hävning av köp.

Rent generellt så kan företaget kanske kräva dig på sina utgifter de haft än så länge.

Har du frågat dem om de kan leverera snabbare?
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det finns inget generell rätt till 14 dagars ångerrätt. Det beror på hur man gör beställningen. Om Distansavtalslagen är tillämplig så stämmer det. Gör man exempelvis beställningen på plats i näringsidkarens normala lokal stämmer det ej.
Ja, naturligtvis... Jag tänker bara på mig själv och att jag beställer allt på nätet... :surprised:

De allra flesta bygghandlare, etc. har ju också öppet köp men även där sällan på måttbeställda varor.
 
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.