Jag undrar hur jag lämpligast förvarar planhyvlat virke, skarpkantad.

Det är dimension 33x118 mm, ca 70 meter i fallande längder och ska bli fönstersmyg senare, börjar bearbeta under februari/mars nästa år. Jag har plats inomhus då det är ett nybygge det är frågan om. Uppvärmt f r o m september i år.

Kan jag förvara det i normalt inomhusklimat?

Bör man trava virket på något speciellt sätt?

Vill undvika att virket slår sig allt för mycket.
 
Inomhus blir bra, två lager virke, tvärslå, två lager virke osv
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
De översta brädorna har en tendens att kupa sig så håll ett öga och vänd de som kupar sig.
Egentligen är det galet att de redan är hyvlade, hyvlingen borde göras i samband att smygarna ska monteras.

Protte
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Det kan hjälpa att lägga några tunga reglar som det översta lagret och ytterligare ställa något tungt ovanpå. Förvarade en gång tryckta reglar utomhus över vintern, jag vet att dom blir oanvändbara nästa sommar om dom bara får ligga. Det var bara några stycken och jag spände ihop dom med skruvtvingar. Helt raka efter att liggat ute en vinter.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
De översta brädorna har en tendens att kupa sig så håll ett öga och vänd de som kupar sig.
Egentligen är det galet att de redan är hyvlade, hyvlingen borde göras i samband att smygarna ska monteras.

Protte
Jag kom över ett billigt parti och snåljåpen på min högra axel övertalade mig att slå till Jag har en planhyvel men vill gärna slippa hyvla bort material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.